FN.II.31105-2/07 - Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości kontenery będące w posiadaniu Spółki stanowią tymczasowe obiekty budowlane niezależnie od sposobu ich posadowienia?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 kwietnia 2007 r. Urząd Miasta w Katowicach FN.II.31105-2/07 Czy podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości kontenery będące w posiadaniu Spółki stanowią tymczasowe obiekty budowlane niezależnie od sposobu ich posadowienia?

POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Katowice działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa /Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm./ w związku z art. 4 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych Dz. U z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późno zm./ oraz art. 3 pkt 3 i 5 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane I Dz. U z dnia 2006 r. nr 156, poz. 1181

postanawia

udzielić na wniosek ....... Sp. z o.o. interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego uznając, iż: kontenery będące w posiadaniu Spółki stanowią tymczasowe obiekty budowlane i niezależnie od sposobu ich posadowienia (tj. na fundamentach czy bloczkach betonowych) podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawki jak za budowle związane z prowadzoną działalnością gospodarczą, opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają zarówno kontenery, jak również znajdujące się pod nimi fundamenty, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 20 lutego 2007 r. uzupełnionym pismem z dnia 6 kwietnia 2007 r. Spółka zwróciła się z prośbą o udzielenie w trybie art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w podatku od nieruchomości w odniesieniu do kontenerów posadowionych na fundamentach i bloczkach betonowych stanowiących własność Spółki i wykorzystywanych do prowadzonej działalności gospodarczej, a w szczególności o udzielenie odpowiedzi na następujące pytania:

czy kontenery posadowione na fundamentach należy traktować jako budowle?

czy kontenery posadowione na bloczkach betonowych należy traktować jako budowle?

czy w przypadku uznania, że kontenery są budowlami, należy opłacać podatek od nieruchomości tylko od wartości fundamentów, czy też pod wartości samych kontenerów?

czy w przypadku uznania, że kontenery są budowlami, należy opłacać podatek od nieruchomości od wartości fundamentów i od wartości kontenera, traktowanych jako jedna budowla?

Wnioskodawca wyczerpująco przedstawił stan faktyczny oraz wskazał własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż kontenery nie stanowią "budowli" w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, a zatem niepodlegąją opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Przedstawione stanowisko Spółka argumentuje faktem, iż definicja "budowli" zawarta w ustawie Prawo budowlane stanowi katalog zamknięty, a nie zamieszczenie w niej kontenerów nie pozwala na zakwalifikowanie ich do kategorii budowli. W związku z powyższym w opinii Wnioskodawcy" w przypadku posadowienia kontenerówna fundamentach, opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości powinna podlegać tylko wartość fundamentów, traktowana jako budowla ".

Po rozpatrzeniu wniosku, ustalono co następuje.

Sp. z 0.0. jest właścicielem gruntów, na których znajdują się fundamenty opodatkowane zgodnie z obowiązującymi przepisami podatkiem od nieruchomości jako budowle. Na tych fundamentach posadowione są kontenery biurowe, posiadające przyłącza elektryczne oraz wodno - kanalizacyjne oraz kontenery magazynowe i inne, które nie posiadają przyłączy wodno - kanalizacyjnych. Ponadto na terenie Spółki znajdują się kontenery posadowione na bloczkach betonowych. Powyższe kontenery są obiektami, które w każdej chwili mogą być przeniesione w inne miejsce.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych / Dz. U .z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późno zm./ opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej. Z uwagi na fakt, iż ustawa o podatkach i opłatach lokalnych nie definiuje bezpośrednio definicji "budowli", a przepis art. 1a ust. 1 pkt 2 tej ustawy odwołuje w tym zakresie bezpośrednio do przepisów prawa budowlanego, pojęcie to należy interpretować zgodnie z ustawą z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U z 2003 r. Nr 207, poz. 2016). W myśl art. 3 pkt 3 ustawy Prawo budowlane budowlą jest każdy obiekt budowlany nie będący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne !fortyfikacje/, ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolnostojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Powyższe wyliczenie ma jedynie charakter przykładowy i nie może być traktowane jako wyczerpujące, co potwierdza pismo Dyrektora Departamentu Podatków Lokalnych i Katastru z dnia 15 maja 2003 r. m LK-727/MM/03. Zgodnie z prezentowanym w ww. piśmie stanowiskiem Ministerstwa Finansów do katalogu budowli i zalicza się również tymczasowe obiekty budowlane, które w myśl art. 3 pkt 5 ustawy Prawo budowlane stanowią obiekty budowlane przeznaczone do czasowego użytkowania w okresie krótszym od ich trwałości technicznej, przewidziane do przeniesienia w inne miejsce lub rozbiórki, a także obiekty budowlane niepołączone trwale z gruntem jak: strzelnice, kioski uliczne pawilony sprzedaży ulicznej i wystawowe, przekrycia namiotowe i powłoki pneumatyczne, urządzenia rozrywkowe, barokowozy, obiekty kontenerowe. Mając zatem na uwadze powyższe uznać należy, iż obiekty kontenerowe wykorzystywane do prowadzonej działalności gospodarczej (w tym również kontenery będące w posiadaniu Spółki) mieszczą się w definicji "budowli" i zgodnie z obowiązującymi przepisami podlegają opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości na zasadach ogólnych. W związku z powyższym nie można zgodzić się ze stwierdzeniem Wnioskodawcy, iż powyższe wyliczenie ma charakter zamknięty, a nie wymienienie w nim kontenerów oznacza iż nie są one budowlami. W tym miejscu dodać należy, iż budowlą dla celów opodatkowania nie jest tylko sama konstrukcja, ale również ściśle związane z nią urządzenia w postaci instalacji i przyłączy, które są elementem składowym budowli i zwiększają jej wartość początkową będącą podstawą opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Powyższe potwierdza wyrok NSA z dnia 26 września 2002 r. sygn. III SA 3466/2001, zgodnie z którym dla celów opodatkowania cały zbiór elementów stanowi jedną budowlę podlegającą opodatkowaniu. Urządzenia (elementy) takie zapewniają bowiem możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, tak jak ma to miejsce w przypadku kontenerów Spółki posiadających przyłącza wodno - kanalizacyjne.

Opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawki jak za budowle podlegają również fundamenty, w tym również fundamenty na których posadowione są obiekty kontenerowe Spółki. Jednakże z uwagi na fakt, iż kontenery Spółki nie są trwale związane z fundamentem, na którym są osadowi one tj. mogą zostać przeniesione lub rozebrane bez przeprowadzenia robót naziemnych i bez naruszenia ich konstrukcji, uznać należy iż budowle te stanowią odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Powyższe oznacza, iż podstawę opodatkowania podatkiem od nieruchomości w przypadku kontenerów oraz znajdujących się pod nimi fundamentów będących w posiadaniu Spółki stanowi suma ich wartości.

Biorąc pod uwagę powyższe tutejszy Organ uznaje tezę Wnioskodawcy za niezasadną i postanawia jak w sentencji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl