FFW.31100-3/06 - Opodatkowanie podatkiem rolnym gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, niezajętych przez Spółkę na prowadzenie działalności gospodarczej

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 3 stycznia 2006 r. Urząd Miasta w Piotrkowie Trybunalskim FFW.31100-3/06 Opodatkowanie podatkiem rolnym gruntów sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, niezajętych przez Spółkę na prowadzenie działalności gospodarczej

Pytanie podatnika

Czy grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne nie zajęte przez Spółkę na prowadzenie działalności gospodarczej powinny być opodatkowane podatkiem rolnym?

Czy grunt oraz budowle znajdujące się w obrębie pasa drogowego, takie jak: utwardzenie drogi, pobocza i chodnika, znaki drogowe i informacyjne, kanalizacja odwodnieniowa, parkingi oraz oświetlenie drogi będą podlegać zwolnieniu z podatku od nieruchomości na podstawie art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych?

Na podstawie art. 14a § 1-4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Podatnika w indywidualnej sprawie o interpretację co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego Prezydent Miasta Piotrkowa Trybunalskiego postanawia:

- uznać, że w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego w pkt 1 wniosku, stanowisko dotyczące zastosowania przepisów podatkowych jest właściwe w obowiązującym stanie prawnym w roku 2006,

- uznać, że w odniesieniu do stanu faktycznego przedstawionego w pkt 2 wniosku, stanowisko dotyczące zastosowania przepisów podatkowych jest niewłaściwe w obowiązującym stanie prawnym w roku 2006.

W złożonym wniosku Spółka podaje, że jest właścicielem nieruchomości położonej w... przy... ul.... o pow. ha (obręb...działka nr...).Zgodnie z wypisem z rejestru gruntów wydanym przez... w dniu... r.. działka ta stanowi teren rolny, pastwiska oraz grunt oznaczony jako droga (dr). Jak podaje podatnik grunty te w części (pow.... ha) są zajęte pod inwestycję polegającą na budowie hali magazynowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą. Pozostała część działki nie jest wykorzystywana w działalności gospodarczej.

Zdaniem podatnika, grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne nie zajęte przez spółkę na prowadzenie działalności gospodarczej powinny być opodatkowane podatkiem rolnym, a nie podatkiem od nieruchomości (zgodnie z art. 2 ust. 2 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych).

W drugiej części wniosku o wydanie interpretacji podatnik podaje, że częścią składową infrastruktury towarzyszącej budowie będą drogi dojazdowe i place manewrowe. Po zakończeniu budowy podatnik zamierza wystąpić o zmianę klasyfikacji gruntów zajętych na drogi.

Zdaniem Spółki, zwolnieniu podlegać będzie grunt oraz budowle znajdujące się w obrębie pasa drogowego, takie jak: utwardzenie drogi, pobocza i chodniki, znaki drogowe i informacyjne, kanalizacja odwodnieniowa, parkingi oraz oświetlenie drogi.

Rozpatrując złożony wniosek Prezydent Piotrkowa Trybunalskiego zważył, co następuje:

treść pytania obejmuje interpretację zapisu art. 2 ust. 2, art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy z dnia 12.01.1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2002 r. Nr 9, poz. 84 ze zm.) oraz art. 1 ustawy z dnia 15.11.1984 r. o podatku rolnym (Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 ze zm.).

Zgodnie z zapisem art. 1 ustawy o podatku rolnym - opodatkowaniu podatkiem rolnym podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza.

Wymieniony powyżej art. 2 ust. 2 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych podnosi, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają grunty sklasyfikowane w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne, grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych lub lasy, z wyjątkiem zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej.

Powołany wcześniej art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych stanowi, że opodatkowaniu podatkiem od nieruchomości nie podlegają pasy drogowe wraz z drogami oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu.

Jak wynika z wydanego przez... "Zawiadomienia o zmianie" wprowadzonej w dniu... r. w ewidencji gruntów i budynków -... od... r. jest właścicielem gruntów o pow........ ha sklasyfikowanych jako grunty orne (R) w klasach IV a, IV b, V, VI oraz pastwiska trwałe (Ps) klasy IV i grunty oznaczone jako drogi (dr).

W myśl § 68 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z 29.03.2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. Nr 38, poz. 454) wskazane powyżej rodzaje gruntów (z wyjątkiem oznaczonych symbolem "dr") stanowią użytki rolne i w związku z tym podlegają opodatkowaniu podatkiem rolnym, chyba, że byłyby zajęte na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż rolnicza. Pojęcie "gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej" nie zostało zdefiniowane ani w ustawie o podatku rolnym, ani w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych.

Moim zdaniem grunty "zajęte" to grunty, na których w rzeczywistości wykonywane są czynności składające się na prowadzenie działalności gospodarczej. Są to te grunty, które służą bezpośrednio prowadzeniu działalności gospodarczej przez podatnika lub innego przedsiębiorcę.

Zatem mając na uwadze fakt, iż Spółka będąc właścicielem gruntów sklasyfikowanych jako użytki rolne, w rzeczywistości nie prowadzi na ich części działalności gospodarczej (nie zajmuje ich na taką działalność) to w obowiązującym stanie prawnym w roku 2006 należy uznać je za podlegające opodatkowaniu podatkiem rolnym.

Należy również zauważyć, ze omawiane grunty posiadają klasy V i VI i będą zwolnione z opodatkowania na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1 wskazanej wyżej ustawy o podatku rolnym.

Odnosząc się do kwestii opodatkowania podatkiem od nieruchomości pasów drogowych, dróg oraz obiektów budowlanych związanych z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu wyjaśnia się, co następuje:

W ustawie o podatkach i opłatach lokalnych nie została zawarta definicja pasa drogowego, drogi czy obiektu budowlanego związanego z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu. Pojęcia te nie zostały również zdefiniowane w ogólnych przepisach prawa podatkowego. W związku z powyższym pojęć, które nie zostały zdefiniowane w ustawie podatkowej, należy szukać w innych aktach prawnych rangi ustawowej.

Definicje "drogi" i "pasa drogowego" zostały zawarte w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2004 r. Nr 204, poz. 2086 ze zm.). W myśl art. 4 pkt 1 i 2 cytowanej ustawy pasem drogowym jest wydzielony liniami granicznymi grunt wraz z przestrzenią nad i pod jego powierzchnią, w którym są zlokalizowane droga oraz obiekty budowlane i urządzenia techniczne związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a także urządzenia związane z potrzebami zarządzania drogą, natomiast droga to budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno-użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym.

Z powyższego wynika, że użyte w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych sformułowania "pasy drogowe wraz z drogami oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu" odnoszą się do pojęć zawartych w ustawie o drogach publicznych.

Zgodnie z art. 1 ustawy o drogach publicznych - drogą publiczną jest droga zaliczona na podstawie tej ustawy do jednej z kategorii dróg, z której może korzystać każdy, zgodnie z jej przeznaczeniem, z ograniczeniami i wyjątkami określonymi w ustawie lub innych przepisach szczególnych. Stosownie do art. 2 ust. 1 w/w ustawy, drogi publiczne ze względu na funkcje w sieci drogowej dzielą się na drogi krajowe, wojewódzkie powiatowe i gminne.

Zatem cytowane wyżej określenia zawarte w art. 2 ust. 3 pkt 4 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych są właściwe dla drogi publicznej, ponieważ drogi inne niż publiczne nie wymagają posiadania infrastruktury związanej z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą tego ruchu.

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że drogi niezaliczone do jednej z powyższych kategorii dróg nie stanowią dróg publicznych i nie podlegają wyłączeniu z opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Ponadto z opodatkowania podatkiem od nieruchomości zostały wyłączone obiekty budowlane (a zatem budynki i budowle) położone w pasach drogowych w rozumieniu ustawy o drogach publicznych, o ile są związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą tego ruchu.

Warto podkreślić, że wyłączeniu podlegają pasy drogowe wraz z drogami oraz obiektami budowlanymi związanymi z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu, a nie wszystkie obiekty budowlane związane z realizacją tych zadań. Jeżeli obiekty budowlane związane z prowadzeniem, zabezpieczeniem i obsługą ruchu będą położone poza pasem drogowym, nie będą wyłączone z opodatkowania podatkiem od nieruchomości.

Wobec powyższego, postanowiono jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja przepisów prawa podatkowego nie jest wiążąca dla podatnika. Jeżeli jednak podatnik zastosował się do tej interpretacji, organ podatkowy nie może wydać decyzji ustalającej jego zobowiązanie podatkowe bez zmiany albo uchylenia danego postanowienia, jeżeli taka decyzja byłaby niezgodna z interpretacją zawartą w tym postanowieniu.

Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych i organów w kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawców i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl