I-1/415/48/07 - Wsparcie pomostowe z ZPORR działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości i jednorazowe wsparcie inwestycyjne ułatwiające sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych - zwolnienie od podatku

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2007 r. Urząd Skarbowy w Zgierzu I-1/415/48/07 Wsparcie pomostowe z ZPORR działania 2.5 Promocja Przedsiębiorczości i jednorazowe wsparcie inwestycyjne ułatwiające sfinansowanie pierwszych wydatków inwestycyjnych - zwolnienie od podatku

Pismem z dnia 23 maja 2006 r. zwróciła się Pani z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie opodatkowania dotacji w postaci podstawowego i przedłużonego wsparcia pomostowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, że jest Pani Beneficjentem Ostatecznym Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006 Priorytet 2 Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach, Działanie 2,5 Promocja Przedsiębiorczości. W ramach tego projektu oferowana jest pomoc finansowa w formie wsparcia pomostowego, gdzie podstawowe wsparcie pomostowe zostało przyznane w kwocie ogólnej 4.200,00 zł (6 rat po 700,00 zł), a w ramach przedłużonego wsparcia przyznano również kwotę 4.200,00 zł (6 rat po 700,00 zł).

We wniosku zawarła Pani pytanie czy otrzymana pomoc w postaci wsparcia pomostowego podstawowego i przedłużonego podlega opodatkowaniu.

Wobec przedstawionych okoliczności faktycznych zdaniem Pani środki finansowe otrzymane na realizację projektu w ramach programów finansowanych ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego są dochodami wolnymi od podatku dochodowego.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu udziela interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe.

W ramach czynności sprawdzających dokonanych w trakcie rozpatrywania wniosku ustalono, iż prowadzi Pani działalność gospodarczą od dnia 26 września 2006 r. w zakresie Przedsiębiorstwa "B..." - usługi remontowo - budowlane na podstawie zaświadczenia o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej wydanego przez Wójta gminy Zgierz nr rej. .../2006 i wybrała Pani opodatkowanie zryczałtowanym podatkiem dochodowym od przychodów ewidencjonowanych, a na rok 2007 r. nie dokonała Pani wyboru innej formy opodatkowania. Zatem przyjmuje się, że działalność przez Panią prowadzona opodatkowana jest w 2007 r. także ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych - zgodnie z art. 9 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.).

Fundusze strukturalne są to zasoby finansowe Unii Europejskiej służące realizacji polityki strukturalnej. Obejmują one m.in. Europejski Fundusz Społeczny. Fundusz ten został powołany w celu wspierania wspólnotowej polityki społecznej. Finansuje działania państw członkowskich w zakresie przeciwdziałania bezrobociu i rozwoju zasobów ludzkich, ponadto umożliwia pomoc w restrukturyzacji i modernizacji gospodarki krajów członkowskich.

Zasady koordynacji i współdziałania organów administracji rządowej, organów administracji samorządowej partnerów społecznych i gospodarczych, zasady współdziałania z instytucjami Wspólnot Europejskich oraz organizacjami międzynarodowymi określa ustawa z dnia 20 kwietnia 2004 r. o Narodowym Panie Rozwoju (Dz. U. Nr 116, poz. 1206 z późn. zm.). Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 22 czerwca 2004 r. w sprawie przyjęcia Narodowego Planu Rozwoju 2004-2006 (Dz. U. Nr 149, poz. 1567) przyjęto Narodowy Plan Rozwoju 2004-2006 stanowiący załącznik tegoż rozporządzenia.

Przedmiotowe umowy realizowane są w oparciu o rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 3 grudnia 2004 r. w sprawie pomocy de minimis na promocje przedsiębiorczości (Dz. U. z 2004 r. Nr 267, poz. 2655 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Rozwoju Regionalnego z dnia 16 lutego 2007 r. (Dz. U. z 2007 r. Nr 30, poz. 200), które określają szczegółowe warunki i tryb udzielania mikroprzedsiębiorcy pomocy de minimis na promocje przedsiębiorczości w ramach działania 2,5 - Promocja Przedsiębiorczości Zintegrowanego Programu Operacyjnego Rozwoju Regionalnego 2004-2006.

Zgodnie z art. 10 ustawy z dnia 20 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930 z późn. zm.) zwolnienie od podatku dochodowego, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 43, 46, 47c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.), stosuje się odpowiednio do podatników opłacających ryczałt od przychodów ewidencjonowanych.

Zatem wszelkie dochody podatnika nie wymienione enumeratywnie w katalogu zwolnień przedmiotowych podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

*

pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego Ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz

*

podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy;

zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Warunkiem skorzystania ze zwolnienia dochodów od podatku na podstawie powyższego przepisu musi zatem być spełnienie łącznie dwóch przesłanek, tj.:

-

bezzwrotna pomoc musi pochodzić od podmiotów wskazanych ww. przepisie i zostać przekazana na podstawie, o której mowa w tym przepisie,

-

podatnik musi bezpośrednio realizować cel programu finansowego z bezzwrotnej pomocy.

Pomoc, jaką Pani otrzymuje, pochodzi ze środków pożyczonych z budżetu państwa na prefinansowanie realizowanego programu. W związku z tym wsparcie finansowe otrzymywane przez Panią nie pochodzi wprost z bezzwrotnej pomocy sfinansowanej ze środków budżetu Unii Europejskiej. Beneficjent otrzymuje od instytucji wdrażającej środki na realizację swojego projektu z krajowych funduszy publicznych. Po udokumentowaniu przez niego wydatkowania tych środków możliwe jest wnioskowanie do Komisji Europejskiej przez odpowiednie instytucje o zwrot wydatkowanych kwot. Zwrócone środki zasilają źródło finansowania krajowego. Z tych względów do przychodów pochodzących z pomocy sfinansowanej środkami z pożyczki nie ma zastosowanie zwolnienie określone cytowanym wyżej przepisem art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy podatkowej. Zwolnienie na podstawie tegoż przepisu uwarunkowane jest bowiem pochodzeniem dochodów uzyskanych z bezzwrotnej pomocy z budżetu Unii Europejskiej.

Opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o którym mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając na uwadze ww. przepisy oraz przedstawiony stan faktyczny należy uznać, że otrzymywane przez Panią środki pomocowe nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych, a zgodnie z wybraną formą opodatkowania podlegają opodatkowaniu jako przychód z działalności gospodarczej w stawce 3%.

Podatnicy opodatkowani w formie ryczałtu od przychodów ewidencjonowanych nie mają możliwości pomniejszenia uzyskanego przychodu o poniesione koszty uzyskania przychodów, ponieważ zgodnie z art. 6 ust. 1 ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne opodatkowaniu ryczałtem od przychodów ewidencjonowanych podlegają przychody osób fizycznych z pozarolniczej działalności gospodarczej, o której mowa w art. 14 ustawy o podatku dochodowym (...).

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony w Pani wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu nie potwierdza Pani stanowiska w sprawie i uznaje je - za nieprawidłowe.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b § 5.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl