GN-8/KK/97/2001 - Pomoc publiczna dla przedsiębiorców - ulgi, dopłaty i refundacje

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 maja 2001 r. Ministerstwo Finansów GN-8/KK/97/2001 Pomoc publiczna dla przedsiębiorców - ulgi, dopłaty i refundacje

W odpowiedzi na Państwa zapytanie (…) dotyczące wątpliwości stosowania przepisów ustawy o warunkach dopuszczalności i nadzorowaniu pomocy publicznej dla przedsiębiorców w zakresie przedstawionych w Państwa piśmie ulg, dopłat i refundacji, Departament Finansów Gospodarki Narodowej uprzejmie wyjaśnia, co następuje:

1. Dopłaty z Agencji Rynku Rolnego (…)

W dniu 11 stycznia 2001 r. uchwalona została ustawa o regulacji rynku skrobi ziemniaczanej (Dz. U. Nr 11, poz. 83), która określa zasady regulacji rynku skrobi ziemniaczanej oraz formy i zasady wspierania jej produkcji i eksportu. Na podstawie tej ustawy (art. 4 pkt 4) Agencja Rynku Rolnego dopłaca do eksportu skrobi, które to dopłaty stanowią pomoc publiczną w rozumieniu art. 4 pkt 1 ustawy o pomocy publicznej, o ile eksporterem otrzymującym dopłatę jest przedsiębiorca. Rynek skrobi ziemniaczanej jest regulowany w Unii Europejskiej kilkoma rozporządzeniami Rady, które ustanawiają m.in. system dopłat do eksportu. Ponieważ stanowi on element wspólnej polityki rolnej, należy przyjąć, że dopłaty do eksportu udzielane przez ARR stanowią pomoc publiczną udzielaną w rolnictwie, a w związku z tym stosuje się do tej pomocy wyłącznie przepisy art. 1-4, art. 35, 36, 37 ust. 1, 4 i art. 38 ustawy o pomocy publicznej.

2. Refundacja z PFRON wynagrodzeń osób niepełnosprawnych.

Refundacja wynagrodzeń osób niepełnosprawnych z PFRON (art. 26 i 27 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej osób niepełnosprawnych - Dz. U. z 1997 r. Nr 123, poz. 776) stanowi pomoc publiczną w rozumieniu ustawy o pomocy publicznej z uwagi na fakt, iż PFRON jest państwowym funduszem celowym dysponującym środkami publicznymi. Zwrot kosztów zatrudnienia powoduje zmniejszenie kosztów przedsiębiorcy, przez co następuje jego uprzywilejowanie w stosunku do konkurentów.

3. Odroczenie i przedłużenie terminu do złożenia deklaracji.

Zgodnie z art. 48 § 1 ustawy Ordynacja podatkowa oraz § 10 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy Ordynacja podatkowa, odroczenia terminu do złożenia deklaracji może dokonać organ podatkowy ze względu na ważny interes podatnika i na jego wniosek. Wydając taką decyzję organy podatkowe powinny kierować się wyłącznie nadzwyczajnymi i wyjątkowymi zdarzeniami, które uniemożliwiają podatnikowi złożenie deklaracji w terminie (np. pożar biura). Tak więc instrument ten ma charakter incydentalny i ze względu na okoliczności jego stosowania nie jest traktowany jako pomoc publiczna. Za takim stanowiskiem przemawia również fakt, że organ podatkowy nie jest w stanie ex ante ustalić, czy podatnik powinien zapłacić podatek, który wynika z niezłożonej deklaracji, gdyż możliwe to będzie dopiero po jej przedłożeniu. Przedłużenia terminu do złożenia deklaracji może również dokonać Minister Finansów w drodze rozporządzenia ze względu na ważny interes publiczny (art. 50 Ordynacji podatkowej). Ma to miejsce w wyjątkowych sytuacjach (np. klęsk żywiołowych) i podobnie jak w przypadku omówionym wcześniej należy przyjąć, że przedłużenie to nie stanowi pomocy publicznej.

4. Amortyzacja przyśpieszona.

Amortyzacja przyśpieszona dokonywana na zasadach ogólnych (art. 16i ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i art. 22l ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych) nie stanowi pomocy publicznej.

Natomiast amortyzacja przyśpieszona z zastosowaniem współczynników nie większych niż:

a) 3 - na terenach gmin zagrożonych bezrobociem strukturalnym,

b) 4 - na terenach specjalnych stref ekonomicznych,

uprzywilejowując podmioty działające w tych regionach w stosunku do przedsiębiorców z innych regionów, jest pomocą publiczną.

5. Ulgi podatkowe dla Zakładów Pracy Chronionej.

W związku z uzyskaniem statusu zakładu pracy chronionej, wobec przedsiębiorcy - płatnika podatku dochodowego od osób fizycznych stosuje się przepis art. 38 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.). Przepis ten stanowi, że za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku u tego płatnika przekroczył kwotę 37.024 zł, płatnik przekazuje kwoty pobranych zaliczek:

- w 10% na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, a

- w 90% na zakładowy fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o pomocy publicznej jest to pomniejszenie świadczeń należnych od tych przedsiębiorców - płatników na rzecz sektora finansów publicznych i w związku z powyższym stanowi pomoc publiczną.

W tym przypadku kwota pomocy dla przedsiębiorcy będzie stanowiła 90% kwoty pobranych zaliczek.

Opublikowano: Pr.Przeds. 2001/27-28/31