FS10/068/14/377/DAB/09 - Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osobie niepełnosprawnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 czerwca 2009 r. Ministerstwo Finansów FS10/068/14/377/DAB/09 Zwrot kosztów wyposażenia stanowiska pracy osobie niepełnosprawnej.

(...) w sprawie zwrotu kosztów wyposażenia stanowiska pracy osobie niepełnosprawnej -Ministerstwo Finansów pragnie zauważyć, że w sprawie poruszonej w ww. piśmie stanowisko powinno zająć Biuro Pełnomocnika Rządu do Spraw Osób Niepełnosprawnych w Ministerstwie Pracy i Polityki Społecznej. Jednocześnie Ministerstwo Finansów pragnie zauważyć, że stosownie do postanowień art. 26e ust. 4 ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. z 2008 r. Nr 14, poz. 92 z późn. zm.) zwrot kosztów jednostkom budżetowym następuje na wydzielony rachunek dochodów własnych, o którym mowa w art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Warunkiem zwrotu kosztów jest ich poniesienie przez jednostkę budżetową ze środków uprzednio zgromadzonych na tym rachunku. Przepis art. 22 ust. 1 ustawy o finansach publicznych wymienia trzy podstawowe źródła dochodów własnych, wspólnych dla jednostek państwowych i samorządowych, do których należą opłaty za udostępnienie dokumentacji przetargowej, spadków, zapisów i darowizn w postaci pieniężnej na rzecz jednostki budżetowej oraz odszkodowań i wpłat za utracone lub uszkodzone mienie będące w zarządzie bądź w użytkowaniu jednostki budżetowej. Ponadto zgodnie z postanowieniami art. 22 ust. 3 ustawy o finansach publicznych, jednostki samorządu terytorialnego mogą gromadzić na rachunkach dochodów własnych inne dochody niż wymienione w art. 22 ust. 1, jeśli zostały one określone w uchwale organu stanowiącego jednostki samorządu terytorialnego.

Pomimo że ustawa o finansach publicznych nie zawiera wyłączeń odnoszących się do możliwości gromadzenia środków na rachunku dochodów własnych jednostki budżetowej, to organ stanowiący nie ma pełnej dowolności w zakresie określania innych źródeł dochodów własnych niż określone w ustawie o finansach publicznych. Organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego nie może dokonać wyłączenia danego dochodu z budżetu jednostki samorządu terytorialnego i przeznaczyć na rachunek dochodów własnych jednostki budżetowej, jeżeli przepisy szczególne wskazują, że dochody z określonych tytułów mają być odprowadzane do budżetu.Właściwym organem do wypowiedzenia się w kwestii Uchwały Nr XXV/161/09 Rady Miejskiej w Pyzdrach z dnia 3 marca 2009 roku - zgodnie z przepisem art. 62 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art. 1 ust. 2 ustawy o regionalnych izbach obrachunkowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 55, poz. 577 z późn. zm.) jest Regionalna Izba Obrachunkowa, obejmująca swoim zasięgiem działania tę jednostkę.

Należy zauważyć, że w omawianym przypadku Regionalna Izba Obrachunkowa w Poznaniu zajęła już stanowisko w Uchwale Nr 6/241/2009 z dnia 1 kwietnia 2009 r. i orzekła o nieważności Uchwały Nr XXV/161/09 Rady Miejskiej w Pyzdrach z dnia 3 marca 2009 r. Z pisma gminy nie wynika, czy skorzystała ona z przysługującego prawa do złożenia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu.

Jednocześnie należy podkreślić, że stanowisko Ministerstwa Finansów w omawianej sprawie nie ma charakteru wiążącego. Ministerstwo Finansów nie posiada bowiem ustawowych kompetencji do dokonywania obowiązującej wykładni przepisów prawa. Wyjątek stanowią pisemne interpretacje w indywidualnych sprawach z zakresu prawa podatkowego, w których nie toczy się i nie toczyło postępowanie podatkowe.

Opublikowano: www.poznan.rio.gov.pl