EI/21/10/2005 - Prawidłowe rozliczanie kosztów uzyskania przychodów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 maja 2005 r. Urząd Skarbowy w Skierniewicach EI/21/10/2005 Prawidłowe rozliczanie kosztów uzyskania przychodów

Pytanie podatnika

Czy w celu poprawnego obliczenia dochodu należy przesunąć w czasie koszty uzyskania przychodów współmiernie do przychodów.

Na podstawie art. 14a § 1 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60), w związku z art. 12 ust. 3d i art. 15 ust. 1 i ust. 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (j.t. Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach uznaje za prawidłowe stanowisko przedstawione we wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego w zakresie kosztów uzyskania przychodów związanych ze świadczeniem usług ciągłych - dostawy wody oraz odprowadzania ścieków.

1. Stan faktyczny przedstawiony przez wnioskodawcę:

Spółka z o.o. uzyskuje przychody m.in. ze sprzedaży wody, odprowadzania ścieków i wywozu nieczystości płynnych. Faktury dotyczące sprzedaży określają termin płatności na 14 lub 17 dni od daty ich wystawienia. W związku z tym przychód ze sprzedaży dokonanej po 16 dniu każdego miesiąca występuje w miesiącu następnym stosownie do treści art. 12 ust. 3d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. W celu ustalenia kosztów uzyskania przychodów w każdym z miesięcy, Spółka stosuje się do zasady współmierności przychodów i związanych z nimi kosztów: ustala wielkość sprzedaży - w ujęciu podatkowym - w miesiącu bieżącym i następnym oraz strukturę procentową sprzedaży w tych miesiącach. Następnie po wyodrębnieniu z ogółu kosztów, kosztów ogólnego zarządu, które w całości obciążają wynik finansowy w okresie ich poniesienia, pozostałe koszty będące kosztami bezpośrednimi rozlicza w proporcji otrzymanej z podziału sprzedaży na miesiące bieżący i następny i w tej proporcji obciąża wynik finansowy miesiąca bieżącego i następnego. Spółka pyta, czy powyższy sposób rozliczania kosztów, powodujący przesunięcie ich części na miesiąc następny jest prawidłowy. Zdaniem Spółki jest prawidłowy ponieważ jest zgodny z przepisami art. 6 ustawy o rachunkowości i art. 15 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

2. Ocena prawna stanowiska:

W ocenie tut. Organu podatkowego stanowisko Spółki jest prawidłowe. Dla określenia kosztów podstawowe znaczenie mają przepisy art. 15 ust. 1 w związku z art. 16 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, które określają istotę kosztów generalnie jako wydatków poniesionych w celu uzyskania przychodów, z wyłączeniem wydatków wykazanych w art. 16 ust. 1. Tak określone koszty powinny być następnie przyporządkowane do odpowiedniego roku podatkowego. Powyższą zasadę wprowadza art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Stosownie do niej koszty podatkowe są rozliczane w roku podatkowym, w którym został uzyskany przychód związany z tymi kosztami. Niezależnie od powyższego, na podstawie art. 25 ust. 1 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, koszty powinny być przyporządkowane do odpowiedniego miesiąca podatkowego. Zgodnie bowiem z powołanym przepisem, podatnik powinien co miesiąc:

- składać deklarację o wysokości osiągniętego dochodu, oraz

- odprowadzać zaliczkę na podatek w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego, a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Niezależnie więc od tego, w którym miesiącu poniesiony został koszt, winien być on przypisany do miesiąca, w którym wystąpi powiązany z nim przychód. W przypadku dostaw wody oraz odprowadzania ścieków przychód ten występuje generalnie w terminie płatności określonym na fakturze wystawionej przez Spółkę. Jedynie koszty, których nie można przyporządkować do konkretnego przychodu, zgodnie z art. 15 ust. 4 mogą być rozliczone w roku (miesiącu) ich poniesienia. W przypadku kosztów ogólnego zarządu zaliczenie ich do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu poniesienia jest prawidłowe, gdyż nie ma możliwości przypisania ich do konkretnych przychodów. Jeśli zaś chodzi o koszty bezpośrednie to ewidencja księgowa powinna umożliwiać łączenie danego kosztu z uzyskanym przychodem (wskazywać, do którego przychodu odnosi się poniesiony koszt). Z pisma Spółki wynika, że określenie relacji koszt - przychód nie jest możliwe w oparciu o prowadzoną ewidencję rachunkową. Z tego względu Spółka rozlicza koszty proporcjonalnie do wielkości przychodów wynikających z faktur wystawionych w danym miesiącu po rozdzieleniu na miesiące bieżący i następny. Powyższa metoda nie wynika wprost z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, jednakże jej zastosowanie umożliwia w miarę rzetelne przyporządkowanie kosztów do uzyskanych w poszczególnych miesiącach przychodów. Z tej przyczyny tut. Organ podatkowy uważa postępowanie Spółki za prawidłowe.

3. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Skierniewicach informuje, iż:

- interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu zaistnienia zdarzenia,

- interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl