Fn-II.310.1.2014 - Wymiar opłaty targowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 2 września 2014 r. Urząd Miasta w Chełmie Fn-II.310.1.2014 Wymiar opłaty targowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w związku z art. 14b, 14c, 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r.- Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) stwierdza się, że stanowisko Pani (...) przedstawione we wniosku z dnia 1 lipca 2014 r. uzupełnione pismem z dnia 6 sierpnia 2014 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przyszłego stanu faktycznego, jakim jest prowadzenie sprzedaży ze stołów poza zorganizowanym targowiskiem w zakresie:

- sposobu naliczenia opłaty targowej i jej wysokości, kontroli podatkowej, ustanowienia inkasenta oraz zarządzenia poboru opłaty targowej - jest prawidłowe

- uprawnienia inkasenta jedynie do pobierania podatku i płacenia go w stosownym terminie organowi podatkowemu, bez możliwości jego obliczenia - jest nieprawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2014 r. został złożony wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przyszłego stanu faktycznego, jakim jest prowadzenie sprzedaży ze stołów poza zorganizowanym targowiskiem, który to wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 sierpnia 2014 r. (data wpływu do organu podatkowego 7 sierpnia 2014 r.).

We wniosku strona przedstawiła następujący stan faktyczny:

sposób naliczenia opłaty targowej i jej wysokość winna wynikać z uchwały Rady Miasta Chełm. Kontrolę prawidłowości wykonywania uchwały Rady Miasta Chełm powierzono Prezydentowi Miasta Chełm. Z art. 9 ustawy - Ordynacja podatkowa wynikają zakresy uprawnień inkasenta. Ustanowienie inkasenta uchwałą Rady Miasta Chełm jest aktem prawa miejscowego i winien być informacją ogólnie dostępną. Na podstawie art. 6 ust. 9, art. 14 pkt 3 oraz art. 19 pkt 2 u.p.o.l. rada gminy może zarządzić pobór podatku w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso: opłat lokalnych. Art. 13 ustawy - Ordynacja podatkowa ustala, kto jest organem podatkowym i jego uprawnienia. W tym przypadku jest to Prezydent Miasta Chełm. Art. 281 ustawy - Ordynacja podatkowa stwierdza kto może dokonywać kontroli podatkowej, w tym przypadku Prezydent Miasta Chełm.

Strona zadała następujące pytania:

1.

Kto będzie pobierał opłatę targową oraz kto ją będzie wymierzał i w jakiej wysokości?

2.

Kto będzie prowadził kontrolę prawidłowości wysokości opłaty targowej?

3.

Jeżeli jest ustanowiony inkasent, proszę o podanie jego nazwiska oraz zakresów obowiązków?

4.

Jak należy rozumieć za każdy zajęty m2 ?

W niniejszej interpretacji indywidualnej organ podatkowy stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849), opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach. Targowiskami są wszelkie miejsca, w których prowadzona jest sprzedaż.

Na podstawie art. 19 pkt 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849) Rada Gminy w drodze uchwały może zarządzić pobór tych opłat w drodze inkasa oraz określić inkasentów i wysokość wynagrodzenia za inkaso. Stosownie do treści art. 9 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.), inkasentem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna nie mająca osobowości prawnej, obowiązana do pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu. Zgodnie z § 3 ust. 2 uchwały Nr VIII/88/11 Rady Miasta Chełm z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości dziennych stawek opłaty targowej oraz zarządzania jej poboru w drodze inkasa (Dz. Urz. Woj. Lub. Nr 123, poz. 2144) zmienionej uchwałą Nr XXX/344/13 Rady Miasta Chełm z dnia 14 maja 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Lub. poz. 2657), uchwałą Nr XXXIV/396/13 Rady Miasta Chełm z dnia 26 września 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Lub. poz. 4008) i uchwałą Nr XLIII/485/14 Rady Miasta Chełm z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz. U. Woj. Lub. poz. 2291), inkasentami opłaty targowej są Chełmski Park Wodny i Targowiska Miejskie Sp. z o.o. w Chełmie oraz "PKS Chełm" S.A. w Chełmie.

Natomiast zgodnie z umową Nr (...) zawartą w dniu (...) z Chełmskim Parkiem Wodnym i Targowiskami Miejskimi Sp. z o.o. w Chełmie zmienionej aneksem Nr (...) w dniu (...) oraz umową Nr zawartą w dniu (...) z "PKS Chełm" S.A. w Chełmie zmienionej aneksem Nr w dniu Prezydent Miasta Chełm zlecił a inkasent zobowiązał się do poboru w imieniu i na rzecz zlecającego w drodze inkasa dziennych opłat targowych na terenie zorganizowanych targowisk oraz poza zorganizowanymi targowiskami, w których dokonywana jest sprzedaż.

Wymiaru należnej opłaty targowej dokonuje inkasent w chwili jej poboru. O wysokości należnej opłaty targowej, w okolicznościach dokonywanej sprzedaży decyduje, według postanowień uchwały, kryterium miejsca sprzedaży w kontekście przestrzegania przez sprzedawcę granic miejsc wyznaczonych do sprzedaży oraz powierzchnia zajęta przez sprzedającego. Stosownie do § 1 ust. 4 ww. uchwały powierzchnia zajęta przez sprzedającego oznacza powierzchnię zajętą przez towar przez niego sprzedawany oraz urządzenie, z którego dokonuje się sprzedaży, a także inne zajęte powierzchnie, w związku z dokonywaną sprzedażą. Zgodnie z załącznikiem ww. uchwały, opłata targowa przy sprzedaży ze stołów, przenośnych stolików, wózków ręcznych, skrzynek i innych opakowań, za każdy rozpoczęty 1 m2 wynosi 10 zł od sprzedaży dokonywanej poza zorganizowanymi targowiskami.

Uchwały rady gminy stanowią akty prawa miejscowego, będące na terenie działania danej gminy prawem powszechnie obowiązującym. Uchwała Nr VIII/88/11 Rady Miasta Chełm z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości dziennych stawek opłaty targowej oraz zarządzania jej poboru w drodze inkasa (Dz. Urz. Woj. Lub. Nr 123, poz. 2144) zmieniona uchwałą Nr XXX/344/13 Rady Miasta Chełm z dnia 14 maja 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Lub. poz. 2657), uchwałą Nr XXXIV/396/13 Rady Miasta Chełm z dnia 26 września 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Lub. poz. 4008) i uchwałą Nr XLIII/485/14 Rady Miasta Chełm z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz. U. Woj. Lub. poz. 2291), funkcjonuje w obrocie prawnym, jako akt prawa miejscowego powszechnie obowiązującego. Uchwały Rady Miasta Chełm podlegają ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubelskiego.

Na podstawie art. 13 § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) organem podatkowym, stosownie do swojej właściwości, jest naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego, wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa - jako organ pierwszej instancji. Natomiast zgodnie z art. 281 § 1 ww. ustawy, organy podatkowe pierwszej instancji, z zastrzeżeniem § 3, przeprowadzają kontrolę podatkową u podatników, płatników, inkasentów oraz następców prawnych, zwanych dalej "kontrolowanymi". Kontrola podatkowa zgodnie z art. 283 § 1 pkt 2 ustawy - Ordynacja podatkowa jest przeprowadzana na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa lub osobę zastępującą wójta, burmistrza (prezydenta miasta), starostę lub marszałka województwa albo skarbnika jednostki samorządu terytorialnego - pracownikom urzędu gminy (miasta), starostwa lub urzędu marszałkowskiego. Pracownicy Urzędu Miasta Chełm na podstawie imiennego upoważnienia udzielonego przez Prezydenta Miasta Chełm, mogą przeprowadzić kontrolę podatkową u podmiotów wskazanych w art. 281 ustawy - Ordynacja podatkowa.

Stosownie do treści § 6 umowy Nr (...) zawartej w dniu (...) Chełmskim Parkiem Wodnym i Targowiskami Miejskimi Sp. z o.o. w Chełmie zwanym inkasentem zmienionej aneksem Nr (...) w dniu (...) oraz umowy Nr (...) zawartej w dniu (...) z "PKS Chełm" S.A. w Chełmie zwanym inkasentem zmienionej aneksem Nr (...) w dniu (...) organowi podatkowemu i upoważnionym przez niego przedstawicielom, służy prawo kontroli prawidłowości realizowania ww. umów, a w szczególności prawo kontroli i prawidłowości pobierania opłat targowych przez inkasentów.

Organ podatkowy nie zgadza się ze stanowiskiem strony "że inkasent jedynie pobiera podatek i płaci go w stosownym terminie organowi podatkowemu, jednakże nie jest zobowiązany do jego obliczania". Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849), opłatę targową pobiera się od osób fizycznych, osób prawnych oraz jednostek organizacyjnych niemających osobowości prawnej, dokonujących sprzedaży na targowiskach. Obowiązek uiszczenia opłaty targowej powstaje z mocy prawa z chwilą faktycznego podjęcia czynności handlowych zmierzających do dokonania sprzedaży. Realizacja tego ustawowego obowiązku następuje w chwili zażądania jej uiszczenia przez inkasenta i z tą też chwilą następuje obliczenie przez inkasenta wysokości opłaty targowej zgodnie z obowiązującymi stawkami opłaty targowej wynikającymi z uchwały Rady Miasta Chełm i jej pobranie. O wysokości należnej opłaty targowej, w okolicznościach dokonywanej sprzedaży decyduje, według postanowień uchwały, kryterium miejsca sprzedaży, w kontekście przestrzegania przez sprzedawcę granic miejsc wyznaczonych do sprzedaży oraz powierzchnia zajęta przez sprzedającego. Zgodnie z załącznikiem uchwały Nr VIII/88/11 Rady Miasta Chełm z dnia 16 czerwca 2011 r. w sprawie ustalenia wysokości dziennych stawek opłaty targowej oraz zarządzania jej poboru w drodze inkasa (Dz. Urz. Woj. Lub. Nr 123, poz. 2144) zmieniona uchwałą Nr XXX/344/13 Rady Miasta Chełm z dnia 14 maja 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Lub. poz. 2657), uchwałą Nr XXXIV/396/13 Rady Miasta Chełm z dnia 26 września 2013 r. (Dz. Urz. Woj. Lub. poz. 4008) i uchwałą Nr XLIII/ 485/14 Rady Miasta Chełm z dnia 25 czerwca 2014 r. (Dz. U. Woj. Lub. poz. 2291), opłata) targowa przy sprzedaży ze stołów, przenośnych stolików, wózków ręcznych, skrzynek i innych opakowań, za każdy rozpoczęty 1 m2 wynosi 10 zł od sprzedaży dokonywanej poza zorganizowanymi targowiskami. Stosownie do § 1 ust. 4 ww. uchwały powierzchnia zajęta przez sprzedającego oznacza powierzchnię zajętą przez towar przez niego sprzedawany oraz urządzenie, z którego dokonuje się sprzedaży, a także inne zajęte powierzchnie, w związku z dokonywaną sprzedażą. Zgodnie z § 2 umowy Nr (...) zawartej w dniu (...) z Chełmskim Parkiem Wodnym i Targowiskami Miejskimi Sp. z o.o. w Chełmie zmienionej aneksem Nr (...) w dniu (...) oraz umowy (...) zawartej w dniu (...) z "PKS Chełm" S.A. w Chełmie zmienionej aneksem Nr (...) w dniu (...) pobraną za dany miesiąc opłatę targową zgodnie z dowodami wpłat, inkasent zobowiązuje się odprowadzić) w całości na konto Urzędu Miasta Chełm.

Wyjaśniam, że powołany przez stronę art. 6 ust. 9 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849) nie ma zastosowania w przedmiotowej sprawie, gdyż dotyczy podatku od nieruchomości, natomiast art. 14 pkt 3 ww. ustawy został uchylony 1 stycznia 2008 r. i dotyczył podatku od posiadania psów.

Wobec powyższego postanawiam jak w sentencji.

POUCZENIE

Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Niniejsza interpretacja, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, zostanie niezwłocznie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.

Na niniejszą interpretację wnioskodawcy przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Lublinie, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia, w którym Wnioskodawca dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu interpretacji. Termin do wniesienia skargi wynosi 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a w przypadku nie udzielenia odpowiedzi- 60 dni od dnia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Opublikowano: http://chelm.bip-gov.info.pl/bip/glowna