FB.II.3110/1/76/2007 - Formularz deklaracji na podatek od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 lutego 2007 r. Urząd Miasta w Wodzisławiu Śląskim FB.II.3110/1/76/2007 Formularz deklaracji na podatek od nieruchomości.

POSTANOWIENIE

Prezydent Miasta Wodzisławia Śląskiego działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4, art. 165a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 12 czerwca 2007 r. (data wpływu do organu podatkowego 18 czerwca 2007 r.) w sprawie wydania interpretacji przepisów w zakresie składania deklaracji na podatek od nieruchomości

postanawia

1.

Udzielić na wniosek podatnika interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj.:

-

Uznać za nieprawidłowe stanowisko podatnika wyrażone we wniosku z dnia 12 czerwca 2007 r. sprowadzające się do twierdzenia, iż w oparciu o przepisy ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku, a co za tym idzie każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający m.in. zakres danych określony przez Radę Gminy na dany rok, jest formularzem o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ww. ustawy.

-

Stwierdzić, iż na podstawie art. 6 ust. 9 oraz ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych Spółka winna składać deklarację na podatek od nieruchomości Prezydentowi Miasta Wodzisławia Śląskiego na formularzu określonym w drodze uchwały przez Radę Miejską Wodzisławia Śląskiego.

2.

Odmówić wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji w części dotyczącej zakresu i sposobu zastosowania przepisów karnych skarbowych.

UZASADNIENIE

Zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości m.in. prezydent miasta na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Składając do właściwego prezydenta miasta wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji podatnik jest obowiązany do wyczerpującego przedstawienia stanu faktycznego oraz własnego stanowiska w sprawie. Udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie. Interpretacja powinna zawierać ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa.

W dniu 18 czerwca 2007 r. Sp. z o.o. złożyła wniosek o interpretacje przepisów prawa podatkowego dotyczących zakresu i sposobu zastosowania art. 6 ust. 9 pkt 1 i ust. 13 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, a więc przepisów dotyczących obowiązków składania deklaracji na podatek od nieruchomości na formularzach wg określonych przez radę gminy wzorów. We wniosku tym Spółka wskazała na stan faktyczny sprawy (Spółka jako podatnik podatku od nieruchomości, obowiązana jest składać organom podatkowym właściwym ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania deklarację na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oraz odpowiednio skorygować deklarację w razie zaistnienia zdarzenia mającego wpływ na wysokość opodatkowania) żądając w związku z tym od organu podatkowego udzielenia wyjaśnień:

1.

Czy w oparciu o ustawę z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (art. 6 ust. 9 pkt 1 oraz ust. 13) zwrot deklaracje sporządzone na formularzu według określonego wzoru oznacza deklarację zgodnie z układem graficznym określonym przez radę gminy czy formularz zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości?

2.

Czy złożenie deklaracji na podatek od nieruchomości zawierający większy zakres danych niż określony przez radę gminy wypełnia dyspozycję art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (a więc nakładający na podatników w postaci np. osób prawnych obowiązek składania deklaracji na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy na formularzu wg ustalonego wzoru)?

3.

Czy przepisy prawa podatkowego i prawa karnego skarbowego przewidują konsekwencję za złożenie informacji czy deklaracji podatkowej zawierającej wszystkie informację dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku ale sporządzone na formularzu wykorzystującym inny układ graficzny niż określony przez Radę Gminy?

W złożonym wniosku Spółka przedstawiała również własne stanowisko w sprawie wyrażając pogląd, iż w oparciu o przepisy ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (w tym zapis, iż w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości) formularz deklaracji na podatek od nieruchomości powinien służyć do prawidłowego wymiaru i poboru podatku, a więc zdaniem Spółki każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości, zawierający m.in. zakres danych określony przez Radę Gminy na dany rok, jest formularzem o którym mowa w art. 6 ust. 9 pkt 1 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych (Spółka w oparciu o te stanowisko jest zainteresowana "unifikacją" formularzy deklaracji na podatek od nieruchomości składanych we wszystkich gminach z uwzględnieniem danych wynikających z ustawy i określanych przez rady gminy). Ponadto Spółka wyraża pogląd, iż przyjęcie akceptowanej przez nią tezy, że każdy formularz deklaracji na podatek od nieruchomości pozwalający na prawidłowy wymiar i pobór podatku od nieruchomości jest formularzem o którym mowa w ustawie o podatkach i opłatach lokalnych skutkuje tym, iż podatnikowi składającemu taką deklarację nie grożą żądne sankcję wynikające z przepisów prawa podatkowego i przepisów karnych skarbowych. Potwierdzeniem takiego stanowiska, zdaniem Spółki jest treść art. 274 § 1 i § 2 oraz art. 274a § 2 ustawy Ordynacja podatkowa regulujących czynności sprawdzające podejmowane przez organy podatkowe - tu podatnik wyraża pogląd, iż przepisy te nie przewidują żadnych sankcji w przypadku złożenia deklaracji niezgodnie z ustalonymi wymaganiami lub w razie wątpliwości co do jej poprawności.

Organ podatkowy stwierdza, iż zgodnie z art. 3 ustawy Ordynacja podatkowa ilekroć w ustawie jest mowa o ustawach podatkowych - rozumie się przez to ustawy dotyczące podatków, opłat oraz niepodatkowych należności budżetowych określające podmiot, przedmiot opodatkowania, powstanie obowiązku podatkowego, podstawę opodatkowania, stawki podatkowe oraz regulujące prawa i obowiązki organów podatkowych, podatników, płatników i inkasentów, a także ich następców prawnych oraz osób trzecich, a przepisach prawa podatkowego - rozumie się przez to przepisy ustaw podatkowych oraz przepisy wydanych na ich podstawie aktów wykonawczych. Organ podatkowy przypomina natomiast, iż zgodnie z art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości prezydent miasta na pisemny wniosek podatnika ma obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. Biorąc pod uwagę treść wspomnianego art. 3 ustawy Ordynacja podatkowa organ podatkowy jest zdania, iż przepisy prawa karnego skarbowego (których interpretacji żąda również podatnik), a więc ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 83, poz. 930 z późn. zm.) nie mieszczą się pod pojęciem prawa podatkowego (pisemna interpretacja ma dotyczyć zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego), a ponadto nie można mówić o właściwości Prezydenta Miasta, jako organu podatkowego na gruncie ustawy Ordynacja podatkowa, do udzielania pisemnej interpretacji przepisów zawartych w ustawie Kodeks karny skarbowy (ustawa ta wskazuje na podmioty które orzekają w sprawach o przestępstwa skarbowe i wykroczenia skarbowe, organy postępowania przygotowawczego w sprawach o przestępstwo skarbowe i wykroczenia skarbowe czy organy prowadzące postępowania przygotowawcze). Zgodnie natomiast z art. 165a ustawy Ordynacja podatkowa gdy żądanie przez stronę wszczęcia postępowania zostało wniesione przez osobę niebędącą stroną lub z jakichkolwiek innych przyczyn postępowanie nie może być wszczęte, organ podatkowy wydaje postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania. Na postanowienie to służy zażalenie. W związku z powyższym organ podatkowy postanowił odmówić wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji dotyczącej stosowania przepisów ustawy z dnia 10 września 1999 r. - Kodeks karny skarbowy, bowiem przepisy te znajdują się poza pojęciem prawa podatkowego o którym mowa w art. 14a ustawy Ordynacja podatkowa.

Organ podatkowy stwierdza także, iż złożony przez Spółkę wniosek w rozpatrywanej części dotyczy indywidualnej sprawy podatnika, w której, jak wynika z treści wniosku, nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. We wniosku został przedstawiony stan faktyczny - Spółka jako podatnik podatku od nieruchomości składa deklaracje na podatek od nieruchomości, i wątpliwości Spółki w tym zakresie dotyczące obowiązku składania takiej deklaracji jedynie na formularzu określonym przez Radę Gminy w drodze uchwały. Ponadto we wniosku podatnik wyraził własne stanowisko w sprawie, tj. opinię, iż deklaracja taka może być złożona na opracowanym przez Spółkę formularzy ("zunifikowanym", a więc nie na formularzu określonym w drodze uchwały przez Radę Miasta Wodzisławia Śląskiego) pod warunkiem, iż w formularzu będą zawarte dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości i zakres tych danych będzie obejmował co najmniej dane określone przez Radę Miasta).

Uzasadniając swoje stanowisko organ podatkowy informuje, iż:

Podatek od nieruchomości normuje ustawa z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych, (tekst jedn. z 2006 r., Dz. U. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.). Akt ten określa więc podmioty podatku (podatnika, organ podatkowy), przedmiot podatku (czyli stan faktyczny, z wystąpieniem którego ustawa łączy obowiązek podatkowy - w tym przypadku posiadanie nieruchomości), podstawę opodatkowania (ilościowo lub wartościowo określony przedmiot opodatkowania), stawki podatkowe, ulgi i zwolnienia podatkowe, tryb i warunki płatności podatku czy obowiązki podatnika. W zakresie objętym wnioskiem Spółki ustawa o podatkach i opłatach lokalnych (w art. 6) stanowi iż osoby prawne, jednostki organizacyjne oraz spółki niemające osobowości prawnej, jednostki organizacyjne Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa, a także jednostki organizacyjne Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe są obowiązane:

1)

składać, w terminie do dnia 15 stycznia, organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania, deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy, sporządzone na formularzu według: ustalonego wzoru, a jeżeli obowiązek podatkowy powstał po tym dniu - w terminie 14 dni od dnia zaistnienia okoliczności uzasadniających powstanie tego obowiązku;

2)

odpowiednio skorygować deklaracje w razie zaistnienia zdarzenia, mającego wpływ na wysokość opodatkowania w tym r., w terminie 14 dni od dnia zaistnienia tego zdarzenia;

3)

wpłacać obliczony w deklaracji podatek od nieruchomości - bez wezwania - na rachunek budżetu właściwej gminy, w ratach proporcjonalnych do czasu trwania obowiązku podatkowego, w terminie do dnia 15 każdego miesiąca.

Ponadto ustawa stanowi, iż rada gminy określa, w drodze uchwały, wzory formularzy informacji o nieruchomościach i obiektach budowlanych oraz deklaracji na podatek od nieruchomości - w formularzach zawarte będą dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości. Organ podatkowy podziela wyrażany pogląd, iż deklaracja jest oświadczeniem wiedzy podatnika zawierającym dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru w tym przypadku podatku od nieruchomości, ale oświadczeniem wiedzy sformalizowanym bowiem sporządzonym na formularzu według ustalonego wzoru i to ustalonego przed określony podmiot i w określonej formie (radę gminy w drodze uchwały jako akt prawa miejscowego). Ponadto przepis art. 6 ust. 1 pkt 9 wyraźnie wskazuje, iż pewna grupa podatników (jak osoby prawne) składa deklaracje na podatek od nieruchomości organowi podatkowemu właściwemu ze względu na miejsce położenia przedmiotów opodatkowania na dany rok podatkowy sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru, a ust. 13 mówi już ten wzór formularza określa rada gminy w drodze uchwały (z uwzględnieniem pewnych danych niezbędnych do wymiaru i poboru podatków) - a więc nie podatnik, jakikolwiek inny podmiot, ale właściwa rada gminy. Za deklarację można więc uznać jedynie dokument określony przez właściwą radę gminy w drodze uchwały - każdy inny dokument (stworzony np. przez podatnika za deklarację taką nie może być uznany). W opinii organu nie ma przy tym znaczenia czy np. wytworzona (określona) we własnym zakresie przez podatnika deklaracja zawiera wszystkie elementy określone w uchwale rady gminy oraz elementy dodatkowe - w tym przypadku z przepisów wynika bowiem iż deklaracje mają być sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru (a nie z pominięciem tego formularza, czy na formularzu według innego niż ustalony na danym terenie wzoru), a pod pojęciem wzoru należy rozumieć pewną normę, zasadę, nakaz, prawo, pierwowzór, szablon, coś co należy skopiować, przenieść, odwzorować, powielić i pojęcie to ustawodawca odnosi do formularza czyli pewnego druku. Deklaracja na podatek od nieruchomości jest więc formularzem określonym w drodze uchwały przez radę gminy złożenie przez podatnika innego dokumentu np. na wzorze już nieobowiązującym, wykonanym przez podatnika czy określonym przez inną radę gminy uznać należy za nie złożenie deklaracji. Dokument zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości by być mógł uznany za deklaracje musi więc przybrać pewną formę i to formę określoną przez właściwy podmiot w określony sposób - organ podatkowy nie może bowiem domniemywać czy każdy złożony przez podatnika dokument (zawierający te elementy) jest już deklaracją czy nie.

Przepisy ustawy Ordynacja podatkowa regulujące czynności sprawdzające stanowią, iż (art. 272) organy podatkowe pierwszej instancji dokonują czynności sprawdzających, mających na celu; sprawdzenie terminowości składania deklaracji. wpłacania zadeklarowanych podatków, w tym również pobieranych przez płatników oraz inkasentów, stwierdzenie formalnej poprawności ww. dokumentów, ustalenie stanu faktycznego w zakresie niezbędnym do stwierdzenia zgodności z przedstawionymi dokumentami. Artykuł 274 § 1 stanowi, iż w razie stwierdzenia, że deklaracja zawiera błędy rachunkowe lub oczywiste omyłki bądź że wypełniono ją niezgodnie z ustalonymi wymaganiami, organ podatkowy w zależności od charakteru i zakresu uchybień zwraca się do składającego deklarację o złożenie niezbędnych wyjaśnień oraz o skorygowanie deklaracji, wskazując przyczyny, z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość lub dokonuje korekty deklaracji z urzędu. Istotnym jest także, iż w oparciu o art. 274a organ podatkowy może zażądać złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn niezłożenia deklaracji lub wezwać do jej złożenia, jeżeli deklaracja nie została złożona mimo takiego obowiązku (§ 1). W razie wątpliwości co do poprawności złożonej deklaracji organ podatkowy może wezwać do udzielenia, w wyznaczonym terminie, niezbędnych wyjaśnień lub uzupełnienia deklaracji, wskazując przyczyny podania w wątpliwość rzetelności danych w niej zawartych (§ 2). Można więc przyjąć, iż czynności sprowadzające wynikajcie z art. 274 i 274a dotyczącą trzech typów czynności; czynności podejmowanych w przypadku nie złożenia deklaracji (art. 274a § 1), merytorycznej ocenie złożonej deklaracji (art. 274a § 2), oraz wad formalnych złożonych deklaracji (art. 274 - błędy rachunkowe, inne oczywiste omyłki. wypełnienie niezgodnie z ustalonymi wymaganiami - w takim przypadku ustawodawca przewiduje możliwość dokonania korekty deklaracji z urzędu zgodnie z ustaloną procedurą, jeżeli zajdą określone przesłanki lub zwrócenie się do składającego deklaracje o jej skorygowanie i złożenie niezbędnych wyjaśnień wskazując przyczyny z powodu których informacje zawarte w deklaracji podaje się w wątpliwość). Merytoryczna ocena złożonej deklaracji oraz sprawdzanie wad formalnych złożonych deklaracji odnoszą się w pierwszej kolejności do pojęcia deklaracji, za którą można uznać, zdaniem organu podatkowego, jedynie dokument sporządzony na formularzu według ustalonego wzoru i to wzoru określonego przez właściwą radę gminy i w określony sposób (czyli w drodze uchwały) - co oznacza, iż w przypadku złożenia "deklaracji" na wzorze innym niż określonym przez właściwa radę gminy, w ramach czynności sprawdzających, zastosowanie znajduje, treść art. 274a § 1 mówiący o żądaniu złożenia wyjaśnień w sprawie przyczyn nie złożenia deklaracji lub wezwania do jej złożenia jeżeli deklaracja nie została złożona mimo takiego obowiązku.

Organ podatkowy wyraża więc pogląd, iż użyte przez ustawodawcę w ustawie z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych wyrażenie deklaracje na podatek od nieruchomości na dany rok podatkowy sporządzone na formularzu według ustalonego wzoru oznacza formularz deklaracji określony w drodze uchwały przez Radę Miasta Wodzisławia Śląskiego (tylko bowiem taki formularz jest obowiązujący na terenie Miasta Wodzisławia Śląskiego, a nie każdy inny zawierający dane dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowani niezbędne do wymiaru i poboru podatku od nieruchomości), złożenie przez podatnika deklaracji na innym wzorze niż określonym przez Radę Miasta Wodzisławia Śląskiego nie wypełnia dyspozycji przepisu art. 6 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, co oznacza iż złożenie "deklaracji" na podatek od nieruchomości (zawierającej wszystkie informacje dotyczące podmiotu i przedmiotu opodatkowania niezbędne do wymiaru i poboru podatku) ale na formularzach innych niż określone przez radę gminy jest równoznaczne (i może pociągać za sobą konsekwencje) jak w przypadku nie złożenia deklaracji. Złożenie "deklaracji" na innym formularzu jest więc podstawą do podjęcia czynności sprawdzających w myśl art. 274a § 1 - a więc tak jak w przypadku nie złożenia deklaracji.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl