Fn.III.3110/Np/4553/2006 - Stawka podatku od nieruchomości dla budynków wykorzystywanych przez gospodarstwo pomocnicze na podstawie umowy użyczenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 listopada 2006 r. Urząd Miasta w Lublinie Fn.III.3110/Np/4553/2006 Stawka podatku od nieruchomości dla budynków wykorzystywanych przez gospodarstwo pomocnicze na podstawie umowy użyczenia.

Pytanie podatnika

Wysokość stawki podatku od nieruchomości dla budynków wykorzystywanych przez gospodarstwo pomocnicze na podstawie umowy użyczenia.

Postanowienie

w sprawie interpretacji przepisów prawa podatkowego

Na podstawie art. 216 § 1, art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 11 października 2006 r. w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego odnośnie opodatkowania podatkiem od nieruchomości budynków wykorzystywanych przez gospodarstwo pomocnicze na podstawie umowy użyczenia, tutejszy organ podatkowy nie podziela stanowiska Rejonowego Zarządu, że nieruchomości wykorzystywane przez gospodarstwa pomocnicze winny być opodatkowane podatkiem od nieruchomości według stawki przewidzianej dla budynków pozostałych.

Uzasadnienie

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym.

Wnioskiem z dnia 11 października 2006 r. Rejonowy Zarząd zwrócił się do tutejszego organu podatkowego o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 14a ww. ustawy Ordynacja podatkowa co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie wysokości stawki podatku od nieruchomości dla budynków wykorzystywanych przez gospodarstwo pomocnicze na podstawie umowy użyczenia. W dniu 3 listopada 2006 r. oraz w dniu 8 listopada 2006 r. wniosek został uzupełniony o umowę użyczenia zawartą dnia 9 października 2006 r. pomiędzy Rejonowym Zarządem a Kasynem Wojskowym oraz protokół zdawczo-odbiorczy spisany dnia 10 października 2006 r. Zgodnie z art. 14 § 2 ww. ustawy Rejonowy Zarząd zawarł jednocześnie własne stanowisko w sprawie stwierdzając, że budynki wykorzystywane przez gospodarstwo pomocnicze (Kasyno Wojskowe) na podstawie umowy użyczenia, winny być opodatkowywane podatkiem od nieruchomości według stawek przewidzianych dla budynków pozostałych. Stanowisko uzasadniono tym, że Rejonowy Zarząd jako instytucja wojskowa nie prowadzi działalności gospodarczej oraz faktem, że nieruchomości będące przedmiotem umowy użyczenia będą stanowić jedynie zabezpieczenie miejsca, w którym mogą być organizowane imprezy kulturalno-oświatowe.

Rozpatrując wniosek Rejonowego Zarządu tutejszy organ podatkowy zważył, co następuje:

Należy zauważyć, iż umowa użyczenia została zawarta na okres od dnia 10 października 2006 r. do dnia 9 października 2009 r., tj. na okres trzech lat pomiędzy Rejonowym Zarządem a Kasynem Wojskowym. Świadczy to o tym, że przedmiotowa umowa ma charakter ciągły, a nie okresowy jak wskazuje Rejonowy Zarząd w piśmie z dnia 11 października 2006 r. Ponadto zgodnie z protokołem zdawczo-odbiorczym sporządzonym dnia 10 października 2006 r. nastąpiło "(...) wydanie i przekazanie nieruchomości Skarbu Państwa (...) na rzecz Kasyna Wojskowego - Gospodarstwa Pomocniczego na podstawie umowy użyczenia (...)".

Powyższe zapisy wskazują, że nieruchomość będąca przedmiotem umowy użyczenia jest zajęta przez Kasyno Wojskowe, które działa jako gospodarstwo pomocnicze. Podkreślić należy, iż gospodarstwa pomocnicze działają na podstawie m.in. ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2005 r. Nr 249, poz. 2104 z późn. zm.). Zgodnie z art. 20 ust. 1 ww. ustawy o finansach publicznych jednostkami budżetowymi są takie jednostki organizacyjne sektora finansów publicznych, które pokrywają swoje wydatki bezpośrednio z budżetu, a pobrane dochody odprowadzają na rachunek odpowiednio dochodów budżetu państwa albo budżetu jednostki samorządu terytorialnego. Nie prowadzą więc one działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2004 r. Nr 173, poz. 1807 z późn. zm.). Jednakże działalność gospodarcza prowadzona jest w formie gospodarstw pomocniczych powoływanych przez te jednostki. Zgodnie z art. 26 ww. ustawy o finansach publicznych, gospodarstwem pomocniczym jednostki budżetowej jest wyodrębniona z jednostki budżetowej, pod względem organizacyjnym i finansowym, część jej podstawowej działalności lub działalność uboczna. Gospodarstwo pomocnicze pokrywa koszty swojej działalności z uzyskiwanych przychodów własnych.

Podkreślić należy, że zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.), za grunty, budynki i budowle związane z prowadzeniem działalności gospodarczej uważa się grunty, budynki i budowle będące w posiadaniu przedsiębiorcy lub innego podmiotu prowadzącego działalność gospodarcza, z wyjątkiem budynków mieszkalnych oraz gruntów związanych z tymi budynkami, a także gruntów pod jeziorami, zajętych na zbiorniki wodne retencyjne lub elektrowni wodnych. Wynika z tego, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości budynków według stawek przewidzianych dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej podlegają nieruchomości będące w posiadaniu przedsiębiorców, ale także będące w posiadaniu innych podmiotów prowadzących działalność gospodarczą. Działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły. Działalność gospodarstwa pomocniczego ma charakter działalności gospodarczej pomimo tego, że sprzedaż usług na rzecz jednostki macierzystej odbywa się po kosztach własnych, ale sprzedaż usług na rzecz innych podmiotów odbywa się z zyskiem.

Jednocześnie należy zauważyć, iż identyczne stanowisko zajął NSA w wyroku z dnia 26 listopada 1991 r. - sygn. akt SA/Wr 114/91), w którym stwierdził, iż działalność w formie gospodarstwa pomocniczego, wyodrębnionego organizacyjnie i finansowo z działalności podstawowej jednostki budżetowej stanowi działalność gospodarczą i nieruchomości zajęte przez te gospodarstwa należy opodatkować podatkiem od nieruchomości według stawek przyjętych dla gruntów i budynków służących działalności gospodarczej.

Biorąc pod uwagę stwierdzone fakty, tutejszy organ podatkowy stoi na stanowisku, że nieruchomość zajęta przez Kasyno Wojskowe na podstawie umowy użyczenia z dnia 9 października 2006 r. podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości stawką przewidzianą dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Lublinie za pośrednictwem Wydziału Finansowego Urzędu Miasta Lublin, w terminie 7 dnia od dnia otrzymania niniejszego postanowienia, uiszczając opłatę skarbową w wysokości 5 zł oraz 0,50 zł za każdy załącznik.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl