Finansowanie kosztów obudowy układu pomiarowo - rozliczeniowego w związku z przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej przyłączem kablowym instalacji i sieci podmiotów zakwalifikowanych do IV lub V grupy przyłączeniowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 czerwca 2006 r. Urząd Regulacji Energetyki Finansowanie kosztów obudowy układu pomiarowo - rozliczeniowego w związku z przyłączeniem do sieci elektroenergetycznej przyłączem kablowym instalacji i sieci podmiotów zakwalifikowanych do IV lub V grupy przyłączeniowej.

W związku ze stosowaniem przez przedsiębiorstwa energetyczne różnych praktyk w zakresie dotyczącym pokrywania kosztów obudowy układu pomiarowo - rozliczeniowego, w odniesieniu do podmiotów starających się o przyłączenie do sieci elektroenergetycznej przyłączem kablowym, zakwalifikowanych do IV lub V grupy przyłączeniowej, kierując się obowiązkiem kontrolowania stosowania taryf, wynikającym z postanowień art. 23 ust. 2 pkt 2 ustawy Prawo energetyczne (Dz. U. z 2006 r. Nr 89, poz. 625), uznaję za konieczne przedstawienie mojej interpretacji postanowień taryf w tym zakresie.

W aktualnie obowiązujących taryfach funkcjonują dwa brzmienia zapisów regulujących tę kwestię:

"Stawki opłat za przyłączenie do sieci dla IV i V grupy przyłączeniowej dla przyłącza kablowego uwzględniają koszty zakupu i montażu złącza kablowego i szafki złączowo - pomiarowej lub szafki złączowej w przypadku budynków wielolokalowych, w których lokalizacja układów pomiarowych nie pokrywa się z lokalizacją złącz kablowych."

lub

"Stawki opłat za przyłączenie do sieci dla IV i V grupy przyłączeniowej dla przyłącza kablowego uwzględniają koszty zakupu i montażu złącza kablowego rozumianego jako:

-

obudowa złącza wraz z jego wyposażeniem oraz

-

obudowa układu pomiarowo - rozliczeniowego wraz z wyposażeniem związanym z zabezpieczeniem przedlicznikowym i montażem licznika (nie ma zastosowania do przyłączy do budynków wielolokalowych, w których lokalizacja układów pomiarowych nie pokrywa się z lokalizacją złącz kablowych."

Intencją powołanych wyżej postanowień było, pomimo odmiennego ich brzmienia, ustalonego we współpracy z przedsiębiorstwami energetycznymi, stworzenie jednakowych warunków przyłączenia, na terenie kraju, dla podmiotów IV i V grupy przyłączeniowej, przyłączanych przyłączem kablowym, poprzez określenie podmiotu zobowiązanego do zakupu i sfinansowania obudowy układu pomiarowo - rozliczeniowego.

Powołane postanowienia taryfy należy rozumieć jako obowiązek zakupu i montażu złącza oraz szafki zabezpieczającej złącze i układ pomiarowo - rozliczeniowy, przez przedsiębiorstwo energetyczne, a w przypadku budynków wielolokalowych, gdy lokalizacja układów pomiarowych nie pokrywa się z lokalizacją złączy kablowych, ograniczenie tego obowiązku przedsiębiorstwa do zapewnienia jedynie obudowy złącza. W przypadku, gdy lokalizacja układu pomiarowo - rozliczeniowego pokrywa się z lokalizacją złącza na ogół stosowane jest złącze zintegrowane z układem pomiarowym, a więc występuje wspólna obudowa złącza i układu pomiarowego. Jednak w sytuacji, gdy przedsiębiorstwo zamierza zastosować inne rozwiązanie techniczne, powinno zapewnić zarówno obudowę złącza jak i układu pomiarowo - rozliczeniowego. Dotyczy to zarówno rozwiązań modułowych jak i szafek instalowanych niezależnie, w każdym przypadku, gdy warunki przyłączenia przewidują ich lokalizację w miejscu ogólnodostępnym.

Pragnę zwrócić uwagę na okoliczność, że przedsiębiorstwa energetyczne w warunkach przyłączenia wydawanych dla przyłączy kablowych, określają lokalizację układów pomiarowo - rozliczeniowych w miejscach ogólnodostępnych, zazwyczaj na działce odbiorcy, w linii ogrodzenia. Na mocy przepisów § 17 pkt 7 rozporządzenia Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 20 grudnia 2004 r. w sprawie szczegółowych warunków przyłączenia podmiotów do sieci elektroenergetycznych, ruchu i eksploatacji tych sieci (Dz. U. z 2005 r. Nr 2, poz. 6) odbiorca energii elektrycznej zabezpiecza przed uszkodzeniem układ pomiarowo - rozliczeniowy i zabezpieczenia główne na warunkach ustalonych w umowie, jeżeli znajdują się na terenie lub w obiekcie odbiorcy. A więc w sytuacji umieszczenia tego układu w miejscu ogólnodostępnym, na warunkach przedsiębiorstwa i w celu ułatwienia przedsiębiorstwu dostępu do odczytów liczników, to przedsiębiorstwo powinno zabezpieczyć układ przed zniszczeniem, poprzez zastosowanie odpowiedniej obudowy uniemożliwiającej lub ograniczającej możliwość jego zniszczenia, ponieważ w przypadku zniszczenia układu zlokalizowanego w miejscu ogólnodostępnym przedsiębiorstwo ponosi koszty związane z wymianą lub naprawą tego układu, a także narażone jest na straty związane z nieprawidłowym pomiarem pobranej energii elektrycznej w okresie niesprawności układu pomiarowego.

Niektóre przedsiębiorstwa energetyczne, w taryfach których przyjęto zapis w pierwszym brzmieniu, interpretują go w sposób niekorzystny dla odbiorców, a mianowicie przerzucają na przyszłego odbiorcę obowiązek sfinansowania szafki zabezpieczającej układ pomiarowo - rozliczeniowy. Interpretacja tego postanowienia jest błędna oraz świadczy o braku woli jego stosowania zgodnie z intencją, dla której wspomniany zapis znalazł się w taryfie.

Przedstawiając powyższe zwracam się do Zarządów przedsiębiorstw energetycznych, które nieprawidłowo interpretują postanowienia taryfy, o zaniechanie działań polegających na przerzucaniu na podmioty IV i V grupy przyłączeniowej, przyłączane przyłączem kablowym, obowiązku zakupu i sfinansowania właściwej obudowy zabezpieczającej układ pomiarowo - rozliczeniowy. Działania te uznaję jako stosowanie przez przedsiębiorstwa warunków innych, niż wynikające z zatwierdzonej przeze mnie taryfy.

Opublikowano: www.ure.gov.pl