FN V 3110/1-1/2007 - Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 września 2007 r. Urząd Skarbowy w Oświęcimiu FN V 3110/1-1/2007 Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590) art. 14a § 1-4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22 czerwca 2007 r. w indywidualnej sprawie ... Sp. z o.o. o interpretację, co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie podatku od nieruchomości postanawiam.

1.

Udzielić na wniosek podatnika pisemnej interpretacji dotyczącej następujących kwestii:

-

Czy wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

-

Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

-

Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

2.

Stwierdzić, że przedstawione we wniosku stanowiska są nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2007 r. (data wniesienia wniosku na pocztę 28 czerwca 2007 r.) ... Sp. z o.o. w ... złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowanego prawa podatkowego a dokładnie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. Organ podatkowy zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonał oceny formalnej poprawności złożonego przez podatnika wniosku ustalając jednocześnie, że w wyżej wymienionej sprawie nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Organ podatkowy stwierdził, że brak jest negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowanego prawa podatkowego.

Stan faktyczny przedstawiony przez podatnika:

Spółka jako podatnik podatku od nieruchomości z tytułu posiadania nieruchomości (budynków, budowli i gruntów) obowiązana jest - stosownie do przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

Stanowisko podatnika w sprawie:

Zgodnie z przepisem art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy, o których mowa w ust 9 pkt 1 tego artykułu; w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Zdaniem Spółki treść przepisu art. 6 ust. 13, w szczególności dalsza jego część "w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości" przesądza, że formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. W konsekwencji Spółka uważa, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. W związku z powyższym biorąc pod uwagę dużą ilość składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości Spółka zainteresowana jest unifikacją tych formularzy, z zastrzeżeniem zawartym w przepisie art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, tj. w formularzach tych zawarte będą dane dotyczące przedmiotu i podmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Unifikacja deklaracji i informacji na podatek od nieruchomości składanych przez Spółkę polegałaby na przygotowaniu takich formularzy, które uwzględniałyby możliwie najszerszy zakres danych określonych przez gminy, wobec których Spółka jest podatnikiem od nieruchomości. Przyjęcie tezy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklaracje nie grozą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy. Zdaniem Spółki potwierdzenie braku konsekwencji (sankcji) za złożenie formularzy, o których mowa w pytaniu nr 3 można również wywodzić z przepisów art. 274 § 1 i § 2 lub art. 274a § 2 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe. Wymienione powyżej przepisy nie przewidują, bowiem żadnych konsekwencji (sankcji) w przypadku złożenia deklaracji wypełnionej niezgodnie z ustalonymi wymaganiami lub w razie wątpliwości co do jej poprawności.

Ocena prawna stanowiska podatnika:

Odnosząc się do drugiego pytania podatnika tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, iż widzi możliwość podania większej liczby informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych w deklaracji na podatek od nieruchomości pod warunkiem, iż w obowiązującym na terenie gminy wzorze będzie odpowiednia do tego rubryka zatytułowana np. inne informacje. Jeżeli podatnik usilnie chce podać np. Nr KRS czy też wysokość miesięcznych rat podatku może to uczynić np. w piśmie przewodnim skierowanym wraz z deklaracją do organu podatkowego. Jeżeli natomiast podatnik poda większy zakres danych niż wynikający z uchwalonego wzoru przez właściwą Rade Gminy na nieobowiązującym na terenie gminy wzorze deklaracji organ podatkowy uzna deklaracje za niebyłą, czyli nie wywoła ona żadnych skutków prawnych.

Ostatnia podnoszona przez podatnika kwestia dotyczy sankcji, jakie grożą podatnikowi za złożenie deklaracji podatkowej na nieodpowiednim wzorze. Zgodnie z przyjętą przez organ podatkowy wykładnią, art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych za nie złożenie deklaracji podatkowej a według organu podatkowego deklaracja podatkowa złożona na nieodpowiednim druku jest deklaracja niebyła grożą sankcje przewidziane w ustawie z dnia 10 września 1999 r. - kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111 poz. 765 ze zm.) Zgodnie z art. 54 § 1 podatnik, który nie składa deklaracji podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karą łącznie. Wnioskodawca twierdzi, że w art. 274 § 1 i § 2 lub art. 274a § 2 ustawy ordynacja podatkowa brak jest konsekwencji prawnych za złożenie formularza, o którym mowa w trzecim zapytaniu organ podatkowy w takim wypadku stosuje art. 274a ustawy ordynacja podatkowa, z którego wynika, że może żądać złożenia wyjaśnień sprawie przyczyn nie złożenia deklaracji sporządzonej na druku formularza według ustalonego przez Radę Gminy wzoru. Zgodni, bowiem z przytoczonymi wyżej wywodami do obowiązku podatnika należy złożenie deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru a obowiązku tego podatnik nie wykona składając deklarację podatkową na innym formularzu.

Zgodnie z powyższym postanawia się jak w sentencji.

Pouczenie

Od postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Wójta Gminy Osiek w terminie 7 dni od dnia doręczenia mniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl