GP-WR-0730-009/11 - Wykorzystanie dotacji przekazanej dla przedszkola niepublicznego.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 19 kwietnia 2011 r. Regionalna Izba Obrachunkowa we Wrocławiu GP-WR-0730-009/11 Wykorzystanie dotacji przekazanej dla przedszkola niepublicznego.

A. PODSTAWA PRAWNA UDZIELENIA WYJAŚNIEŃ

Artykuł 13 pkt 11 ustawy z dnia 7 października 1992 o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001, Nr 55, poz. 577 z późn. zm.)

B. WSKAZANIE PRZEPISÓW O FINANSACH PUBLICZNYCH BĘDĄCYCH PRZEDMIOTEM WYJAŚNIEŃ W ZAKRESIE ICH STOSOWANIA

Artykuł 90 ust. 2b ustawy z dnia 7 września 1991 o systemie oświaty (tekst jedn. Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572 z późn. zm.) - dalej jako uoso.

C. PRZEDSTAWIENIE ZAISTNIAŁEGO STANU FAKTYCZNEGO (STANÓW FAKTYCZNYCH), ZDARZENIA PRZYSZŁEGO (ZDARZEŃ PRZYSZŁYCH I PYTANIA (PYTAŃ)

Opis stanu faktycznego (stanów faktycznych), zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych)

Wnioskodawca udziela dotacji dla przedszkola niepublicznego wyliczając ją na podstawie ustalonych w budżecie gminy na dany rok wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolu publicznym na 1 ucznia.

Pytanie (pytania) przyporządkowane do stanu faktycznego (stanów faktycznych) lub zdarzenia przyszłego (zdarzeń przyszłych) przedstawionego wyżej

Czy kategoria "wydatków bieżących" stanowiących podstawę naliczania dotacji dla przedszkoli niepublicznych należy zaliczyć wydatki na zakup mebli o wartości jednostkowej poniżej 3.500 zł, gruntowne remonty obiektów oświatowych oraz zakupy środków żywnościowych ujęte w planie wydatków służących do przygotowania posiłków, które są finansowane przez rodziców (rodzice finansują posiłki, a środki odprowadzane są na rachunek dochodów gminy) ?

D. STANOWISKO WNIOSKUJĄCEGO W SPRAWIE OCENY PRAWNEJ ZAISTNIAŁEGO STANU FAKTYCZNEGO LUB ZDARZENIA PRZYSZŁEGO

Stanowisko wnioskodawcy do pytania (pytań) przedstawionego w części C.

Zdaniem wnioskodawcy gruntowny remont jednostki oświatowej stanowi swoistą inwestycję w bazę, zakup mebli o wartości poniżej 3.500 zł o okresie używalności dłuższym niż rok nie jest wydatkiem związanym z bieżącym funkcjonowaniem jednostki. Natomiast środki przeznaczone na zakup artykułów żywnościowych są ujęte w planie wydatków przedszkola, ale rodzice finansują jednak posiłki, a środki odprowadzane są na rachunek gminy w związku z powyższym nie stanowią faktycznych wydatków związanych z utrzymaniem przedszkola.

E. WYJAŚNIENIA REGIONALNEJ IZBY OBRACHUNKOWEJ WE WROCŁAWIU UDZIELONE W TRYBIE ART. 13 PKT 11 USTAWY O REGIONALNYCH IZBACH OBRACHUNKOWYCH

Stanowisko Regionalnej Izby Obrachunkowej we Wrocławiu do pytania (pytań) przedstawionego w części C.

Zgodnie z art. 90 uoso dotacje dla niepublicznych przedszkoli przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 75% ustalonych w budżecie danej gminy wydatków bieżących ponoszonych w przedszkolach publicznych w przeliczeniu na jednego ucznia, z tym że na ucznia niepełnosprawnego w wysokości nie niższej niż kwota przewidziana na niepełnosprawnego ucznia przedszkola i oddziału przedszkolnego w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanej przez jednostkę samorządu terytorialnego. Z uwagi na brak określenia w przepisach ustawy o systemie oświaty "wydatków bieżących" to pojęcie to należy odnieść do terminologii stosowanej w przepisach ustawy o finansach publicznych, co stwierdził również Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 24 marca 2008 r. (sygn. akt 11 GSK 284/08). Stosownie do art. 236 ust. 2 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 157, poz. 1240 z późn. zm.) przez wydatki bieżące należy rozumieć wydatki budżetowe niebędące wydatkami majątkowymi, czyli poniesionymi na inwestycje i zakupy inwestycyjne, zakup i objęcie akcji i udziałów oraz wniesienie wkładów do spółek prawa handlowego. Wymienione przez jednostkę wydatki związane z zakupem mebli o wartości poniżej 3.500 zł, wydatki na usługi remontowe oraz wydatki ponoszone w ramach planu finansowego przedszkola publicznego, a dotyczące zakupu środków żywnościowych do przygotowania posiłków, to wydatki bieżące ujęte w budżecie gminy stanowiące podstawę wyliczenia dotacji dla niepublicznego przedszkola. Potwierdzają to również objaśnienia zawarte w załączniku nr 4 "Klasyfikacja paragrafów wydatków i środków" do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 2 marca 2010 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków, przychodów i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 37, poz. 207 z późn. zm.).

Organ stanowiący gminy na podstawie dyspozycji art. 90 ust. 4 uoso reguluje tryb udzielania i rozliczania dotacji o której mowa powyżej, ale kompetencje tego organu nie obejmują kwestii ustalania podstawy udzielania dotacji.

Opublikowano: www.wroclaw.rio.gov.pl