I-2/415-14/06i - Czy przychód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego, wolny jest od podatku dochodowego?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 kwietnia 2006 r. Izba Skarbowa w Łodzi I-2/415-14/06i Czy przychód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego, wolny jest od podatku dochodowego?

W dniu 14 marca 2006 r. złożony został do tutejszego organu podatkowego wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.).

Zgodnie ze stanem faktycznym wnioskodawca w 2000 r. nabył grunty rolne o pow. 2 hektary 1789 m kwadratowych, które weszły w skład gospodarstwa rolnego. W 2005 r. strona dokonała sprzedaży części tych gruntów.

Zdaniem wnioskodawcy przychód uzyskany ze sprzedaży części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego, wolny jest od podatku dochodowego na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 28 powołanej wyżej ustawy.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu udziela interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), źródłem przychodu podlegającym opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem 5 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Stosownie do postanowień art. 28 ust. 2 cytowanej ustawy, podatek dochodowy od przychodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c ustala się w formie ryczałtu w wysokości 10% uzyskanego przychodu. Podatek ten jest płatny bez wezwania w terminie 14 dni od dnia dokonania sprzedaży na rachunek urzędu skarbowego właściwego według miejsca zamieszkania podatnika, chyba, że podatnik w tym samym terminie złoży oświadczenie, że przychód uzyskany ze sprzedaży wydatkuje na cele określone w art. 21 ust. 1 pkt 32 lit. a lub lit. e.

Ustawodawca przewidział także kilka wyjątków, które zwalniają od podatku dochodowego przychody uzyskane z tytułu sprzedaży. Zwolnienie takie przewiduje np. art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wg którego wolne od podatku są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie to nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

W myśl przywołanego artykułu zastosowanie zwolnienia uzależnione jest od wystąpienia łącznie dwóch przesłanek:

1.

przychód musi być uzyskany z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego,

2.

przychód nie może być uzyskany ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utracą charakter rolny lub leśny.

W pierwszej z przywołanych przesłanek ustawodawca posługuje się pojęciem gospodarstwa rolnego co oznacza, że zgodnie z art. 2 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych zwrot gospodarstwo rolne należy rozumieć tak, jak zostało to określone w art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym. Z początkiem 2003 r. zmieniony został art. 2 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.), definiujący pojęcie gospodarstwa rolnego dla celów podatku rolnego. W obecnym jego brzmieniu za gospodarstwo rolne dla celów podatku rolnego uważa się obszar gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności rolniczej innej niż działalność rolnicza o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiących własność lub znajdujących się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej, w tym spółki nie posiadającej osobowości prawnej.

Druga z wymienionych przesłanek wskazuje na konieczność ustalenia czy grunty nie utraciły charakteru rolnego lub leśnego. Utrata charakteru rolnego i leśnego gruntów w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia.

Z załączonych do wniosku dokumentów - aktów notarialnych dotyczących sprzedaży części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego oraz wypisu z rejestru gruntów wynika, że sprzedane działki gruntu stanowiły część gospodarstwa rolnego i w związku z tą sprzedażą nie nastąpiło faktyczne przekształcenie sposobu ich użytkowania, czyli nie utraciły charakteru rolnego.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony w Pani wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu podziela Pani stanowisko w sprawie i uznaje je - za prawidłowe.

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl