FFW 31100a/19/05 - Zwolnienie z podatku od nieruchomości nieruchomości zabudowanej, której najemcą jest stowarzyszenie prowadzące działalność statutową wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty i wychowania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 kwietnia 2005 r. Urząd Miasta w Piotrkowie Trybunalskim FFW 31100a/19/05 Zwolnienie z podatku od nieruchomości nieruchomości zabudowanej, której najemcą jest stowarzyszenie prowadzące działalność statutową wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty i wychowania.

Na podstawie art. 14a §1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w związku z wnioskiem współwłaścicieli nieruchomości położonej w P. przy ulicy ...postanawiam uznać przedstawioną przez podatników ocenę prawną odnośnie zwolnienia z opodatkowania podatkiem od nieruchomości gruntów i budynków wykorzystywanych przez Stowarzyszenie im. ... prowadzące na rzecz dzieci działalność statutową w zakresie oświaty i wychowania - za prawidłową. Państwo we wniosku z dnia 05.02.2005 r. w trybie art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa zwrócili się o udzielenie pisemnej interpretacji, co do zwolnienia nieruchomości zabudowanej położonej w P... przy ulicy ... z opodatkowania podatkiem od nieruchomości. Po rozpatrzeniu wniosku Prezydent Miasta Piotrkowa Trybunalskiego zważył, co następuje:

Zapytanie obejmuje interpretację zapisu art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002r. Nr 9, poz. 84 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem zwalnia się od podatku od nieruchomości lub ich części zajęte na potrzeby prowadzenia przez stowarzyszenia statutowej działalności wśród dzieci i młodzieży w zakresie oświaty, wychowania, nauki i techniki, kultury fizycznej i sportu, z wyjątkiem wykorzystywanych do prowadzenia działalności gospodarczej oraz grunty zajęte trwale na obozowiska i bazy wypoczynkowe dzieci i młodzieży. Zwolnienie powyższe ma charakter przedmiotowo - podmiotowy. Warunkiem zastosowania zwolnienia z podatku od nieruchomości jest prowadzenie na tej nieruchomości przez stowarzyszenie działalności wśród dzieci i młodzieży między innymi w zakresie oświaty lub wychowania: Przepis nie odnosi się w żaden sposób do tytułu prawnego, w oparciu o który działalność ta na danej nieruchomości jest prowadzona. Wymogiem zwolnienia jest, aby działalność ta prowadzona była przez stowarzyszenie i aby nie stanowiła działalności gospodarczej. Z treści wniosku wynika, iż nieruchomość stanowiącą własność osób fizycznych wykorzystywana będzie przez stowarzyszenie na cele prowadzenia przedszkola niepublicznego. Przedszkole zarejestrowane jest w ewidencji placówek niepublicznych stosownie do art. 82 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (j.t. Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572 ze zm.), a dochody z prowadzenia przedszkola w całości wykorzystywane mają być na jego potrzeby i cele statutowe stowarzyszenia. Z załączonych dokumentów wynika, iż Stowarzyszenie nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców w Krajowym Rejestrze Sądowym. Wbrew ocenie wnioskodawców pobieranie opłat za korzystanie z przedszkola nie jest prowadzeniem działalności gospodarczej. W odniesieniu do stowarzyszeń, nie każdy sposób uzyskiwania dochodów jest przejawem prowadzenia działalności gospodarczej. W przedstawionym stanie faktycznym opłaty z tytułu prowadzenia przedszkola wnoszone przez rodziców są bowiem tzw. dochodami z własnej działalności, o których mowa w art. 33 ust. 1 ustawy z dnia 7 kwietnia 1989r. - Prawo o stowarzyszeniach (Dz. U. z 2001 r. Nr 79, poz. 855 ze zm.).

W świetle powyższego tut. organ podatkowy uznaje, iż przedstawiony przez wnioskodawców stan faktyczny, dokumenty dotyczące stowarzyszenia i prowadzonej przez nie działalności dają podstawy do przyjęcia, iż nieruchomość położona w P... przy ulicy ... stanowiąca własność wnioskodawców korzystać będzie ze zwolnienia, o którym mowa w art. 7 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych.

W tym stanie rzeczy postanowiono jak wyżej.

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia danego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl