FIN/0550/2/2007 - Czy złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony w formularzu zgodnym z uchwałą rady gminy, jest prawidłowe?

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 września 2007 r. Urząd Gminy w Buczkowicach FIN/0550/2/2007 Czy złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony w formularzu zgodnym z uchwałą rady gminy, jest prawidłowe?

POSTANOWIENIE

Wójt Gminy Buczkowice Mikołowa działając na podstawie art. 14a § 1, § 3, § 4, art. 14b § 1, § 2 i § 7 oraz art. 216 § 1 i art. 217 § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późno zm. w brzmieniu obowiązującym do dnia 30 czerwca 2007 r.)

postanawia

uznać że:

1)

wyrażenie o treści "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (tekst jedn. Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.) w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz zgodny ze wzorem określonym uchwałą rady gminy;

2)

złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości zawierających większy zakres danych niż określony w formularzu zgodnym z uchwałą rady gminy nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, ponieważ złożenie takiej deklaracji może nastąpić na formularzu sporządzonym w innym układzie graficznym niż określony w uchwale rady gminy;

3)

za złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierającej wprawdzie wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, ale sporządzonych na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez radę gminy - przepisy kodeksu karnego skarbowego nie przewidują bezpośrednio odpowiedzialności karnej określonej w art. 54 z uwagi na brak znamion czynu zabronionego.

Jednakże fakt złożenia deklaracji na formularzu innym od ustalonego przez radę gminy, może być podstawą do wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 274 ustawy - Ordynacja podatkowa, gdzie w przypadku niezastosowania się wezwanego do wykonania czynności określonych w wezwaniu i w wyznaczonym terminie - złożoną deklaracje traktuje się jako nierzetelną, co wywołuje skutki w zakresie określenia zobowiązania podatkowego przez organ podatkowy oraz skutki w zakresie odpowiedzialności karnej skarbowej.

UZASADNIENIE

W dniu 2 lipca 2007 r. wpłynął do Urzędu Gminy w Buczkowicach, przekazany przez ........ Sp. z o. o., wniosek o udzielenie w trybie art. 14a ustawy - Ordynacja podatkowa pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do zapisów art. 6 ust. 9 punkt 1 i ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121 poz. 844 z późn. zm.).

Sp. z o. o. przedstawiła następujący stan faktyczny:

jako podatnik podatku od nieruchomości Spółka zobowiązana jest składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje (oraz w razie potrzeby korekty deklaracji) na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według wzoru określonego - w drodze uchwały - przez Radę Gminy.

Zdaniem ....... Sp. z o. o. formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku, co w konsekwencji powoduje, iż każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku i zawierający jednocześnie zakres danych określonych przez radę gminy jest formularzem prawidłowym, czyli spełniającym wymogi art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach lokalnych.

W związku z powyższym,.... Sp. z o. o. zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji w następujących kwestiach:

1.

Czy wyrażenie "sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru" użyte w przepisie art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych w odniesieniu do deklaracji na podatek od nieruchomości składanej na dany rok podatkowy oznacza formularz deklaracji (replikę) zgodny z układem graficznym określonym przez radę gminy, czy też oznacza formularz zawierający dane dotyczące przedmiotu i podmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości?

2.

Czy złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości zawierające większy zakres danych niż określony przez radę gminy (obejmujący przykładowo numery ksiąg wieczystych, nazwę sądu, numery działek, adresy położenia nieruchomości, KRS, REGON, PKO lub wysokość miesięcznych rat podatku) wypełnia dyspozycje przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

3.

Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencje za złożenie informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości, zawierających wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku, a które zostały sporządzone na formularzach wykorzystujących inny układ graficzny niż określony przez radę gminy?

Ustosunkowując się do wyżej przedstawionych kwestii dotyczących zakresu stosowania prawa wyjaśnia się:

1.

Zagadnienie składania deklarach w sprawie podatku od nieruchomości na formularzach według określonego wzoru.

Zgodnie z art. 6 ust. 9 punkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych - osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki nie mające osobowości prawnej są obowiązane składać, w terminie do 15 stycznia organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru. Natomiast w myśl art. 6 ust. 13 cytowanej ustawy - rada gminy określa, w drodze uchwały, wzór formularzy, o których mowa w ust. 6 i ust. 9 pkt 1. W formularzach muszą być zawarte dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości.

Dokonując analizy przepisu art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych-należy przepis ten rozpatrywać nierozerwalnie z zapisami widniejącymi w art. 6 ust. 13 tej ustawy. Dlatego też użyte przez ustawodawcę określenie "deklaracje sporządzone na formularzu według określonego wzoru" należy definiować jednoznacznie jako "deklaracje sporządzone na formularzu określonym w drodze uchwały przez radę gminy".

Jednym kompetentnym organem do ustalenia wzoru deklaracji na podatek od nieruchomości jest rada gminy, jako organ stanowiący tej jednostki. Związane jest to z faktem, iż jeśli deklaracja ma być zgodna z prawem powszechnie obowiązującym na terenie gminy, to może to zrobić wyłącznie rada gminy. Potwierdzeniem tego jest zapis w ustawie z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142 poz. 1591 z późn. zm.), gdzie w art. 41 ust. 1 stwierdza się, iż akty prawa miejscowego ustanawia rada gminy w formie uchwały. Jedynie uchwała zatem może być aktem, w którym rada ustali obowiązujący wzór deklaracji na podatek od nieruchomości.

Z analizy przepisu art. 6 ust. 13 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych wynika również jednoznacznie, iż to na radę gminy, a nie na podatnika ustawodawca nałożył obowiązek ustalenia takiego wzoru formularza deklaracji, aby formularz ten zawierał dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Dlatego też złożenie przez podatnika deklaracji na formularzu (wprawdzie zawierającym wszystkie dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości), 3 ale o układzie graficznym innym, niż ustalony przez radę gminy - nie znajduje uzasadnienia w obowiązujących przepisach prawa. Gdyby ustawodawca dopuszczał możliwość - w sytuacjach uzasadnionych ważnym interesem podatnika - składania deklaracji na formularzach opracowanych przez podatnika (a odmiennych niż ustalone przez radę gminy) wówczas uregulowałby taką sytuację stosownym zapisem w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych. Podatnik jest uprawniony do złożenia deklaracji według sporządzonego przez siebie wzoru jedynie w przypadku, gdy rada gminy nie ustaliła wzorów tych deklaracji.

W Gminie Buczkowice obowiązuje akt prawa miejscowego w postaci Uchwały Nr 11/7/06 Rady Gminy w Buczkowicach z dnia 5 grudnia 2006 r. w sprawie ustalenia wzory formularzy na podatek od nieruchomości, podatek rolny i podatek leśny. Wzory poszczególnych formularzy stanowią załączniki do ww. uchwały.

Reasumując:- obowiązek sporządzenia deklaracji na podatek od nieruchomości według wzoru ustalonego przez radę gminy wynika wprost z przepisów ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, a sporządzenie deklaracji na formularzu według wzoru opracowanego przez podatnika będzie niezgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

2.

Zagadnienie konsekwencji za złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości które zostały sporządzone na formularzach innych niż określone przez radę gminy.

W art. 6 ust. 9 punkt 1 i 2 (w związku z art. 6 ust. 13) ustawy o podatkach i opłatach lokalnych ustawodawca zobowiązał osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki nie mające osobowości prawnej do składania deklaracji na podatek od nieruchomości sporządzonych na formularzu według wzoru ustalonego w drodze uchwały przez radę gminy. Ustawodawca w tym przepisie bezsprzecznie zobowiązał więc podatnika do określonego zachowania, którego wyegzekwowanie możliwe jest m.in. przy zastosowaniu art. 274 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8 poz. 60 z późn. zm.), którego treść brzmi, iż w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub inne oczywiste omyłki, bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami. organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień zwraca się do składającego deklarację o jej skorygowanie oraz złożenie niezbędnych wyjaśnień, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji poddaje się w wątpliwość.

Tak więc w trybie art. 274 organ podatkowy może wezwać do skorygowania deklaracji również wówczas, gdy podatnik zastosował niewłaściwy formularz. W takim przypadku podatnik ma obowiązek skorygować deklarację poprzez wypełnienie jej na właściwym formularzu. Nie zastosowanie się podatnika do wezwania w zakresie skorygowania wadliwości deklaracji powoduje uznanie deklaracji za nieprawidłową co w zależności od rodzaju uchybień, które mogą wskazywać nawet na jej nierzetelność, może powodować wszczęcie postępowania podatkowego w celu dokonania wymiaru zobowiązania podatkowego w wyższej od wskazanej w deklaracji wysokości oraz doprowadzić w takim przypadku do odpowiedzialności karnej. W tej sytuacji podatnik jest traktowany jako nie składający deklaracji, a więc podlegający karze grzywny określonej przy zastosowaniu przepisów art. 54 ustawy z dnia 9 września 1999 r. - Kodeks Karny skarbowy (Dz. U. z 2007 r. Nr 111 poz. 795 z późn. zm.). "Czyny zabronione opisane w art. 54 kodeksu karnego skarbowego w istocie rzeczy odnoszą się do uchylenia się od opodatkowania w postaci nie zgłoszenia przedmiotu opodatkowania. Nie zgłoszenie wbrew obowiązkowi właściwemu organowi podatkowemu przedmiotu lub podstawy opodatkowania jest typowym przestępstwem podatkowym. Czyn zabroniony polega na tym, że w ogóle zaniechano obowiązku zgłoszenia przedmiotu opodatkowania właściwemu organowi podatkowemu lub nie złożono deklaracji podatkowej. Niemniej jednak brak złożenia (na wezwanie organu podatkowego) skorygowanej deklaracji na prawidłowym formularzu wypełnia przesłanki nie złożenia deklaracji w ogóle, czyli wypełnia przesłanki czynu. zabronionego w art. 54 kodeksu karnego skarbowego.

Reasumując:- za złożenie przez podatnika deklaracji na formularzu innym, niż określony w drodze uchwały przez radę gminy przepisy kodeksu karnego skarbowego nie przewidują bezpośrednio odpowiedzialności określonej w art. 54 ww. kodeksu, z uwagi na brak -znamion czynu zabronionego. Niemniej jednak fakt złożenia deklaracji na niewłaściwym formularzu może być podstawą do wszczęcia postępowania przewidzianego w art. 274 ustawy - Ordynacja podatkowa, gdzie w przypadku nie zastosowania się wezwanego do wykonania czynności określonych w wezwaniu i w wyznaczonym terminie - złożoną deklaracje traktuje się jako nierzetelną, co wywołuje skutki w zakresie określenia zobowiązania podatkowego poprzez organ podatkowy oraz skutki w zakresie odpowiedzialności karnej skarbowej.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl