Fn. 3119/1/2006 - Moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości w przypadku modernizacji budowli

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 sierpnia 2006 r. Urząd Miejski w Węgorzewie Fn. 3119/1/2006 Moment powstania obowiązku podatkowego w podatku od nieruchomości w przypadku modernizacji budowli

Pytanie podatnika - dotyczy momentu powstania obowiązku podatkowego

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn. z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.), w związku ze złożonym wnioskiem w dniu 21.07.2006 r. przez "P." Sp. z o. o. Oddział w O. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika odnośnie momentu powstania obowiązku podatkowego od zmodernizowanych budowli

- po przeanalizowaniu własnego stanowiska wnioskodawcy, zgodnie z którym obowiązek podatkowy przy nie zmienionym sposobie wykorzystania budowli, skutkuje z dniem 1 stycznia roku następnego po roku, w którym zakończono ich modernizację uznaję stanowisko wnioskodawcy za nieprawidłowe.

"P." Sp. z o. o. Oddział w O., złożyła do tut. Organu podatkowego wniosek w dniu 21.07.2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie. Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że ww. Spółka dokonała modernizacji posiadanych budowli w celu utrzymania ciągłej i bezpiecznej dostawy gazu swoim odbiorcom. Ulepszenie budowli wpłynęło na zwiększenie ich wartości początkowej. Wnioskodawca ma wątpliwości od jakiego momentu należy uwzględnić w podstawie opodatkowania zwiększoną wartość zmodernizowanych budowli, jak ustosunkować się w zakresie budowli co do treści art. 6 ust. 3 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych. W ocenie podatnika obowiązek podatkowy przy nie zmienionym sposobie wykorzystywania budowli skutkuje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym zakończono modernizację.

Organ podatkowy stwierdził co następuje. Interpretacja wskazana przez wnioskodawcę jest w całości niesłuszna. W myśl art. 6 ust. 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych obowiązek podatkowy powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku. Zgodnie z art. 6 ust. 2, jeżeli okolicznością, od której jest uzależniony obowiązek podatkowy, jest istnienie budowli albo budynku lub jego części, obowiązek podatkowy powstaje z dniem 1 stycznia roku następującego po roku, w którym budowa została zakończona, albo w którym rozpoczęto użytkowanie budynku (budowli) lub jego części przed ich ostatecznym wykończeniem. Ta regulacja prawna ma zastosowanie wyłącznie do budowli i budynków nowo wybudowanych. Cytowany przepis wprowadza, zatem istotny wyjątek od ogólnej zasady powstania zobowiązania w podatku od nieruchomości i z tych względów powinien być interpretowany ściśle. Jak przyjmuje się w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego, wszelkie zwolnienia i ulgi podatkowe w systemie prawa polskiego są wyjątkiem, istotnym odstępstwem od zasady sprawiedliwości podatkowej (powszechności i równości opodatkowania), a ich zastosowanie nie może odbywać się w drodze wykładni rozszerzającej. Należy więc przyjąć, że nie ma on zastosowania do budynków i budowli już istniejących, gdyż w ich wypadku obowiązek podatkowy w podatku od nieruchomości powstaje od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające powstanie tego obowiązku (art. 6 ust. 1). Zatem powoływany przepis nie obejmuje swoim zakresem istniejących budynków i budowli; które zostały poddane remontowi czy modernizacji.

Inaczej przedstawia się obowiązek podatkowy, w stosunku do już istniejących i modernizowanych (remontowanych) budowli. Mianowicie obowiązek ten został określony w art. 6 ust. 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym jeżeli w trakcie roku podatkowego zaistniało zdarzenie mające wpływ na wysokość opodatkowania w tym roku, a w szczególności zmiana sposobu wykorzystywania przedmiotu opodatkowania lub jego części, podatek ulega obniżeniu lub podwyższeniu, poczynając od pierwszego dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym nastąpiło to zdarzenie. Podstawę opodatkowania dla budowli lub ich części związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowi wartość. Zatem zwiększenie wartości budowli, będące następstwem modernizacji wpłynie na wysokość podatku. Podmiot zobowiązany ma obowiązek w trakcie roku korygować podstawę do obliczenia podatku od nieruchomości od budowli już istniejących w trakcie roku podatkowego, jeśli nastąpiło zdarzenie mające wpływ na wysokość tego podatku (art. 6 ust. 9 pkt 2). W myśl art. 81 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60.) skorygowanie deklaracji następuje przez złożenie korygującej deklaracji wraz z dołączonym pisemnym uzasadnieniem przyczyn korekty.

Zgodnie z art. 14b § 1 ustawy Ordynacja podatkowa, przedstawiona interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy.

Na niniejsze postanowienie służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie, za pośrednictwem Burmistrza Węgorzewa, w terminie 7 dni od daty doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl