GIS-ŻP-SD-4212-00139/EK/16 - W sprawie podjęcia skutecznych działań w celu wyegzekwowania od przedsiębiorców stosowania reklamy suplementów diety zgodnie z wymaganiami prawnymi

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 kwietnia 2016 r. Główny Inspektorat Sanitarny GIS-ŻP-SD-4212-00139/EK/16 W sprawie podjęcia skutecznych działań w celu wyegzekwowania od przedsiębiorców stosowania reklamy suplementów diety zgodnie z wymaganiami prawnymi

W odpowiedzi na pismo z dnia 4 kwietnia 2016 r., znak L.dz. P-159/2016 w sprawie podjęcia skutecznych działań w celu wyegzekwowania od przedsiębiorców stosowania reklamy suplementów diety zgodniej z wymaganiami prawnymi, uprzejmie przedstawiam swoje stanowisko w sprawie.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 lit. a i b oraz ust. 2-4 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 1169/2011 z dnia 25 października 2011 r. w sprawie przekazywania konsumentom informacji na temat żywności, zmiany rozporządzeń Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1924/2006 i (WE) nr 1925/2006 oraz uchylenia dyrektywy Komisji 87/250/EWG, dyrektywy Rady 90/496/EWG, dyrektywy Komisji 1999/10/WE, dyrektywy 2000/13/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, dyrektyw Komisji 2002/67/WE i 2008/5/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 608/2004 (Dz. Urz. UE. L 304 z 22.11.2011, s. 18 z późn. zm.), które stosuje się od 13 grudnia 2014 r., a które dotyczy przekazywania informacji konsumentom i ma zastosowanie dla środków spożywczych przeznaczonych dla konsumenta finalnego, w tym do środków spożywczych dostarczanych przez zakłady żywienia zbiorowego i do środków spożywczych przeznaczonych do dostarczenia do zakładów żywienia zbiorowego:

1.

Informacje na temat żywności nie mogą wprowadzać w błąd, w szczególności:

a)

co do właściwości środka spożywczego, a w szczególności co do jego charakteru, tożsamości, właściwości, składu, ilości, trwałości, kraju lub miejsca pochodzenia, metod wytwarzania lub produkcji;

b)

przez przypisywanie środkowi spożywczemu działania lub właściwości, których on nie posiada;

2.

Informacje na temat żywności muszą być rzetelne, jasne i łatwe do zrozumienia dla konsumenta.

3.

Z zastrzeżeniem odstępstw przewidzianych w prawie Unii mającym zastosowanie do naturalnych wód mineralnych i żywności specjalnego przeznaczenia żywieniowego informacje na temat żywności nie mogą przypisywać jakiemukolwiek środkowi spożywczemu właściwości zapobiegania chorobom lub leczenia chorób ludzi bądź też odwoływać się do takich właściwości.

4.

Ust. 1, 2 i 3 mają również zastosowanie do:

a)

reklamy;

b)

prezentacji środków spożywczych, w szczególności kształtu, wyglądu lub opakowania, zastosowanych materiałów opakowaniowych, sposobu ustawienia oraz otoczenia, w jakim są pokazywane.

Wyjaśniam zatem, iż zgodnie z aktualnie obowiązującym prawem żywnościowym Unii Europejskiej znakowanie, prezentacja i reklama środków spożywczych, w tym suplementów diety nie mogą przypisywać żywności właściwości zapobiegania chorobom lub leczenia chorób ludzi bądź też odwoływać się do takich właściwości.

Natomiast zgodnie z przepisami rozporządzenia (WE) Nr 1924/2006 Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie oświadczeń żywieniowych i zdrowotnych dotyczących żywności (sprostowanie Dz.Urz.UE.L 12 z 18 stycznia 2007 r. s. 3 z późn. zm.) oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 432/2012 z dnia 16 maja 2012 r. ustanawiającego wykaz dopuszczonych oświadczeń zdrowotnych dotyczących żywności, innych niż oświadczenia odnoszące się do zmniejszenia ryzyka choroby oraz rozwoju i zdrowia dzieci (Dz.Urz.UE.L 136 z 25 maja 2012 r. s. 1 z późn. zm.) przedsiębiorca, na zasadzie dobrowolności, w etykietowaniu, przy prezentacji, jak i w reklamach żywności, w tym suplementów diety przeznaczonych dla konsumentów końcowych może na zasadzie dobrowolności stosować oświadczenia żywieniowe/zdrowotne.

W myśl ww. rozporządzenia 1924/2006 "oświadczenie" oznacza każdy komunikat lub przedstawienie, które, zgodnie z przepisami wspólnotowymi lub krajowymi, nie są obowiązkowe, łącznie z przedstawieniem obrazowym, graficznym lub symbolicznym w jakiejkolwiek formie, które stwierdza, sugeruje lub daje do zrozumienia, że żywność ma szczególne właściwości.

Wskazuję, iż wszelkie oświadczenia zdrowotne i Żywieniowe podawane na etykiecie, w prezentacji lub reklamie produktu powinny opierać się one na ogólnie przyjętych dowodach naukowych oraz mieć swoje uzasadnienie w tego typu dowodach (artykuł 6 rozporządzenia ww. rozporządzenia 1924/2006).

Dodatkowo w myśl art. 12 lit. c ww. rozporządzenia 1924/2006 następujące oświadczenia zdrowotne są niedozwolone: oświadczenia, które odwołują się do zaleceń poszczególnych lekarzy lub specjalistów w zakresie zdrowia i innych stowarzyszeń niewymienionych w art. 11.

Jednocześnie wskazuję, iż art. 103 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2015 r. poz. 594 z późn. zm.) reguluje kwestie kar pieniężnych, w tym m.in. za niezgodne z wymaganiami prawnymi oznakowanie, prezentację i reklamę środków spożywczych wprowadzanych do obrotu w Polsce.

Obecnie, w myśl ww. ustawy maksymalna kara pieniężna za niezgodne z prawem żywnościowym oznakowanie, prezentację, reklamę i promocję środków spożywczych wynosi do trzydziestokrotnego przeciętnego wynagrodzenia miesięcznego w gospodarce narodowej za rok poprzedzający.

Mając na uwadze, iż rynek suplementów diety w Polsce stale się rozszerza, a zyski ze sprzedaży nieprawidłowo oznakowanego/reklamowanego produktu są niewspółmierne do wysokości kar jakie mogą być nałożone na przedsiębiorcę za ten czyn, Główny Inspektor Sanitarny widzi konieczność wprowadzenia zmian w przedmiotowej ustawie, poprzez zwiększenie wysokości nakładanych przez Państwową Inspekcję Sanitarną kar pieniężnych. Zmiany takie byłyby zasadne w celu poprawy skuteczności i efektywności bieżącego nadzoru nad suplementami diety.

Opublikowano: www.nia.org.pl