Fn. 3110/-2/2007 - Złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu innym niż wzór formularzu ustalony przez radę gminy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 września 2007 r. Urząd Gminy w Głogówku Fn. 3110/-2/2007 Złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu innym niż wzór formularzu ustalony przez radę gminy.

Postanowienie w sprawie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego

Działając na podstawie art. 14a § 1, § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w związku z art. 4 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy-Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1590) w sprawie z wniosku podatnika podatku od nieruchomości z dnia 28 czerwca 2007 r. o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu interpretacji prawa podatkowego w zakresie obowiązujących wzorów formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości i informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych.

postanawiam:

-

uznać, że stanowisko wnioskodawcy, iż każdy wzór formularza deklaracji na podatek od nieruchomości odbiegający układem graficznym od wzoru formularza deklaracji na podatek od nieruchomości ustalonego obowiązującą uchwałą rady gminy jest formularzem deklaracji, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, jest sprzeczne z tym przepisem.

-

uznać, stanowisko wnioskodawcy, że złożenie informacji zawierającej dane niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości na formularzu innym niż określony uchwałą właściwej rady gminy nie powoduje konsekwencji w postaci wezwania podatnika do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości w ramach czynności podatnika do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości w ramach czynności sprawdzających i konsekwencji karno-skarbowych za sprzeczne z art. 274a § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa oraz z przepisem art. 56 § 4 kodeksu karnego skarbowego.

-

uznać za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy, że złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu zgodnym z wzorem określonym w uchwale właściwej rady gminy zawierającej szerszy zakres danych dotyczy podatnika oraz podmiotu opodatkowania/ np. Regon, klasyfikacje statystyczne działalności podatnika, numer w odpowiednim rejestrze Krajowego Rejestru Sadowego, wysokość rat podatku/ niż wymaga to obowiązujący na terenie danej gminy wzór formularza jest spełnieniem obowiązku określonego w art. 6 ust. 9 pkt 3 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

UZASADNIENIE

We wniosku z dnia 21 czerwca 2007 r. wniesionym przed dniem 1 lipca 2007 r. przez nadanie w polskim urzędzie pocztowym. podatnik podatku od nieruchomości położonych na terenie Głogówka Spółka zwróciła się do Burmistrza Głogówka jako organu podatkowego właściwego dla podatnika od nieruchomości o udzielenie na podstawie art. 14a § 1 ustawy-Ordynacja podatkowa pisemnej interpretacji ustawy o podatkach i opłatach lokalnych w części dotyczącej składania deklaracji na podatek od nieruchomości (informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych) na formularzu wg wzoru określonego właściwą uchwałą Rady Miejskiej.

Wnioskodawca zwrócił się o udzielenie odpowiedzi na trzy pytania, przedstawił stan faktyczny oraz własne stanowisko w tej sprawie.

Wnioskodawca zapytuje czy:

1.

czy wyrażenie" sporządzone na formularzu wg ustalonego wzoru" użyte w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych od odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości oznacza formularz (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez radę gminy, przesyłamy później przez organ podatkowy, czy formularz zawierających dane dotyczące podmiotu oraz przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości -jak to stanowi art. 6 ust. 13 tej ustawy,

2.

czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez radę gminy, obejmujący przykładowo numery ksiąg wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adres położenia nieruchomości, KRS, Regon, PKD lub wysokość rat miesięcznych podatku od nieruchomości wypełnia dyspozycja art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych,

3.

czy przepisy prawa podatkowego i praw karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, w tym dane opisowe dotyczące nieruchomości, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez radę gminy.

Z urzędu stwierdzono, że w sprawach objętych tymi pytaniami nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa oraz postępowanie przed sądem administracyjnym.

W zajętym stanowisku wnioskodawca wyraził pogląd, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez radę gminy jest formularzem deklaracji, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, podatnikowi nie grożą przewidziane w ustawie - Ordynacja podatkowa oraz w kodeksie karnym skarbowym konsekwencje, jeżeli złoży deklarację na formularzu o innym układzie graficznym niż określony uchwałą rady gminy właściwej ze względu na położenie nieruchomości, jeżeli tylko ta deklaracja zawierała będzie dane wymagane we wzorze formularza określonego uchwałą rady gminy, a konsekwencji tych nie powoduje także złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości wg wymaganego wzoru formularza, gdy deklaracja ta zwiera szerszy zakres danych niż wzór formularza deklaracji określony w uchwale rady gminy.

Organ podatkowy nie podziela stanowisko wnioskodawcy, że złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu o wzorze innym niż określony uchwałą rady gminy podjętą na podstawie art. 5 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, nawet zawierającym wszystkie wymagane tym wzorem dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, stanowi wypełnienie obowiązku złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości, stanowi wypełnienie obowiązku złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości wynikające z art. 8 ust. 9 pkt 1 tej ustawy. Przepis art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych nakazuje radzie gminy określenie, w drodze uchwały, wzorów formularzy informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości. W przepisie tym ustawodawca wskazał także na treść tego wzoru nakazując zamieszczenie w nim danych dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędnych do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Na terenie Gminy Głogówek obowiązuje uchwała Rady Miejskiej w Głogówku Nr XXII/163/2004 z dnia 11 grudnia 2004 r. w sprawie określenia wzorów formularzy dotyczących podmiotu i przedmiotu opodatkowania podatkiem od nieruchomości (Dz. Urz. Woj. Opolskiego z 2004 r. Nr 88, poz. 2373). Uchwała ta jest aktem prawa miejscowego obowiązującym wszystkich podatników z danej gminy oraz organ podatkowy. Nie ulega wątpliwości, że określony w art. 6 ust. 9 pkt 1 tej ustawy obowiązek składania corocznie deklaracji na podatek od nieruchomości, sporządzonych na formularzu wg ustalonego wzoru dotyczy obowiązku składania tych deklaracji wg wzoru ustalonego uchwałą rady gminy, na terenie której znajdują się nieruchomości podlegające opodatkowaniem podatkiem od nieruchomości. Użyte przez ustawodawcę określenie" wzór formularza" oznacza formularz w układzie graficznym określonym przez uchwałę rady gminy. Obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości wg wzoru ustalonego przez radę ma na celu zapobieżenie dowolności podatników w zakresie danych niezbędnych do wymiaru i poboru podatku, a także ułatwienie podatnikom wywiązania się z obowiązków deklarowania przedmiotu i podstaw opodatkowania.

Posługiwanie się ustalonymi w przepisach prawa formularzami deklaracji jest powszechnie w prawie podatkowym (np. ustalone rozporządzeniem Ministra Finansów deklaracje podatku od towarów i usług, o dochodzie dla celów podatku dochodowego). Dopuszczenie do stosowania przez podatników różnych wzorów formularzy, w tym ustalonych przez nich, spowodowałoby, że uchwała rady gminy ustalająca wzór formularzy deklaracji nie byłaby aktem prawa miejscowego i w konsekwencji uchwała taka byłaby zbędna. Przegląd uchwał rad gmin określających wzory przedmiotowych formularzy wskazuje, że nie wykazują one istotnych różnić, co do formy i treści. W rezultacie zgodnie z przepisem art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zadeklarowanie przedmiotu opodatkowania, nawet przy podaniu danych niezbędnych do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, na innym formularzu niż wzór ustalony rady gminy nie stanowi wypełnienia określonego w tym przepisie obowiązku. Jeżeli podatnik podatku od nieruchomości zobowiązany do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości składa deklarację na ten podatek zgodną z wzorem formularza tej deklaracji ustalonym przez radę gminy i uważa za stosowne na zamieszczenie w tej deklaracji danych nie wymaganych w ustalonym wzorze deklaracji- o ile te dodatkowe dane nie uniemożliwiają lub nie utrudniają czytelności deklaracji to nie ma podstaw do twierdzenia, że podatnik nie wywiązał się z obowiązku określonego w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych

Organ podatkowy nie podziela również stanowiska podatnika, że złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu innym niż wzór formularzu ustalony przez radę gminy, w tym w innym graficznym, nie powoduje konsekwencji przewidzianych w ustawie -Ordynacja podatkowa i w kodeksie karnym skarbowym.

Jak już wyżej stwierdzono złożenie deklaracji na formularzu wg wzoru innego niż ustalony uchwałą rady gminy nie stanowi wypełnienia obowiązku z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Złożenie przewidzianej w tym przepisie deklaracji oznacza złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości zgodne z wzorem ustalonym przez radę gminy. W rezultacie zadeklarowanie przez określonego podatnika podatku od nieruchomości danych dotyczących przedmiotu opodatkowania umożliwiających wymiar i pobór podatku na formularzu niezgodnym z wzorem ustalonym przez radę gminy nie jest wywiązaniem się z obowiązku złożenia deklaracji. Upoważnia to organ podatkowy na podstawie art. 274a § 1 Ordynacji podatkowej do wezwania podatnika do złożenia deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzu zgodnym z wzorem ustalonym przez radę gminy. Dalszą konsekwencją nie wywiązania się z obowiązku złożenia deklaracji jest odpowiedzialność karna określona w art. 56 § 4 kodeksu karnego skarbowego. Przepis ten bowiem uznaje za wykroczenie skarbowe zachowanie podatnika, który pomimo ujawnienia przedmiotu lub podstawy opodatkowania, nie składa wymaganych prawem deklaracji. Natomiast podanie dodatkowo w deklaracji na podatek od nieruchomości danych dotyczących podatnika i podatku sporządzonej na obowiązującym wzorze deklaracji danych dotyczy podatnika i podatku, jeszcze innych, nie wymaganych przez ten wzór nie jest podstawą do stwierdzenia, że podatnik nie wywiązał się z obowiązku złożenia deklaracji na obowiązującym wzorze.

Wyżej opisane stanowisko organu podatkowego dotyczy także wzoru informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych.

Wniosek o udzielenie pisemnej informacji co do zakresu i sposobu interpretacji wyżej wymienionych przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wnioskodawca wniósł przed dniem 1 lipca 2007 r., co - zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 18 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw-uzasadnia rozpatrzenie tego wniosku na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym do tego do dnia 1 lipca 2007 r.

Od postanowienia niniejszego przysługuje wnioskodawcy prawo złożenia zażalenia w terminie 7 dni od dnia jego otrzymania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Opolu, za pośrednictwem Burmistrza Głogówka. Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do interpretacji, organ nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany lub uchylenia postanowienia, jeżeli decyzja ta byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w niniejszym postanowieniu.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl