FK.3161/1-3/2005 - Kwalifikacja podatkowa domków kempingowych typu "Brda"

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 kwietnia 2005 r. Urząd Miasta w Giżycku FK.3161/1-3/2005 Kwalifikacja podatkowa domków kempingowych typu "Brda"

Pytanie podatnika

Czy domki typu "Brda" należy zakwalifikować do budynków, w których są świadczone usługi hotelarskie, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b uchwały Nr XXV/79/04 Rady Miejskiej w Giżycku z dnia 29 listopada 2004 r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości, czy też do budowli?

P O S T A N O W I E N I E

Burmistrz Miasta Giżycka działając na podstawie art. 14a, art. 216 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), art. 1a ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku "A." z dnia 25 lutego 2005 r.

P O S T A N A W I A

Uznać stanowisko Podatnika za nieprawidłowe, gdyż drewniane domki campingowe typu "Brda" położone w G. stanowiące własność "A." są budynkami w rozumieniu przepisów prawa budowlanego.

U Z A S A D N I E N I E

"A." w G. we wniosku z dnia 25 lutego 2005 r. zwróciła się w trybie art. 14a wymienionej wyżej ustawy - Ordynacja podatkowa do Burmistrza Miasta Giżycka z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego. Wnioskodawca przedstawił własne stanowisko w sprawie do przedstawionego przez siebie stanu faktycznego. Podatnik wniosek uzasadnił tym, iż posiada 16 szt. drewnianych domków campingowych typu "Brda". Domki te posadowione są na dwóch cementowych ławach, a dwa boki i podłoga nie są z gruntem trwale związane. Ponadto domki te zdaniem Podatnika można podnieść i przestawić w dowolnym miejscu oraz nie posiadają kanalizacji i ogrzewania. Ponadto "A." zwróciła się z zapytaniem, czy przedmiotowe domki należy zakwalifikować do budynków, w których są świadczone usługi hotelarskie, o których mowa w § 1 pkt 2 lit. b uchwały Nr XXV/79/04 Rady Miejskiej w Giżycku z dnia 29 listopada 2004 r. w sprawie określenia stawek podatku od nieruchomości, czy też do budowli. Zdaniem Podatnika przedmiotowe domki campingowe należy zaliczyć do budowli.

Burmistrz Miasta Giżycka zważył, co następuje:

Ustawodawca w art. 1 ust. 1 pkt 1 cytowanej wyżej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych zdefiniował pojęcie budynku. Budynek jest to obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Natomiast w punkcie 2 tego artykułu ustawodawca definiuje pojęcie budowli. Zgodnie z tą definicją budowlą jest obiekt budowlany w rozumieniu przepisów prawa budowlanego niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, a także urządzenie budowlane w rozumieniu przepisów prawa budowlanego związane z obiektem budowlanym, które zapewnia możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem.

Burmistrz Miasta Giżycka dla prawidłowej oceny stanu faktycznego oraz stwierdzenia, czy wymienione wyżej obiekty budowlane należy uznać za budynki, czy też należy zakwalifikować do budowli w rozumieniu przepisów prawa budowlanego powołał z urzędu biegłego w osobie Pana E.P. Pan E.P. posiada uprawnienia budowlane upoważniające do wykonywania samodzielnych funkcji projektanta i kierownika budowy i robót w specjalności konstrukcyjno-budowlane potwierdzone decyzją Wojewody Suwalskiego.

Ekspertyza techniczna wykonana przez biegłego z dnia 5 kwietnia 2005 r. dowodzi, że budynki będące przedmiotem postępowania dowodowego należy uznać za budynki w rozumieniu ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. prawo budowlane, czyli obiekty budowlane, które są trwale związane z gruntem, wydzielone z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiadają fundamenty i dach. W rozpatrywanej sprawie domki kempingowe są trwale związane z gruntem za pomocą trzech podłużnych ław fundamentowych, na których oparte są murłaty a do nich za pomocą śrub przytwierdzone są poprzeczne wiązania budynku. W tej sytuacji brak jest możliwości przestawienia domków kempingowych w dowolne miejsce bez uprzedniej ich całkowitej rozbiórki.

Biorąc pod uwagę fakt, iż przedmiotowe domki kempingowe należało uznać za budynki w rozumieniu przepisów prawa budowlanego podlegają one opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości według stawek przewidzianych dla budynków związanych z działalnością gospodarczą (art. 5 ust. 1 pkt 2 b ustawy o podatkach i opłatach lokalnych).

Rada Miejska w Giżycku uchwałą z dnia 29 listopada 2004 r. Nr XXV/79/04 określiła wysokość stawek podatku od nieruchomości. Stawki te dla budynków związanych z prowadzeniem działalności gospodarczej oraz od budynków mieszkalnych lub ich części zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej wynoszą 15,48 zł od 1m2 powierzchni użytkowej, w tym od budynków zajętych na hotele, motele, pensjonaty, schroniska młodzieżowe, domy wycieczkowe oraz inne obiekty, w których są świadczone usługi hotelarskie, spełniające warunki ustawy o usługach turystycznych i posiadające wpis do ewidencji właściwego organu 13,93 zł od 1m2 powierzchni użytkowej.

Warunkiem zastosowania stawki podatku w wysokości 13,93 zł jest spełnienie warunku wynikającego z ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. o usługach turystycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2004 r. Nr 223, poz. 2268 z późn. zm.), tj. posiadania wpisu do ewidencji właściwego organu.

Biorąc pod uwagę powyższe Burmistrz Miasta Giżycka postanowił jak w osnowie niniejszego postanowienia.

POUCZENIE

Niniejsze postanowienie, jak stanie się ostateczne, po usunięciu danych identyfikujących Podatnika, zostanie przesłane do Dyrektora Izby Skarbowej w Olsztynie, celem jego zamieszczenia na stronie internetowej Izby Skarbowej.

Na niniejsze postanowienie służy stronie prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Olsztynie za pośrednictwem Burmistrza Miasta Giżycka w terminie 7 dni od otrzymania.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl