I-3/423/3/30/JW/2005 - Wydatki ponoszone na sponsoring.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 16 czerwca 2005 r. Lubuski Urząd Skarbowy w Zielonej Górze I-3/423/3/30/JW/2005 Wydatki ponoszone na sponsoring.

"(...) Wydatki poniesione przez spółkę z tytułu zawartej umowy sponsoringu drużyny piłkarskiej można w całości zaliczyć w ciężar kosztów uzyskania przychodów. Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.), kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów taksatywnie wymienionych w art. 16 ust. 1. Obowiązujące przepisy prawne stwarzają podatnikowi możliwość odliczenia dla celów podatkowych wszelkich wydatków, pod tym jednak warunkiem, że wykaże on ich bezpośredni związek z prowadzoną działalnością gospodarczą oraz nie jest to wydatek wyliczony, jako wyłączony z kosztu podatkowego. Warunkiem uznania wydatku za koszt podatkowy jest również to, by jego poniesienie miało lub mogło mieć bezpośredni wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. W orzecznictwie zwraca się uwagę na to, że ustawodawca wyraźnie wiąże koszty uzyskania przychodów z celem osiągnięcia przychodów. Cel ten musi być zatem widoczny, a ponoszone koszty winny go bezpośrednio realizować lub co najmniej winny go zakładać, jako realny. Wydatek ten powinien być racjonalny i gospodarczo uzasadniony.

Również w przypadku reprezentacji i reklamy, podstawową zasadą zaliczania wydatków do kosztów uzyskania przychodów jest poniesienie danego wydatku w celu osiągnięcia przychodu. Istotny jest więc związek przyczynowo-skutkowy danego wydatku pomiędzy poniesieniem wydatku, a uzyskaniem przychodu.

Ponadto wydatkowanie kwot winno mieć związek z działalnością prowadzoną przez podatnika. Zauważyć należy, że charakter winien być na tyle związany z prowadzoną działalnością, aby możliwa była ocena oparta na zasadzie logiki i zasad doświadczenia życiowego, że wydatki te mogą mieć wpływ na uzyskanie przychodu.

Ustawodawca przewidział ograniczenia w zaliczaniu do kosztów uzyskania przychodów wszystkich wydatków na reprezentację i reklamę. Wydatki te mogą być uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów do wysokości nieprzekraczającej 0,25% wartości przychodów. Wyjątkowo, wydatki na reklamę mogą być w całości zaliczone do kosztów uzyskania przychodów, jeżeli przeznaczone są na reklamę prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób (art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy). W literaturze i orzecznictwie rozróżnia się reklamę publiczną (prowadzoną w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób) i niepubliczną. "Publiczny" według Słownika języka polskiego, PWN, Warszawa 1989, to "dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, dostępny dla wszystkich, ogólny, powszechny, społeczny, nieprywatny". Reklamę publiczną cechuje nieograniczony krąg adresatów i przypadkowość odbiorcy. O kwalifikacji wydatków decyduje forma dotarcia do adresata, a nie cechy własne danej reklamy. Podstawowa różnica pomiędzy reklamą publiczną, a niepubliczną uzależniona jest od adresata, do którego jest skierowana. Reklama publiczna winna docierać do przypadkowego odbiorcy, a nie do świadomie ograniczonego kręgu osób. Odbiorcami reklamy publicznej może być potencjalnie nieograniczony, anonimowy krąg osób.

Jedną z form działań marketingowych, polegającą na wspieraniu finansowym, bądź rzeczowym określonego podmiotu w zamian za promowanie nazwy, logo finansującego jest sponsoring. Orzecznictwo sądów administracyjnych kwalifikuje czynności polegające, m.in. na umieszczaniu reklam na bandach, na koszulkach zawodników, czy też ustawieniu logo podatnika za bramką boiska, stadionu sportowego, jako usługę sponsoringu. W wyrokach padają stwierdzenia, iż sponsoring stał się popularną formą reklamowania przez podmioty gospodarcze, ponieważ działania podejmowane w ramach sponsoringu zmierzają do podniesienia prestiżu sponsora, a w konsekwencji dążą do zwiększenia przychodu firmy. Sponsoring nie wpływa jednak na popyt w sposób tak bezpośredni, jak reklama. Przeważnie wspiera on działalność reklamową, w szczególności utrwala znak towarowy lub nazwę firmy. Na mocy umowy sponsoringu sponsor zobowiązuje się sfinansować określone przedsięwzięcie w zamian za reklamę swojej firmy, która ma na celu zwiększenie popularności sponsora, jego renomy oraz dotarcie do szerokiego grona odbiorców. Jeśli więc, jak wynika to z przedstawionego stanu faktycznego, na skutek poniesienia wydatków na wsparcie finansowe drużyny piłkarskiej informacje o sponsorze docierają do szerokiego kręgu odbiorców, poniesione na ten cel wydatki można zaliczyć w całości w ciężar kosztów uzyskania przychodów."

Opublikowano: S.Podat. 2006/2/27