I-2/446/54/05/KW - Obowiązek podatkowy w związku z umową leasingu operacyjnego zawartą z firmą zagraniczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 kwietnia 2005 r. Lubuski Urząd Skarbowy w Zielonej Górze I-2/446/54/05/KW Obowiązek podatkowy w związku z umową leasingu operacyjnego zawartą z firmą zagraniczną.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 217 i art. 217 w związku z 14a § 4 oraz art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) w związku z wnioskiem z dnia 4 stycznia 2005 r. (data wpływu 5 stycznia 2005 r.) uzupełnionego pismem z dnia 31 marca 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług w kwestii obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług w świetle przepisów art. 5 i art. 103 ust. 3 i 4 lub jakiegokolwiek innego przepisu ustawy o VAT w związku ze sprowadzeniem pojazdów na podstawie umowy leasingu operacyjnego, na mocy której nie dochodzi do nabycia własności, a jedynie do okresowego korzystania przez podmiot polski z powierzonych mu pojazdów - Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznaje za prawidłowe stanowisko Wnioskodawcy w przedstawionym we wniosku stanie faktycznym.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca przedstawił następujący stan faktyczny: Spółka na podstawie umowy leasingu z dnia 6 października 2004 r. sprowadziła do Polski 5 środków transportu IVECO EURO-STAR LD 440E. Wyżej wymienione środki transportu zostały sprowadzone na terytorium Polski z Danii. Spółka ma zamiar zarejestrować je dla celów dopuszczenia do ruchu drogowego i wykorzystywać te środki w swojej działalności gospodarczej w charakterze użytkownika, jako pojazdy powierzone. Właścicielem pojazdów przez cały okres trwania umowy leasingu będzie pozostawał leasingodawca i po zakończeniu umowy leasingu, pojazdy te zostaną zwrócone tej firmie.

Wnioskodawca zaprezentował własne stanowisko w sprawie: sprowadzenie z Danii do Polski środków transportu na podstawie przedmiotowej umowy leasingu nie stanowi czynności podlegającej opodatkowaniu w świetle art. 5 ustawy o VAT. W związku z powyższym regulacje dotyczące zapłaty podatku VAT od środków transportu, określone w art. 103 ust 3 i 4 nie dotyczą Spółki, czyli Spółka nie ma obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług z tytułu sprowadzenia na terytorium Polski środków transportu.

Wątpliwości Spółki dotyczą: czy związku ze sprowadzeniem pojazdów na podstawie umowy lesasingu operacyjnego, na mocy której nie dochodzi do nabycia własności, a jedynie do okresowego korzystania przez podmiot polski z powierzonych mu pojazdów brak jest obowiązku uiszczenia podatku od towarów i usług w świetle przepisów art. 5 i art. 103 ust. 3 i 4 lub jakiegokolwiek innego przepisu ustawy o VAT.

Działając w oparciu o art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa w zakresie zaprezentowanego przez Wnioskodawcę stanu faktycznego, Naczelnik Lubuskiego Urzędu Skarbowego w Zielonej Górze uznaje stanowisko Podatnika za prawidłowe, wskazując co następuje:

Spółka wyleasingowała środki transportu od leasingodawcy posiadającego swoją siedzibę na terenie państwa członkowskiego. Właścicielem pojazdów przez cały okres trwania umowy leasingu będzie pozostawał leasingodawca i po zakończeniu umowy leasingu, pojazdy te zostaną zwrócone tej firmie, co oznacza, że do dokonywania odpisów amortyzacyjnych będzie uprawniony leasingodawca, a leasingobiorca w okresie trwania leasingu będzie rozporządzał środkami transportu tylko jak użytkownik Wyżej wymieniony leasing środków transportowych nie stanowi zatem umowy leasingu, o której mowa w art. 7 ust 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) tj. w wyniku której odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający i w której, zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2, nie przewidziano opcji, że w następstwie normalnych zdarzeń przewidzianych tą umową lub z chwilą zapłaty ostatniej raty prawo własności zostanie przeniesione, zatem powyższe czynności nie mogą być traktowane jak dostawa towarów, lecz jako usługa.

W myśl art. 5 ust 1 pkt 1 cyt. ustawy o VAT opodatkowaniu podlega m.in. odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Dla stwierdzenia obowiązku opodatkowania podatkiem od towarów i usług lub braku obowiązku opodatkowania decydujące będzie ustalenie, w oparciu o art. 27 cyt. ustawy, miejsca świadczenia usługi. Zgodnie z ust 3 i ust 4 pkt 6 ww. art. 27 cyt. ustawy o VAT jeżeli usługi wynajmu, dzierżawy lub inne o podobnym charakterze, tzn. również usługi leasingu, których przedmiotem są rzeczy ruchome, z wyjątkiem środków transportu, są świadczone na rzecz

1)

osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, posiadających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium państwa trzeciego czyli poza obszarem terytorialnym wspólnoty,

2)

podatników mających siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Wspólnoty, ale w kraju innym niż kraj świadczącego usługę

miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania.

Jak wynika z treści ww. przepisu określone w nim miejsce świadczenia usługi nie dotyczy przypadków gdy przedmiotem usług wynajmu, dzierżawy lub leasingu są środki transportu. Zatem w przypadku leasingu środków transportu na zasadzie najmu zastosowanie ma ogólna zasada dotycząca miejsca świadczenia usług wyrażona w ust. 1 cyt. art. 27, zgodnie z którym w przypadku świadczenia usług miejscem świadczenia jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności, w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania.

Z powyższego wynika, iż usługi leasingu środków transportu są opodatkowane w miejscu gdzie usługodawca ma siedzibę lub prowadzi stale działalność gospodarczą w zakresie tych usług.

Uwzględniając powyższe w przedmiotowym przypadku miejscem świadczenia usługi leasingu wg ogólnej zasady miejsca świadczenia usług wyrażonej w art. 27 ust. 1 cyt. ustawy będzie Dania, a zatem przedmiotowa usługa nie będzie podlegała opodatkowaniu w kraju w oparciu o wyżej cyt. art. 5 ust 1 pkt 1 i nie wywoła dla leasingobiorcy żadnych skutków na gruncie podatku VAT w tym również wynikających z art. 103 ust. 3 i 4 ustawy o VAT, a miejscem opodatkowania przedmiotowej usługi będzie terytorium innego kraju członkowskiego.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl