GP-WR-0730-020/10 - Dotacja przekazana na przedszkole niepubliczne a nieobecność dziecka.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 26 listopada 2010 r. Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu GP-WR-0730-020/10 Dotacja przekazana na przedszkole niepubliczne a nieobecność dziecka.

A. PODSTAWA PRAWNA UDZIELENIA WYJAŚNIEŃ

Artykuł 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 200 i, Nr 55, poz. 577 z późn. zm.)

B. WSKAZANIE PRZEPISÓW O FINANSACH PUBLICZNYCH BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WYJAŚNIEŃ W ZAKRESIE ICH STOSOWANIA

Artykuł 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256 poz. 2572 z późn. zm.) - dalej jako: uoso.

C. PRZEDSTAWIENIE ZAISTNIAŁEGO STANU FAKTYCZNEGO {STANÓW FAKTYCZNYCH), ZDARZENIA PRZYSZŁEGO (ZDARZEŃ PRZYSZŁYCH I PYTANIA (PYTAŃ)

Opis stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych)

Prowadzone przez wnioskodawcę przedszkole niepubliczne uzyskuje dotacje na każdego ucznia. Jednak niejednokrotnie w trakcie trwania roku przedszkolnego część dzieci jest nieobecna na zajęciach m.in. z powodu choroby itp. Zdarzają się nawet takie sytuacje, że z powodu choroby dziecko mimo że jest zapisane do przedszkola w danym miesiącu, jest nieobecne cały miesiąc lub obecne tylko 1-2 dni.

Pytanie (pytania) przyporządkowane do sianu faktycznego (stanów faktycznych) lub zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) przedstawionego wyżej

Czy w związku z nieobecnością dzieci w przedszkolu, bez względu na jej przyczynę (np. choroba, wyjazd rodziny na święta, wakacje) stanowi podstawę do pozbawienia Wnioskodawcy (beneficjenta) dotacji w części odpowiadającej ilości dni nieobecnych dziecka w przedszkolu do całego okresu, za jaki przekazywana jest dotacja?

D. STANOWISKO WNIOSKUJĄCEGO W SPRAWIE OCENY PRAWNEJ ZAISTNIAŁEGO STANU FAKTYCZNEGO LUB ZDARZENIA PRZYSZŁEGO

Stanowisko wnioskodawcy do pyl ani a (pytań) przedstawionego w części C.

Zdaniem Wnioskodawcy nieobecność w przedszkolu dziecka bez względu na jego przyczynę nie pozbawia beneficjenta prawa do otrzymania całej kwoty dotacji.

E. WYJAŚNIENIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ WE WROCŁAWIU UDZIELONE W TRYBIE ART. 13 PKT 11 USTAWY O REGIONALNYCH IZBACH OBRACHUNKOWYCH

Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu do pytania (pytań) przedstawionego w części C.

Zgodnie z art. 90 ust. 2b uoso, dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego - pod warunkiem, że osoba prowadząca niepubliczne przedszkole poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów nie później niż do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy przedszkola publicznego, podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę na prowadzenie przedszkola publicznego.

Stosownie do powołanych przepisów, dotacja dla przedszkola niepublicznego przysługuje (w odpowiedniej wysokości) na każdego ucznia tego przedszkola, a więc na faktyczną (rzeczywistą) liczbę uczniów, i wysokość dotacji nie jest uzależniona od żadnych innych warunków. Planowana liczba uczniów, podawana właściwemu organowi do 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji, służy gminie jedynie do planowania wysokości dotacji na rok następny. Powyższą interpretację art. 90 ust. 2b uoso potwierdzają orzeczenia sądów administracyjnych, jak i organów nadzoru nad działalnością jednostek samorządu terytorialnego. Kontrowersje dotyczą natomiast sposobu ustalania "faktycznej liczby uczniów", jako jednego z parametrów obliczania należnej kwoty dotacji, jak również prawidłowego jej rozliczania, wobec niezdefiniowania tego pojęcia w przepisach prawa.

Izba podziela przedstawione w piśmie stanowisko (odnoszące się co prawda do dotacji, o których mowa w art. 80 ust. 2b i 2d uoso, ale do tego samego parametru obliczania kwoty dotacji przysługującej osobom fizycznym i osobom prawnym prowadzącym publiczne inne formy wychowania przedszkolnego, tj. faktycznej liczby uczniów), iż kwota dotacji jest niezależna od częstotliwości uczęszczania dziecka do przedszkola i nie ulega pomniejszeniu, w odpowiedniej proporcji, o kwoty przysługujące na każdy dzień nieobecności dziecka, ale pod warunkiem (zdaniem Izby), że dziecko nadal pozostaje uczniem przedszkola. Wskazać również należy, że taką wykładnię przepisów art. 90 ust. 2b uoso przyjął Naczelny Sądu Administracyjny, który w wyroku z dnia 12 maja 2010 r. uznał za bezpodstawne uzależnianie kwoty dotacji od faktycznej obecności ucznia w placówce (sygn. akt I OSK 672/10, orzeczenia.nsa.gov.pl). W cytowanym wyroku sąd stwierdził, że "Art. 90 ust. 2b uso stanowi bowiem, że dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia. Unormowanie to odnosi się do faktycznego stanu osób przyjętych i kontynuujących naukę w placówce (przedszkolu). Sąd 1 instancji słusznie uznał, że w czasie krótkotrwałej nieobecności w przedszkolu, np. z powodu choroby, dziecko nie traci przymiotu ucznia tej placówki, nie jest bowiem wykreślone z ewidencji i kontynuuje naukę. Powołane w skardze kasacyjnej orzecznictwo sądów administracyjnych, odwołując się do faktycznej liczby uczniów, nie odnosi się do krótkotrwałych nieobecności, tylko porusza problem rozróżnienia rzeczywistej liczby uczniów od planowanej ich liczby, wskazanej przez placówkę do 30 września roku poprzedzającego rok udzielenia dotacji.".

Opublikowano: www.wroclaw.rio.gov.pl