Fn.I.0550/2/08 - Stawka podatku od nieruchomości dla budynków szpitala więziennego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 maja 2008 r. Urząd Miasta w Łodzi Fn.I.0550/2/08 Stawka podatku od nieruchomości dla budynków szpitala więziennego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Łodzi działając na podstawie przepisów art. 14j § 1 i § 3, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.),

postanawia

*

uznać za nieprawidłowe stanowisko wskazane we wniosku złożonym przez Zakład X dnia 20 lutego 2008 r. uzupełnionego pismem z dnia 7 kwietnia 2008 r. o interpretację prawa podatkowego, w zakresie zastosowania preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości od budynków szpitala więziennego jako budynków lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych na podstawie przepisów art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.).

*

stwierdzić, iż budynki szpitala więziennego podlegają opodatkowaniu według stawki określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit e) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, z późn. zm.) tj. "od budynków pozostałych".

UZASADNIENIE

Podatnik w dniu 20 lutego 2008 r. złożył wniosek o wydanie interpretacji odnośnie prawidłowości kwalifikowania części nieruchomości jako zajętej na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. Wskazał w nim, iż na podstawie Zarządzenia Ministra Sprawiedliwości z dnia 15 lipca 2002 r. w sprawie nadania statutu zakładom opieki zdrowotnej dla osób pozbawionych wolności, nadano statut Zakładowi Opieki Zdrowotnej Zakładu X.

Wnioskodawca podkreślił, że Zakład X nie prowadzi działalności gospodarczej, jednak w części nieruchomości świadczy usługi medyczne w szpitalu przeznaczonym dla osób przebywających w zakładach karnych i aresztach śledczych całego kraju. W zakładzie zlokalizowanych jest pięć oddziałów szpitalnych. Zakład Opieki Zdrowotnej Zakładu X działa na podstawie ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, prowadzi zatem zdaniem wnioskującego działalność gospodarczą w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych. Podatnik stwierdził, iż biorąc pod uwagę, że udzielanie świadczeń zdrowotnych jest działalnością gospodarczą niezależnie kto ją wykonuje, część nieruchomości Zakładu X zajęta na potrzeby Zakładu Opieki Zdrowotnej powinna korzystać z preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Powyższe stanowisko jest nieprawidłowe z następujących powodów.

Do zakładów opieki zdrowotnej utworzonych przez ministra sprawiedliwości dla osób pozbawionych wolności - - zgodnie z art. 69 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej (Dz. U. z 2007 r. Nr 14, poz. 89 z późn. zm.) stosuje się odpowiednio przepisy tej ustawy z uwzględnieniem ustawy - Kodeks karny wykonawczy (Dz. U. z 1997 r. Nr 90, poz. 557 z późn. zm.) i ustawy o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1761 z późn. zm.) oraz wydanych na ich podstawie przepisów.

Zgodnie z art. 115 § 1 i 4 Kodeksu karnego wykonawczego - "Skazanemu zapewnia się bezpłatne świadczenia zdrowotne, leki i artykuły sanitarne" - § 1.

"Świadczenia zdrowotne udzielane są skazanemu przede wszystkim przez zakłady opieki zdrowotnej dla osób pozbawionych wolności" - § 4.

Wydane w wykonaniu delegacji ustawowej zawartej w art. 115 ust. 9 ustawy - Kodeks karny wykonawczy - rozporządzenie Ministra Sprawiedliwości z dnia 31 października 2003 r. określa szczegółowe zasady, zakres i tryb udzielania świadczeń zdrowotnych osobom pozbawionym wolności przez zakłady opieki zdrowotnej dla osób pozbawionych wolności.

W świetle art. 8 ust. 1 pkt 1 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, szpital więzienny jest publicznym zakładem opieki zdrowotnej. Z art. 35c ust. 1 wskazanej ustawy, wynika iż publiczny zakład opieki zdrowotnej, utworzony przez organ określony w art. 8 ust. 1 pkt 1, w tym przez Ministra Sprawiedliwości może być prowadzony w formie jednostki budżetowej lub zakładu budżetowego. Publiczny zakład opieki zdrowotnej o którym wyżej mowa prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych zastrzeżeniem art. 50. Wskazany przepis przesądza, iż ww. publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodaruje przekazaną w zarząd częścią mienia państwowego oraz przydzielonymi środkami finansowymi, kierując się efektywnością ich wykorzystania na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych.

Zakładom opieki zdrowotnej dla osób pozbawionych wolności utworzonym przy zakładach karnych i aresztach nadaje się statuty - co wynika z treści § 1 zarządzenia Ministra Sprawiedliwości w sprawie nadania statutów zakładom opieki zdrowotnej dla osób pozbawionych wolności (Dz. Urz. MS z 2002 r. Nr 4, poz. 16).

Załącznik Nr Y wymienionego zarządzenia, określa Statut Zakładu Opieki Zdrowotnej Zakładu X.

Powołując się na treść § 7 tego statutu "Gospodarka finansowa Zakładu Opieki Zdrowotnej jest prowadzona w ramach etatów i środków przyznanych Zakładowi X" stwierdzić należy, iż przedmiotowy zakład opieki zdrowotnej nie posiada samodzielności finansowej i prowadzi gospodarkę finansową zgodnie z przepisami ustawy o finansach publicznych. Do takiego wniosku upoważnia również zapis art. 16 ustawy o Służbie Więziennej (Dz. U. z 2002 r. Nr 207, poz. 1761 z późn. zm.), z którego wynika, iż dochody i wydatki związane z funkcjonowaniem służby więziennej określa ustawa budżetowa.

Jednostkami organizacyjnymi Służby Więziennej są m.in. zakłady karne działające w formie państwowych jednostek budżetowych, które są zobligowane jak wcześniej wspomniano do prowadzenia gospodarki finansowej zgodnie z ustawą o finansach publicznych. Utworzony przy tej jednostce zakład opieki zdrowotnej nie posiada osobowości prawnej i nie podlega wpisowi do Krajowego Rejestru sądowego, co potwierdza również fakt nie złożenia przez wnioskującego o interpretację odpisu z KRS.

Preferencyjna stawka podatku od nieruchomości o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) dotyczy budynków, lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej w zakresie udzielania świadczeń zdrowotnych.

Użyte w ww. ustawie określenie "działalność gospodarcza" oznacza zgodnie z art. 1a ust. 1 pkt 4 ustawy - działalność o której mowa w przepisach Prawa działalności gospodarczej z zastrzeżeniem ust. 2.

Przez przepisy Prawo działalności gospodarczej należy rozumieć ustawę z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 tej ustawy działalnością gospodarczą jest zarobkowa działalność wytwórcza, budowlana, handlowa, usługowa oraz poszukiwanie, rozpoznawanie i wydobywanie kopalin ze złóż, a także działalność zawodowa wykonywana w sposób zorganizowany i ciągły.

ZOZ utworzony przy zakładzie karnym nie prowadzi żadnej z działalności wymienionej w cytowanym przepisie. Zgodnie natomiast z cytowanym już art. 115 § 1 kodeksu karnego wykonawczego, zapewnia natomiast świadczenia zdrowotne, które są udzielane określonej, odizolowanej grupie ludności (skazanym).

Takie działanie nie jest działalnością gospodarczą lecz realizacją ustawowo zagwarantowanych świadczeń na rzecz osób pozostających w odosobnieniu.

ZOZ utworzony przy zakładzie karnym nie jest też przedsiębiorcą w rozumieniu ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, nie posiada osobowości prawnej ani też nie jest jednostką organizacyjną niebędącą osobą prawną, której odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną. Należy zatem stwierdzić, że zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, ww. zakład jest częścią innej jednostki organizacyjnej jaką jest zakład X.

W tych okolicznościach faktycznych i prawnych należy stwierdzić, że do tego zakładu opieki zdrowotnej w obowiązującym stanie prawnym nie mają zastosowana przepisy art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. d) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) tj. brak podstaw do zastosowania preferencyjnej stawki podatku od nieruchomości od budynków zajętych na więzienny szpital, a zatem budynki te winny być opodatkowane według stawki ("od budynków pozostałych") określonej w art. 5 ust. 1 pkt 2 lit. e) ww. ustawy.

Na niniejszą interpretację przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Łodzi. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, który wydał interpretację.

Opublikowano: bip.uml.lodz.pl