Fn.I.0550/1/09/10 - Opodatkowanie sieci telekomunikacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 29 stycznia 2010 r. Urząd Miejski w Suwałkach Fn.I.0550/1/09/10 Opodatkowanie sieci telekomunikacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Suwałk działając na podstawie przepisów art. 14j § 1 i § 3, ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) postanawia

* uznać za nieprawidłowe stanowisko wskazane we wniosku z dnia 3 grudnia 2009 r. złożonym przez (...) uzupełnionym pismem z dnia 23 grudnia 2009 r. o interpretację prawa podatkowego w zakresie opodatkowania sieci multimedialnej (kabla światłowodowego 12J, który jest umieszczony w rurociągu technicznym 4 otworowym),

* stwierdzić, ii w oparciu o przepisy art. 2 ust. 1 pkt 3 i art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w związku z art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane sieć multimedialną, należy zaliczyć do budowli, a zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budowłe łub ich części związane Z prowadzeniem działalności gospodarczej.

UZASADNIENIE

Podatnik w dniu 3 grudnia 2009 r. złożył wniosek wnosząc o interpretację czy zakupiona infrastruktura - sieć multimedialna (kabel światłowodowy 12J), który jest umieszczony w rurociągu technicznym 4 otworowym) podlega opodatkowaniu, jeżeli tak, to od jakiej wartości i w jakim terminie ma być zapłacony podatek?

Przedmiotowy wniosek uzupełniono pismem z dnia 23 grudnia 2009 r., w którym podatnik opisał stan faktyczny, wskazując iż (...) na podstawie umowy z dnia 2 listopada 2009 r. sprzedaży infrastruktury technicznej wykupił od firmy (...) "zespół łączy transmisji danych w standardzie Gigabit Ethernet", o wartości 2.830,40 zł (na podstawie wystawionej faktury VAT). W skład zakupionej infrastruktury wchodzi sieć multimedialna (kabel światłowodowy 12J), który jest umieszczony w rurociągu teletechnicznym 4 otworowym, położonym w pasie drogowym ulicy Sejneńskiej. Światłowód łączy w jedną strukturę sieci multimedialne znajdujące się w budynkach (...) .

Podatnik stwierdził, iż w jego ocenie przedmiotowa sieć nie mieści się w zawartej w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych definicji budowli, w konsekwencji nie podlega opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości.

Na wstępie należy stwierdzić, że zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają budowle lub ich części związane z prowadzeniem działalności gospodarczej.

Przedstawiając stan faktyczny i własne stanowisko w sprawie jego oceny prawnej podatnik nie odniósł się do faktu prowadzenia lub nie działalności gospodarczej. Wobec powyższego organ podatkowy podkreślając jednocześnie znaczenie tej okoliczności w kontekście wyżej przedstawionej definicji budowli jako przedmiotu opodatkowania dokonał interpretacji jedynie w granicach wniosku podatnika.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2003 r. brzmieniem art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych budowlą jest obiekt budowlany oraz urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

W świetle art. 3 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane, budowla to każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: lotniska, drogi, linie kolejowe, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową. Z powyższego wynika, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają nie tylko same budowle, ale również urządzenia budowlane związane z obiektem budowlanym. Pojęcie to zdefiniowane jest w art. 3 pkt 9 - ustawy - Prawo budowlane, zgodnie z którym należy przez nie rozumieć urządzenia techniczne związane z obiektem budowlanym, zapewniające możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem jak przyłącza i urządzenia instalacyjne. Z powyższego wynika, że budowlą podlegającą opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości jest budowla w rozumieniu prawa budowlanego, a także urządzenia techniczne umożliwiające użytkowanie budowli zgodnie z jej przeznaczeniem. Pozwala to twierdzić, że urządzenia związane z funkcjonowaniem budowli, są elementem składowym budowli jako przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Nie powinno więc budzić wątpliwości, że budowlami w powyższym rozumieniu są sieci techniczne, w tym również sieci multimedialne. Przyjąć zatem należy, że sieci multimedialne jako budowle będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości. Wynika to bezpośrednio z art. 3 Prawa budowlanego, gdzie sieci techniczne są wymienione jako przykład budowli powstałej w wyniku procesu budowlanego (Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 października 2005 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać telekomunikacyjne obiekty budowlane i ich usytuowanie, Dz. U. z 2005 r. Nr 219, poz. 1864).

Na budowlę sieciową jaką jest sieć telekomunikacyjna składają się nie tylko same konstrukcje budowlane (np. kable śwatłowodowe). Należy też zauważyć, że sieć telekomunikacyjna stanowi budowlę niezależnie od tego jaka jest jej konstrukcja (np. napowietrzna lub podziemna). W przypadku sieci telekomunikacyjnych budowlą jest zbiór poszczególnych elementów konstrukcyjnych oraz urządzeń i instalacji, które zostały połączone w celu realizacji określonego zadania. Opodatkowaniu będzie zatem podlegać każdy z elementów budowli sieci telekomunikacyjnej stanowiącej integralną całość techniczno-użytkową.

Obiekt budowlany jakim jest sieć techniczna służąca do przesyłu sygnału, nie ma z pewnością cech budynku ani obiektu małej architektury, jest zatem budowlą w rozumieniu prawa budowlanego, a tym samym w rozumieniu ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Na budowlę liniową, a taką jest sieć telekomunikacyjna, składać się może wiele wzajemnie ze sobą funkcjonalnie powiązanych elementów, np.: sieć kablowa umieszczona w przepuście technicznym. Przewód światłowodu, bez względu czy jest on osłonięty dodatkową rurą (osłoną), czy też nie, jest urządzeniem technicznym (instalacją) zapewniającym możliwość użytkowania innego obiektu budowlanego zgodnie z jego przeznaczeniem. Stanowi zatem przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Po dniu 1 stycznia 2003 r. pojęcie budowli podlegających opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości należy ustalać na podstawie art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 3 pkt 3 i 9 Prawa budowlanego.

Powyżej prezentowane stanowisko znajduje potwierdzenie w orzeczeniu Naczelnego Sądu Administracyjnego, sygn. FSK 2316/04, który zajmował się kwestią opodatkowania sieci telekomunikacyjnych.

W wyroku z dnia 27 stycznia 2006 r. sygn. akt FSK 2316/04 Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że pojęcie budowli podlegających opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości należy ustalać na podstawie przepisów art. 1a ust. 1 pkt 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych z uwzględnieniem regulacji zawartych w art. 3 pkt 3 i 9 Prawa budowlanego oraz, że z przepisów tych wynika, że linie (sieci) telekomunikacyjne są budowlą stanowiącą przedmiot opodatkowania tym podatkiem, a także, że na budowlę tę składają się zarówno podziemne kanały kanalizacyjne jak i kable stanowiące część składową tej budowli.

Podobne stanowisko zajął Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie w wyroku z dnia 2 kwietnia 2008 r. sygn. akt I SA/Sz 733/07 oraz Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu w orzeczeniach z dnia 7 sierpnia 2008 r. o sygn. I SA/Po 604/08 i z dnia 20 sierpnia 2008 r. o sygn. I SA/Po 517/08.

Podstawą opodatkowania w odniesieniu do budowli jest wartość, o której mowa w przepisach o podatkach dochodowych, ustalona na dzień 1 stycznia roku podatkowego, stanowiąca podstawę obliczenia amortyzacji w tym roku, niepomniejszona o odpisy amortyzacyjne. Oznacza to, że wartość sieci w sytuacji przedstawionej we wniosku należy ustalić w oparciu o przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, regulujących amortyzację środków trwałych. Z powyższego wynika, że wartość sieci multimedialnej na potrzeby opodatkowania podatkiem od nieruchomości należy przyjmować z ewidencji środków trwałych. Dokonana wycena sieci na potrzeby amortyzacji jest jednocześnie wyceną na potrzeby podatku od nieruchomości. W świetle powyższego przyjąć należy, iż sieci multimedialne, w skład których wchodzą m.in. światłowody są budowlą w rozumieniu prawa budowlanego, a w konsekwencji stanowią przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

W odniesieniu do pytania w jakim terminie ma być zapłacony podatek organ podatkowy wyjaśnia, iż kwestia ta uregulowana jest w art. 6 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych i nie podlega interpretacji.

Na niniejszą interpretację przysługuje skarga do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu interpretacji. Termin do wniesienia skargi wynosi 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu a w przypadku nie udzielenia odpowiedzi - 60 dni od dnia wezwania do naruszenia prawa.

Opublikowano: www.bip.um.suwalki.pl