EW-VII/401/NIP/181-1/MO/05 - „Zawieszenie” działalności gospodarczej przez podatnika

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 marca 2005 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Białymstoku EW-VII/401/NIP/181-1/MO/05 „Zawieszenie” działalności gospodarczej przez podatnika

Pytanie podatnika Czy w latach 2003-2004 miałem ustawowy obowiązek zgłaszania do urzędu skarbowego faktu zawieszania działalności gospodarczej?

Pismem z dnia 27 lutego 2005 r. (data wpływu 28 lutego 2005 r.) zwrócił się Pan z prośbą o udzielenie pisemnej interpretacji zadając pytanie czy w latach 2003-2004 miał Pan ustawowy obowiązek zgłaszania do urzędu skarbowego faktu zawieszania działalności gospodarczej. Sformułował Pan też własne stanowisko w sprawie stwierdzając, iż: nie miał Pan obowiązku informowania urzędu skarbowego o fakcie zawieszania działalności gospodarczej, a jedynie należało składać deklaracje podatkowe tzw. PIT-y zerowe.

Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Białymstoku mając na uwadze stan faktyczny przedstawiony przez Wnioskodawcę i stan prawny obowiązujący w dacie zaistnienia tego zdarzenia, postanawia udzielić następującej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego. z dokumentów będących w posiadaniu tut. organu podatkowego wynika, iż prowadził Pan działalność gospodarczą od dnia 1 stycznia 1997 r. do dnia 24 grudnia 2004 r. tj. dnia likwidacji działalności gospodarczej, opodatkowaną podatkiem dochodowym od osób fizycznych na zasadach ogólnych. Obowiązujące przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176, z późn. zm.) oraz ustawa z dnia 11 listopada 1998 r. o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (Dz. U. Nr 144, poz. 930, z późn. zm.) nie nakładają na podatników obowiązku informowania urzędów skarbowych o przerwie w wykonywaniu działalności gospodarczej, nie posługują się również pojęciem "zawieszenie działalności gospodarczej".

Ustawodawca przewidział jedynie możliwość zgłoszenia przerwy w prowadzeniu działalności gospodarczej przez podatników opodatkowanych w formie karty podatkowej. Zgodnie z art. 34 ustawy o zryczałtowanym podatku w przypadku zgłoszenia przez podatnika przerwy w prowadzeniu działalności w danym roku podatkowym nie pobiera się podatku opłacanego w formie karty podatkowej za cały okres przerwy trwającej nieprzerwanie co najmniej 10 dni w wysokości 1/30 miesięcznej należności za każdy dzień przerwy, jeżeli podatnik zawiadomi o tej przerwie najpóźniej w dniu jej rozpoczęcia i w dniu poprzedzającym dzień jej zakończenia, z wyjątkiem ust. 2.Należy zatem wyraźnie podkreślić, że jest to jedynie uprawnienie a nie obowiązek podatnika.

A zatem należy stwierdzić, iż w prawie podatkowym brak jest pojęcia zawieszenia działalności gospodarczej i ww. przepisy - z wyjątkiem działalności opodatkowanej w formie karty podatkowej - nie przewidują przerw w prowadzeniu działalności gospodarczej i nie nakładają na podatników obowiązku informowania organów podatkowych w tym zakresie.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl