GP-WR-0730-018/10 - Wydatki stanowiące w świetle art. 226 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych obligatoryjny element wieloletniej prognozy finansowej.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 listopada 2010 r. Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu GP-WR-0730-018/10 Wydatki stanowiące w świetle art. 226 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych obligatoryjny element wieloletniej prognozy finansowej.

A. PODSTAWA PRAWNA UDZIELENIA WYJAŚNIEŃ

Artykuł 3 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001, Nr 55, poz. 577 z późn. zm.)

B. WSKAZANIE PRZEPISÓW O FINANSACH PUBLICZNYCH BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WYJAŚNIEŃ W ZAKRESIE ICH STOSOWANIA

Artykuł 226 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm. zwanej dalej - ufp)

C. PRZEDSTAWIENIE ZAISTNIAŁEGO STANU FAKTYCZNEGO (STANÓW FAKTYCZNYCH), ZDARZENIA PRZYSZŁEGO (ZDARZEŃ PRZYSZŁYCH I PYTANIA (PYTAŃ)

Opis stanu faktycznego (stanów faktycznych). zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych)

Na wydatki związane z funkcjonowaniem organu wykonawczego składają się zarówno wydatki, które można ściśle powiązać z organem wykonawczym, jak i wydatki które w ujęciu szerszym można traktować jako wydatki związane z funkcjonowaniem organu wykonawczego. Do tych pierwszych zalicza się wydatki na wynagrodzenia oraz składki od nich naliczane, wydatki na pokrycie szkoleń, kosztów podróży służbowych, czy wydatki związane z wyposażeniem organu wykonawczego w niezbędny sprzęt (np. telefon komórkowy, komputer, akcesoria komputerowe), materiały biurowe itd. Do drugiej z wymienionych kategorii wydatków jako związanych z funkcjonowaniem organu wykonawczego zalicza się wydatki całego Urzędu, zarówno rzeczowe jak i osobowe, stanowiące niezbędne wydatki umożliwiające wykonywanie zadań przypisanych organowi wykonawczemu.

Pytanie (pytania) przyporządkowane do stanu faktycznego (stanów faktycznych) lub zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) przedstawionego wyżej

Jakie kategoria wydatków, stanowiących w świetle art. 226 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych obligatoryjny element wieloletniej prognozy finansowej, należy uznać za związane z funkcjonowaniem organu wykonawczego ?

D. STANOWISKO WNIOSKUJĄCEGO W SPRAWIE OCENY PRAWNEJ ZAISTNIAŁEGO STANU FAKTYCZNEGO LUB ZDARZENIA PRZYSZŁEGO

Stanowisko wnioskodawcy do pytania (pytań) przedstawionego w części C.

Wydatki związane z funkcjonowaniem organu wykonawczego jednostki samorządu terytorialnego należałoby uznać wszystkie wydatki związane z funkcjonowanie Urzędu Miejskiego klasyfikowane m.in. w rozdziale 75023 Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu).

Po pierwsze: w świetle postanowień art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym urząd stanowi jednostkę pomocniczą za pomocą której wójt, burmistrz, prezydent wykonuje powierzone mu zadania. Urząd jest aparatem pomocniczym gminy, który zapewnia obsługę administracyjną, organizacyjną i techniczną wójta, w celu prawidłowej realizacji przypisanych organowi wykonawczemu zadań.

Po drucie: brak legalnej definicji wydatków związanych z funkcjonowaniem organu wykonawczego rodzi poważne wątpliwości co do zakresu wydatków, jakie każda jednostka samorządu terytorialnego powinna wykazać w wieloletniej prognozie finansowej jako wydatki związane z funkcjonowaniem organu wykonawczego. Przykładowo, do wydatków tych zaliczyć można wydatki na wynagrodzenia wraz ze składkami od nich naliczanymi, wydatki na ryczałt za używanie samochodu prywatnego, wydatki na pokrycie kosztów podróży służbowych, ale bez wątpienia również wydatki na materiały biurowe, sprzęt komputerowy przypisany bezpośrednio do użytku wójta, akcesoria komputerowe, wydatki na wyposażenie gabinetu, itd. Ponadto wydatki związane z pełnioną obsługą wójta przez sekretariat, jak również wydatki osobowe i rzeczowe związane z wynagrodzeniem wraz z pochodnymi zastępców działających w imieniu i na rzecz wójta na podstawie otrzymanych pełnomocnictw. W szerszym ujęciu będą to wydatki związane z funkcjonowaniem Urzędu (rzeczowe oraz osobowe - koszty wynagrodzeń pracowników, itd.), jako jednostki przy pomocy której organ wykonawczy jest w stanie wykonywać swoje zadania.

Po trzecie: nie istnieje obowiązek prowadzenia jakiejkolwiek ewidencji (księgowej czy poza księgowej), w której szczegółowo ewidencjonowano by wszystkie wydatki (w wąskim ich rozumieniu) związane z funkcjonowaniem organu wykonawczego (poza wynagrodzeniami i składnikami od nich naliczanymi), a jedną wiarygodną sprawdzalną oraz porównywalną informację zapewnia ewidencja wydatków według podziału klasyfikacji budżetowej m.in. w rozdziale 75023 Urzędy gmin (miast i miast na prawach powiatu), w której klasyfikuje się wydatki zarówno rzeczowe, jak i osobowe związane z funkcjonowaniem organu wykonawczego.

E. WYJAŚNIENIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ WE WROCŁAWIU UDZIELONE W TRYBIE ART. 13 PKT 11 USTAWY O REGIONALNYCH IZBACH OBRACHUNKOWYCH

Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu do pytania (pytań) przedstawionego w części C.

Z przepisu art. 226 ust. 2 pkt 2 ustawy o finansach publicznych wynika jedynie obowiązek wyodrębnienia w wieloletniej prognozie finansowej (WPF) dla każdego okresu objętego prognozą (minimum czterech) wydatków na wynagrodzenia i składki od nich naliczane oraz wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego, (jst) Przepis ten, ani żaden inny, nie definiuje "wydatków organów jednostki samorządu terytorialnego". Przygotowując WPF, organ wykonawczy jst powinien we własnym zakresie określić konstrukcję WPF i zawarte w niej wartości (dane) - oraz sposób ich ustalenia - przedstawić w objaśnieniach. Izba podziela pogląd jednostki samorządu terytorialnego wnioskującej o udzielenie wyjaśnień. Za wydatki związane z funkcjonowaniem organów jednostki samorządu terytorialnego (jst) można uznać wszystkie wydatki klasyfikowane w rozdziałach 75017-75020, 75022-75023. Inne wyodrębnienie tych wydatków wymagałoby opracowania przez jst "wewnętrznej" metodyki i odpowiedniego wyodrębnienia zarówno danych planistycznych jak danych o wykonaniu tych wydatków w ramach rachunkowości urzędu jst ze względu na konieczność weryfikacji i aktualizacji założeń WPF w tym zakresie.

Opublikowano: www.wroclaw.rio.gov.pl