Fn.RK3110-01/08 - Opodatkowanie wiaty kosza przyjęciowego oraz silosów podatkiem od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 lutego 2008 r. Urząd Gminy w Skoroszycach Fn.RK3110-01/08 Opodatkowanie wiaty kosza przyjęciowego oraz silosów podatkiem od nieruchomości.

PISEMNA INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Wójt Gminy Skoroszyce działając na podstawie art. 14j § 1 i 13, w zw. z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60, z późn. zm.), art. 1a ust. 1 pkt 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.),

postanawia:

- uznać stanowisko podatnika - .............. sp. z o.o. za nieprawidłowe

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a cytowanej wyżej ustawy - Ordynacja podatkowa wójt odpowiednio do swojej właściwości, na pisemny wniosek podatnika, jest obowiązany do udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym. Wnioskodawca złożył oświadczenie pod rygorem odpowiedzialności karnej za fałszywe zeznania oraz uiścił stosowna opłatę w wysokości 75 zł.

Stan faktyczny przedstawiony we wniosku.

We wniosku z dnia 11 grudnia 2007 r. podatnik zwrócił się do Wójta Gminy Skoroszyce w trybie art. 14j wyżej wymienionej ustawy - Ordynacja podatkowa z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów do stanów przyszłych (interpretacji indywidualnej), tj. przepisów 1a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) w związku z art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawa budowlanego (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118 z późn. zm.) poprzez potwierdzenie, że wybudowana w 2007 r. wiata kosza przyjęciowego, jak i silosy znajdujące się na terenie bazy suszarniczo-magazynowej stanowią "budynek" w rozumieniu przepisu art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, i będą podlegać opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według przepisów właściwych dla budynków od 2008 r. Spółka w 2007 r. w miejscowości,........wybudowała,.........w skład której weszły wiata kosza przyjęciowego oraz silosy, które są trwale związane z gruntem za pomocą fundamentów, maja dachy oraz posiadają przestrzeń wydzieloną za pomocą ścian. Spółka zamierza wynajmować na cele komercyjne (przechowywanie zboża), czyli wykorzystywać ją do działalności gospodarczej.

Stanowisko podatnika:

We wniosku podatnik wywodzi, że przepis art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, iż budynek " (...) obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. " Z przepisu tego jednoznacznie wynika, że wykładnia definicji "budynku" dla celów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, powinna być dokonywana z uwzględnieniem Prawa Budowlanego. Natomiast art. 3 pkt 2 Prawa Budowlanego wskazuje, że " ilekroć w ustawie (Prawo budowlane) jest mowa o budynku - należy przez to rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach ".

Obie definicje: budynku" są zasadniczo podobne i zestawienie powołanych powyżej przepisów prowadzi do wniosku uznania danego obiektu budowlanego za "budynek" konieczne jest spełnienie trzech przesłanek: musi być trwale związany z gruntem, być wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadać fundamenty i dach.

Zdaniem Spółki zarówno wiata kosza przyjęciowego, jak i silosy, spełniają wszystkie trzy warunki, co determinuje uznanie ich za " budynki" na gruncie Prawa Budowlanego, w konsekwencji również na gruncie ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Również potwierdzeniem stanowiska Spółki jest zaszeregowanie według Klasyfikacji Środków trwałych. W powyższej klasyfikacji za podstawową jednostkę ewidencji przyjmuje się pojedynczy element majątku trwałego spełniający określone funkcje w procesie wytwarzania wyrobów i świadczenia usług.

Wójt Gminy Skoroszyce po przeanalizowaniu stanu faktycznego oraz stanowiska podatnika przedstawionego we wniosku wyjaśnia co następuje.

Zgodzić się należy z twierdzeniem podatnika, iż w myśl art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane przez budynek - należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach. Jednakże definicja budynku uściślona jest przepisami rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. z 2002 Nr 75. poz. 690 z późn. zm.). W szczególności zaś § 3 pkt 8 rozporządzenia stanowi, iż przez budynek gospodarczy należy rozumieć budynek przeznaczany do niezawodowego wykonywania prac warsztatowych oraz do przechowywania materiałów, narzędzi, sprzętu i płodów rolnych służących mieszkańcom budynku mieszkalnego, budynku zamieszkania zbiorowego, budynku rekreacji indywidualnej, a także otoczenia, a w zabudowie zagrodowej przeznaczony do przechowywania środków produkcji rolnej i sprzętu oraz płodów rolnych.

Z posiadanych przez tut. Urząd dokumentów wynika co następuje:

- pismem z dnia 8 sierpnia 2007 r. skierowanym do Powiatowego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego w powiecie nyskim Wasza spółka zawiadamia o zakończeniu obiektu,....wg projektu budowlanego Nr....... Z pisma podpisanego przez inspektora nadzoru inwestorskiego i Pana ............., kierownika budowy Pana ................... oraz działającego w imieniu spółki Pana ............... bezpośrednio wynika, iż zakończono budowę budynku socjalno-administracyjnego oraz silosów ......... z niezbędną infrastrukturą techniczną.- decyzją Nr Si-7358/8-6/07 z dnia 22 października 2007 r. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego w powiecie .... udzielił firmie ......... sp. z o.o. z siedzibą w ................ pozwolenia na użytkowanie budynku socjalno-administracyjnego w kompleksie (I i II etap) wraz ze zbiornikiem na ścieki dla ww. budynku o pojemności V= 7,0 m w.Nadto zdjęcia załączone przez podatnika do zapytania jednoznacznie obrazują, iż przedstawione na nich obiekty nie są budynkami lecz silosami na ............

Jednocześnie należy zauważyć, że Klasyfikacja Środków Trwałych nie może być podstawą do klasyfikowania określonych obiektów jako budowli w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Należy podkreślić, iż zgodnie z art. 217 Konstytucji akt prawny niższej rangi niż ustawa, jakim jest rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (Dz. U. Nr 112, poz. 1317), nie może stanowić podstawy do interpretacji przepisów innych ustaw, zwłaszcza w zakresie istnienia obowiązku podatkowego. W literaturze przedmiotu wskazuje się, że pojęcia budowli i budynku występujące w KŚT jedynie pomocniczo mogą być wykorzystywane na potrzeby podatku od nieruchomości.

Skoro przedmiotowe obiekty (wiata kosza przyjęciowego oraz silosy) nie są budynkami to w myśl art. 3 pkt 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2006 r. Nr 156, poz. 1118) oraz art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 21, poz. 844 z późn. zm.) winny być zaliczone do budowli dla celów podatku od nieruchomości.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak wyżej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl