FN.310.1.2014.09 - Podatnik podatku od nieruchomości -budowli w postaci dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 1 września 2014 r. Urząd Miejski w Suwałkach FN.310.1.2014.09 Podatnik podatku od nieruchomości -budowli w postaci dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Suwałk, działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3 w zw. z art. 14b, art. 14c i art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze. zm.),

uznaje za prawidłowe

stanowisko wskazane we wniosku złożonym przez Pana (...) z dnia 7 lipca 2014 r., uzupełnionym pismem z dnia 28 i 30 lipca 2014 r., o interpretację prawa w indywidualnej sprawie dotyczącej określenia podmiotu opodatkowania budowli, poprzez wskazanie, iż podatnikiem podatku od nieruchomości - od budowli w postaci dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznych stanowiącej własność Spółki (...) posadowionych nad gruntami będącymi własnością wnioskodawcy przedmiotowej interpretacji Pana (...) - będzie właściciel budowli.

UZASADNIENIE

Pan (...) zwrócił się z pytaniem czy jako właściciel nieruchomości na której Decyzją Prezydenta Miasta Suwałk, z dnia 24 marca 2014 r. znak (...) w sprawie ograniczenia sposobu korzystania z nieruchomości położnej w Suwałkach, obręb nr x, oznaczonej jako działka o nr geod. (...) o pow. (...) ha udzielono (...) zezwolenia na założenie i przeprowadzenie przez powyższą działkę dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej (...), będzie zobowiązany do zapłaty na rzecz Miasta Suwałki podatku od nieruchomości od prowadzonej działalności gospodarczej na jego gruncie przez (...), w tym w szczególności z tytułu budowanej, a następnie z tytułu wybudowanej (użytkowanej) linii napowietrznej (...).

Według oświadczenia wnioskodawcy działka oznaczona geodezyjnie numerem (...) przez, którą przebiegać będzie dwutorowa napowietrzna linia elektroenergetyczna w całości służy i służyć będzie wyłącznie działalności rolniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381 z późn. zm.). Z ustaleń organu wynika również, iż budowa i posadowienie napowietrznych linii elektroenergetycznych nie spowoduje zmiany użytków rolnych i klas gleboznawczych, a zatem nie zmieni swojego rolniczego charakteru.

Zdaniem wnioskodawcy, to właściciel dwutorowej napowietrznej linii elektroenergetycznej (...), zgodnie z przepisami prawa będzie obowiązany do zapłaty podatku z tytułu prowadzonej przez niego działalności gospodarczej i posiadania urządzeń przesyłowych. Wnioskodawca jako właściciel nieruchomości (gruntowej, nad którą będzie przebiegać napowietrzna linia elektroenergetyczna) nie będzie zobowiązany do zapłaty żadnego podatku od nieruchomości z tytułu posadowionych na jego nieruchomości urządzeń przesyłowych i prowadzonej działalności gospodarczej przez Spółkę (...), jedynie podatku rolnego z tytułu prowadzonej działalności rolniczej.

Zdaniem organu dokonującego interpretacji, w stanie prawnym obowiązującym w 2014 r., stanowisko powyższe jest prawidłowe, maj ąc na względzie, iż w przedmiotowej sprawie dwutorowa linia elektroenergetyczną będzie przebiegać nad gruntem, który w całości służyć dalej będzie tylko i wyłącznie działalności rolniczej, a przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości będą budowle stanowiące własność Spółki (...).

Zgodnie z treścią art. 3 ustawy z 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 849 tj.), zwanej dale u.p.o.l., podatnikami podatku od nieruchomości są osoby fizyczne, osoby prawne, jednostki organizacyjne, w tym spółki nieposiadające osobowości prawnej, będące właścicielami, posiadaczami samoistnymi nieruchomości lub obiektów budowlanych oraz użytkownikami wieczystymi gruntów.

W myśl art. 2 ust. 1 pkt 3 u.p.o.l. opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości podlegają m.in. budowle lub ich części związane z działalnością gospodarczą, natomiast opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegaj ą użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej, zgodnie z treścią art. 2 ust. 2 u.p.o.l. Grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym, art. 1 ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 2013 r. poz. 1381 z późn. zm.).

Budowlą stosownie do art. 1a ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

W myśl art. 3 pkt 1 lit. b ustawy z 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2013 r. poz. 1409 z późn. zm.) budowla to obiekt budowlany stanowiący całość techniczno-użytkową wraz z instalacjami i urządzeniami. Z art. 3 pkt 3 tej ustawy wynika, że do budowli zalicza się między innymi sieci techniczne, sieci uzbrojenia terenu i inne.

Pojęcie sieci zostało zdefiniowane w ustawie z 10 kwietnia 1997 r. - Prawo energetyczne (Dz. U. z 2012 r. poz. 1059 z późn. zm.). Zgodnie z art. 3 pkt 11 powołanej ustawy siecią są instalacje połączone i współpracujące ze sobą, służące do przesyłania lub dystrybucji paliw bądź energii, należące do przedsiębiorstwa energetycznego.

Mając powyższe na względzie, w stanie prawnym obowiązującym w 2014 r., budowla związana z prowadzeniem działalności gospodarczej stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości, a podatnikiem jest jej właściciel, zatem w przedmiotowej sprawie obowiązek podatkowy dotyczy Spółki (...).

POUCZENIE

Zastosowanie się do interpretacji indywidualnej przed jej zmianą lub przed doręczeniem organowi podatkowemu odpisu prawomocnego orzeczenia sądu administracyjnego uchylającego interpretację indywidualną nie może szkodzić wnioskodawcy, jak również w przypadku nieuwzględnienia jej w rozstrzygnięciu sprawy podatkowej.

Niniejsza interpretacja, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, zostanie niezwłocznie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.

Na niniejszą interpretację wnioskodawcy przysługuje prawo wniesienia skargi do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację do usunięcia naruszenia prawa. Wezwanie wnosi się w terminie 14 dni od dnia, w którym wnioskodawca dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o wydaniu interpretacji. Termin do wniesienia skargi wynosi 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a w przypadku nie udzielenia odpowiedzi - 60 dni od dnia wezwania do usunięcia naruszenia prawa.

Opublikowano: www.bip.um.suwalki.pl