Fn 3110/I/9/07 - Skutki złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na niewłaściwym formularzu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 września 2007 r. Urząd Gminy w Zawadach Fn 3110/I/9/07 Skutki złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na niewłaściwym formularzu.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tj. Dz. U. z 2005 r, Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) oraz art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy- Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) Burmistrz Zawadzkiego po rozpatrzeniu wniosku z dnia 21 czerwca 2007 r. (data wpływu do tutejszego organu podatkowego 2 lipca 2007 r) o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, zakresu i sposobu zastosowania przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych postanawia uznać stanowisko wnioskodawcy:

-

za niewłaściwe w zakresie pierwszego pytania " czy wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (dalej ustawa o podatkach i opłatach lokalnych) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy, przesyłanym później przez organ podatkowy, czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości - jak stanowi przepis art. 6 ust. 13 cyt. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?";

-

za niewłaściwe w zakresie drugiego pytania "czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierający większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?";

-

za właściwe w zakresie pierwszej części trzeciego pytania, czy przepisy prawa podatkowego i,.......... przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2007 r. do Burmistrza Zawadzkiego wpłynął wniosek o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. W przedmiotowym wniosku strona przedstawia stan faktyczny - spółka jako podatnik podatku od nieruchomości z tytułu posiadania nieruchomości (budynków, budowli i gruntów) obowiązana jest - stosownie do przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania.

W ocenie wnioskodawcy każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na dany rok jest formularzem który wypełnia dyspozycje art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

Przyjęcie tezy, iż każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje, że podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żadne konsekwencje (sankcje) wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Brak powyższych konsekwencji dotyczy również przypadków złożenia informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy.

Po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, mając na uwadze obowiązujący stan prawny Burmistrz Zawadzkiego stwierdza co następuje:

-

odnośnie pytania nr 1 - zgodnie z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r, Nr 121 poz. 844 z późn. zm.) osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej są obowiązane składać w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Wzory formularzy w których zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości o których mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ww. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych określa w drodze uchwały rada gminy. Rada gminy jest jedynym kompetentnym organem do ustalenia wzoru informacji i deklaracji, jako organ stanowiący tej jednostki. Rada gminy na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r, Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) uchwala w drodze uchwały akty prawa miejscowego, prawa powszechnie obowiązującego na terenie danej gminy. Zgodnie z dyspozycją art. 6 ust. 9 pkt 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych Rada Miejska w Zawadzkiem podjęła uchwałę Nr XXXII/231/05 z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie określenia wzorów formularzy danych dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędnych do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego (Dziennik Urzędowy Województwa Opolskiego z 2006 r, Nr 10 poz. 3610 oraz Uchwałę w Zawadzkiem Nr II/7/06 z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie zmiany uchwały Nr XXXII/231/05 Rady Miejskiej w Zawadzkiem z dnia 29 grudnia 2005 r. w sprawie określenia wzorów formularzy danych dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędnych do wymiaru i podatku od nieruchomości, podatku rolnego i podatku leśnego (Dziennik Urzędowy Województwa Opolskiego z 2006 r, Nr 90, poz. 2664).

Ustawodawca w art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 bezsprzecznie zobowiązał zarówno podatnika jak i radę gminy do określonego zachowania (radę gminy do uchwalenia wzorów formularzy, podatnika do złożenia deklaracji sporządzonej na formularzu według ustalonego wzoru).

Wobec powyższego tylko sporządzony formularz według ustalonego wzoru zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości zgodny z wzorem formularza uchwalonym przez radę gminy jest prawidłowy i wypełnia dyspozycje art. 6 ust. 9 pkt 1 ww. ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

-

odnośnie pytania 2 - przy uwzględnieniu uzasadnienia merytorycznego do pytania nr 1 jednoznacznie stwierdza się, iż wzór formularza określony przez Radę Miejską poprzez wyżej przytoczone uchwały wskazuje, iż będąc przepisem prawa miejscowego obowiązuje w takiej formie w jakiej został uchwalony. Zatem wszelkie dodatkowe informacje które nie zostały uwzględnione ww. uchwałach nie mają usankcjonowania w przedmiotowych uchwałach. Każda zmiana (dodatkowe informacje czy uszczuplenie informacji) w stosunku do uchwalonego wzoru wymagałaby podjęcia stosownej uchwały zmieniającej.

-

odnośnie pytania nr 3 - aktualnie obowiązujące przepisy prawa podatkowego w zakresie podatku od nieruchomości generalnie nie przewidują wprost sankcji za złożenie informacji w rozszerzonym zakresie.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

Zgodnie z art. 14a § 2 ustawy - Ordynacja podatkowa, niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę oraz stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania postanowienia. Zgodnie z art. 14b § 1 i § 2 ustawy - Ordynacja Podatkowa, interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stronie przysługuje prawo wniesienia zażalenia na niniejsze postanowienie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu za pośrednictwem Burmistrza Zawadzkiego w terminie 7 dni od dnia doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl