Fn. 3110-2/07 - Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji i deklaracji w sposób niezgodny ze wzorami formularzy określonymi przez Radę Gminy?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 września 2007 r. Urząd Skarbowy w Oświęcimiu Fn. 3110-2/07 Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji i deklaracji w sposób niezgodny ze wzorami formularzy określonymi przez Radę Gminy?

PISEMNA INTERPRETACJA PRZEPISÓW PRAWA PODATKOWEGO

Wójt Gminy Polanka Wielka działając na podstawie art. 14a § 1, art. 216 i art. 218 Ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja Podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) w zw. z art. 4 ust. 1 Ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy - Ordynacja Podatkowa oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 217, poz. 1590) oraz art. 6 ust. 9 pkt 1, art. 6 ust. 13 Ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844, z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku z dnia 22 czerwca 2007 r. w indywidualnej sprawie .... o interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego w sprawie podatku od nieruchomości postanawia.

Oceniać stanowisko Wnioskodawcy jako nieprawidłowe i uznać że:

1.

Wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez Radę Gminy.

2.

Złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy, obejmujący przykładowo numery Ksiąg Wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKD lub wysokość miesięcznych rat podatku nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych.

3.

Przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości w sposób niezgodny ze wzorami formularzy określonymi przez Radę Gminy.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2007 r. (data wniesienia wniosku na pocztę 28 czerwca 2007 r.) ........ złożyła wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, a dokładnie o art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

Zdaniem podatnika każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez Radę Gminy na danych rok jest formularzem, o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. Ze względu na dużą ilość składanych formularzy deklaracji i informacji dotyczących podatku od nieruchomości w różnych gminach Spółka zainteresowana jest unifikacją tych formularzy. Unifikacja deklaracji polegałaby na przygotowaniu takich formularzy, które uwzględniałyby możliwie najszerszy zakres danych określanych przez gminy, wobec których Spółka. jest podatnikiem podatku od nieruchomości. Zdaniem Spółki potwierdzenie braku konsekwencji (sankcji) za złożenie deklaracji w podatku od nieruchomości według wzoru opracowanego indywidualnie przez Spółkę można wywodzić z przepisów art. 274 § 1 i § 2 oraz art. 274a § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa, regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe.

Organ podatkowy zgodnie z obowiązującymi przepisami dokonał oceny formalnej poprawności złożonego przez podatnika wniosku ustalając jednocześnie, że w wyżej wymienionej sprawi nie toczy się postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sodem administracyjnym. Organ podatkowy stwierdził, że brak jest negatywnych przesłanek do udzielenia pisemnej interpretacji w zakresie stosowania prawa podatkowego.

Zgadnie z art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych osoby prawne i jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej są zobowiązane składać w terminie do 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od Nieruchomości sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku.

Jedynym kompetentnym organem do ustalanie wzoru tych deklaracji jest Rada Gminy, jako organ stanowiący tej jednostki - wynika to z art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach 2 lokalnych. Związane jest to z tym, że jeżeli deklaracja ma być prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy to może to zrobić wyłącznie Rada Gminy. Potwierdzeniem tego zapisu znajduje się w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) gdzie w art. 41 ust. 1 stwierdza się, że akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Uchwały są publikowane w dziennikach urzędowych danego województwa. Jeżeli więc Rada Gminy określi w drodze uchwały wzór formularzy deklaracji, podatnik winieni składać deklarację na określonym w ten sposób wzorze, a złożenie innej deklaracji np. na wzorze już nieobowiązującym czy wzoru wykonanym samodzielnie przez podatnika należy uznać za jej nie złożenie. Każdy urny wzór nie jest bowiem aktem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, w związku z tym nie może służyć do dokonania prawidłowego wymiaru podatku ani do innych czynności, do których z mocy prawa jest zobowiązany organ podatkowy.

Odnosząc się do drugiego pytania należy przytoczyć art. 7a ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, zgodnie z którym dla potrzeb wymiaru i poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz leśnego organy podatkowe prowadzą ewidencję podatkową w systemie informatycznym. Rada Gminy określa w drodze uchwały, uwzględniając przepisy wykonawcze do ustawy o podatkach i opłatach lokalnych. o zakresie informacji objętych ewidencją, w tym w szczególności dane osobowe oraz dane dotyczące przedmiotów opodatkowania oraz jakie dane dotyczące podatnika i przedmiotu opodatkowania są niezbędne do wymiaru i poboru podatku. Podanie większej liczby informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych tutejszy organ podatkowy widzi pod warunkiem istnienia w obowiązującym na terenie gminy wzorze odpowiedniej rubryki w deklaracji zatytułowanej np. informacje dodatkowe lub w piśmie przewodnim składanym wraz z deklaracją. Jeżeli więc przepis prawa nakłada na podatnika obowiązek złożenia deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru, a podatnik poda większy zakres danych niż określony przez Radę Gminy i to jeszcze na nieodpowiednim wzorze deklaracji, organ podatkowy uzna iż podatnik nie wywiązał się z ciążącego na nim obowiązku i potraktuje deklarację jako niebyłą (czyli nie wywoła ona żadnych skutków prawnych).

Zgodnie z przyjętą przez organ podatkowy wykładnią konsekwencje karne za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości na nieodpowiednich formularzach będą takie sama jak w przypadku nie złożenia deklaracji podatkowej i podlegają sankcją przewidzianym w ustawie z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111, poz. 765 z późn. zm.). Zgodnie z art. 54 § 1 podatnik, który nie składa deklaracji, podlega karze grzywny do 720 stawek dziennych albo karze pozbawienia wolności, albo obu tym karom łącznie.

Podkreślić należy, iż do obowiązku podatnika należy złożenie deklaracji na formularzu według ustalonego wzoru a obowiązku tego podatnik nie wykona składając deklaracje podatkową na innym formularzu. Dlatego też złożenie przez podatnika deklaracji na błędnym formularzu powoduje, iż zastosowanie powinien mieć art. 274a § 1 Ordynacji podatkowej, na podstawie którego organ podatkowy może żądać wyjaśnień w sprawie przyczyn nie złożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia, jeżeli deklaracja nie została złożona mimo istnienia takiego obowiązku.

Zgodnie z powyższym orzeczono jak w sentencji.

Przedmiotowa interpretacja:

-

dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,

-

nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

POUCZENIE

Od postanowienia służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krakowie za pośrednictwem Wójta Gminy Polanka Wielka w terminie 7 dni od dnia doręczenia niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl