I-1/415/11/06 - Moment zaksięgowania w koszty zakupionych materiałów podstawowych oraz ujmowania ich w remanencie na koniec roku podatkowego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieaktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2006 r. Urząd Skarbowy w Zgierzu I-1/415/11/06 Moment zaksięgowania w koszty zakupionych materiałów podstawowych oraz ujmowania ich w remanencie na koniec roku podatkowego.

Prowadzi Pan działalność opodatkowaną na zasadach ogólnych, której przedmiotem jest produkcja sprzętu oświetleniowego i lamp elektrycznych. Wnioskiem z dnia 26 stycznia 2006 r. wnosi Pan o interpretację przepisów prawa podatkowego dotyczących księgowania w koszty zakupionych materiałów podstawowych oraz ujmowania ich w remanencie na koniec roku podatkowego.

Stan faktyczny dotyczy wystawionej w ramach obrotu wewnątrzwspólnotowego, dnia 29 grudnia 2005 r., faktury zakupu materiałów podstawowych, podczas gdy materiał dostarczony został 4 stycznia 2006 r. W związku z powyższym pyta Pan: czy koszt zakupu materiałów powinien zostać zaksięgowany w koszty w grudniu 2005 r. czy też w styczniu 2006 r. przy ujęciu ww. towarów w remanencie na 31 grudnia 2005 r.?

W piśmie uzupełniającym wniosek, złożonym 2 marca 2006 r., informuje Pan, że fakturę otrzymał 4 stycznia 2006 r., za towar zapłacił 9 stycznia 2006 r., księga podatkowa prowadzona jest przez biuro rachunkowe oraz do rozliczenia kosztów przyjęto zasadę memoriałową.

Przedstawił Pan własne stanowisko w sprawie, zgodnie z którym towar zakupiony na przełomie roku powinien być ujęty wyjątkowo w kosztach na dzień 31 grudnia 2005 r., gdyż jednocześnie uwzględnić go należy w remanencie na koniec 2005 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu zważył, co następuje:

W kwestii ustalenia momentu księgowania zakupów w podatkowej księdze przychodów i rozchodów zastosowanie mają przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152, poz. 1475 z późn. zm.). Przepis § 17 ust. 1 tego rozporządzenia stanowi, że zakup materiałów podstawowych oraz towarów handlowych musi być wpisany do księgi, z zastrzeżeniem § 30, niezwłocznie po ich otrzymaniu, najpóźniej przed przekazaniem do magazynu, przerobu lub sprzedaży. Ustęp 2 tego paragrafu określa chwilę dokonywania zapisów dotyczących pozostałych wydatków, tj. nakazuje dokonywać ich, z zastrzeżeniem § 20 i 30, jeden raz dziennie, po zakończeniu dnia, nie później niż przed rozpoczęciem działalności w dniu następnym, z uwzględnieniem zasad określonych w art. 22 ustawy o podatku dochodowym. Z dostarczonych przez Pana informacji wynika, że zakup dotyczył materiałów podstawowych a więc faktura powinna być wpisana do księgi niezwłocznie po otrzymaniu zakupionych materiałów. Jednakże w sytuacji, gdy księgi prowadzone są przez biuro rachunkowe zastosowanie ma § 30 ust. 1 ww. rozporządzenia, który stanowi, że w razie prowadzenia księgi przez biuro rachunkowe, zapisy są dokonywane w porządku chronologicznym na podstawie dowodów, o których mowa w § 12-16, oraz sum miesięcznych przychodów wynikających z ewidencji, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2, lub danych wynikających z zestawienia, o którym mowa w § 20 ust. 2, przekazywanych przez podatnika zgodnie z postanowieniami umowy, w czasie zapewniającym prawidłowe i terminowe rozliczenie z budżetem, lecz nie później niż do dnia 20 każdego miesiąca za miesiąc poprzedni.

W zależności od tego kto prowadzi księgi podatkowe dniem zaksięgowania będzie dzień otrzymania towaru (gdy księgi prowadzone są z pominięciem biura rachunkowego) lub też chronologicznie w dacie otrzymania dokumentu księgowego (gdy podatnik zawarł umowę o prowadzenie księgi z biurem rachunkowym). W omawianym stanie faktycznym zarówno fakturę jak i towar otrzymał Pan 4 stycznia 2006 r. co oznacza, że niezależnie od tego kto prowadzi księgi podatkowe zakupiony materiał podstawowy powinien zostać wpisany do księgi z dniem 4 stycznia 2006 r.

Drugi poruszony przez Pana w pytaniu problem dotyczy remanentu dokonywanego na koniec r. podatkowego a konkretnie zakresu przedmiotowego tego remanentu. O obowiązku uwzględnienia w spisie z natury towarów handlowych, materiałów podstawowych i pomocniczych, półwyrobów, produkcji w toku, wyrobów gotowych, braków i odpadów nie rozstrzyga fakt wystawienia faktury ani jej zarachowania ale miejsce, w którym na dzień dokonywania remanentu się znajdują (§ 27 ust. 1 oraz § 28 ust. 3 ww. rozporządzenia). Co do zasady w spisie z natury ujmuje się wyżej wymienione rzeczy pod warunkiem znajdowania się ich w zakładzie podatnika, nawet wtedy, gdy są to towary obce. Natomiast wyjątkowo spis z natury obejmował będzie rzeczy znajdujące się poza zakładem podatnika, jeżeli stanowią jego własność. O tym kiedy następuje przeniesienie własności rozstrzygają przepisy kodeksu cywilnego oraz postanowienia konkretnej umowy będącej podstawą obrotu. W przedstawionym przez Pana stanie faktycznym zakupione materiały znajdują się poza zakładem więc, zgodnie z § 28 ust. 3 rozporządzenia, moment przejścia własności zadecyduje o tym, czy zakupione materiały powinny zostać uwzględnione w spisie dokonanym na koniec roku 2005. Ocena czy towary podstawowe w dacie spisu z natury stanowiły Pana własność nie podlega interpretacji w trybie art 14a Ordynacji podatkowej.

Biorąc pod uwagę powołane wyżej przepisy oraz stan faktyczny przedstawiony w Pana wniosku, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu nie podziela Pana stanowiska w sprawie i uznaje je za nieprawidłowe.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zgierzu udziela interpretacji przepisów prawa podatkowego w sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe.

Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stosownie do przepisu art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, interpretacja, o której mowa w art. 14a § 1, nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Jeżeli jednak zastosuje się do tej interpretacji, organ nie może wydać decyzji określającej lub ustalającej zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia postanowienia, o którym mowa w art. 14a § 4, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu. Interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w § 5 art. 14b.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl