DZ/415-7/06 - Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów składek członkowskich podatnika na rzecz samorządu aptekarskiego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 kwietnia 2006 r. Pierwszy Urząd Skarbowy w Gdańsku DZ/415-7/06 Możliwość zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów składek członkowskich podatnika na rzecz samorządu aptekarskiego.

POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (jednolity tekst z 2005 r. Dz. U. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku podatnika z dnia 30 stycznia 2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie możliwości zaliczenia do kosztów uzyskania przychodu składek członkowskich podmiotu prowadzącego samodzielnie pozarolniczą działalność gospodarczą na rzecz samorządu aptekarskiego

stwierdzam, że:

stanowisko przedstawione w tym wniosku dotyczące podatku dochodowego od osób fizycznych jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Pismem z dnia 30 stycznia 2006 r. podatnik wystąpił do Naczelnika Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdańsku z wnioskiem o wydanie postanowienia w przedmiocie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.

Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż podatnik prowadzi samodzielnie działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych.

Z tytułu przynależności do izby aptekarskiej podatnik opłaca, jako właściciel, składki członkowskie na rzecz samorządu aptekarskiego.

Z uwagi na powyższe podatnik zadał pytanie: czy składki członkowskie na rzecz samorządu aptekarskiego opłacane za właściciela mogą stanowić koszty uzyskania przychodu.

Zdaniem podatnika z uwagi na fakt, iż aptekarz chcąc prowadzić działalność w zakresie sprzedaży wyrobów farmaceutycznych ma obowiązek przynależeć do izby aptekarskiej i opłacać składki członkowskie na rzecz samorządu aptekarskiego na mocy art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (jednolity tekst z 2000 r. Dz. U. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) ma prawo do zaliczenia tych składek do kosztów uzyskania przychodów.

Pojecie kosztów uzyskania przychodów definiuje art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. zgodnie, z którym kosztami uzyskania przychodów z poszczególnego źródła są wszelkie koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ustawy.

Jak wynika z powyższego przepisu decydującym dla uznania danego wydatku za koszt podatkowy jest zaistnienie łącznie dwóch przesłanek:

1.

aby uznać dany wydatek za koszt podatkowy musi on być poniesiony w celu uzyskania przychodu podatkowego oraz

2.

nie może być to koszt wymieniony w zamkniętym katalogu negatywnym, nie uznawanym ustawowo za koszt podatkowy.

Sformułowana w tym przepisie definicja oznacza w praktyce, iż kosztami uzyskania przychodów są wszelkie koszty, a więc bezpośrednio i pośrednio związane z uzyskiwaniem przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r.. Jednakże, aby dany wydatek mógł zostać zaliczony do kosztów uzyskania przychodów, podatnik musi wykazać jego bezpośredni związek z prowadzoną działalnością oraz to, że jego poniesienie miało lub mogło mieć wpływ na wielkość osiągniętego przychodu. Ustawodawca wiąże koszty uzyskania przychodów z celem ich poniesienia, jakim jest osiągnięcie przychodów.

W świetle przepisu art. 23 ust. 1 pkt 30 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów składek na rzecz organizacji, do których przynależność podatnika nie jest obowiązkowa z wyjątkiem:

a.

wpłat podatników prowadzących działalność gospodarczą w dziedzinie turystyki, wypoczynku, sportu i rekreacji na rzecz Polskiej Organizacji Turystycznej,

b.

składek na rzecz organizacji zrzeszających przedsiębiorców i pracodawców, działających na podstawie odrębnych ustaw - do wysokości łącznie nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty odpowiadającej 0,15 % kwoty wynagrodzeń wypłaconych w poprzednim roku podatkowym, stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne; jeżeli przedsiębiorca nie wypłacał tych wynagrodzeń, kwota składek zaliczana do kosztów uzyskania przychodów w roku podatkowym nie może przekroczyć kwoty odpowiadającej kwocie 114 zł.

Z powyższego przepisu wynika, że intencją ustawodawcy nie było uniemożliwienie zaliczania w ciężar kosztów uzyskania przychodów składek na rzecz organizacji do których przynależność jest obowiązkowa.

Natomiast przepisy regulujące zawód aptekarza zostały szczegółowo omówione w ustawie z dnia 19 kwietnia 1991 r. o izbach aptekarskich (Dz. U. z 2003 r. Nr 9, poz. 108).

I tak z art. 2b ww. ustawy wynika, iż farmaceutą jest osoba, która spełnia jeden z następujących warunków:

1.

ukończyła w Rzeczypospolitej Polskiej co najmniej pięcioletnie studia na kierunku farmacja w szkole wyższej obejmujące co najmniej sześciomiesięczny staż w aptece i uzyskała tytuł zawodowy magistra;

2.

ukończyła w Rzeczypospolitej Polskiej czteroletnie lub pięcioletnie studia na kierunku farmacja w szkole wyższej i uzyskała tytuł zawodowy magistra;

3.

posiada dyplom wydany przez inne państwo niż państwo członkowskie Unii Europejskiej potwierdzający ukończenie co najmniej pięcioletnich studiów na kierunku farmacja w szkole wyższej obejmujących co najmniej sześciomiesięczny staż w aptece, uznany w Rzeczypospolitej Polskiej, zgodnie z odrębnymi przepisami, za równoważny z dyplomem i tytułem zawodowym magistra uzyskiwanym w Rzeczypospolitej Polskiej;

4.

posiada kwalifikacje potwierdzone dokumentem, o którym mowa w ust. 3.

Z kolei w art. 4 tej ustawy wskazano właściwy organ, który stwierdza prawo wykonywania zawodu farmaceuty w odniesieniu do obywatela polskiego, który:

1.

spełnia wymagania określone w art. 2b ust. 1;

2.

posiada stan zdrowia pozwalający na wykonywanie zawodu potwierdzony orzeczeniem lekarskim;

3.

posiada pełną zdolność do czynności prawnych.

Natomiast obowiązki i prawa członków zostały zawarte w rozdziale trzecim powyższej ustawy. I tak zgodnie z art. 15 ust. 2 ustawy wpisowi na listę członków okręgowej izby aptekarskiej podlegają wszystkie osoby wykonujące zawód farmaceuty na terenie danej izby.

Jednocześnie, w związku z dokonaniem powyższej czynności tekst jedn. wpisania na listę członków okręgowej izby aptekarskiej, powstaje obowiązek opłacania składki na rzecz samorządu aptekarskiego, której nieopłacanie podlega ściągnięciu w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji zgodnie z art. 66 ustawy o izbach aptekarskich.

W konsekwencji powyższych przepisów wpłacona przez podmiot prowadzący pozarolniczą działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży detalicznej wyrobów farmaceutycznych składka na rzecz samorządu aptekarskiego stanowi w rozumieniu treści art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. koszty uzyskania przychodów z tego źródła z uwagi na fakt, iż wpłata własna podmiotu wynika wprost z obowiązkowej przynależności do tej organizacji i jest warunkiem koniecznym prowadzenia danego rodzaju działalności.

Wydatek ten nie jest też wymieniony w art. 23 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. stanowiącym katalog kosztów niestanowiących kosztów uzyskania przychodów.

Reasumując, w przedstawionym stanie faktycznym i prawnym będzie Pani mogła zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej, zgodnie z art. 22 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, wydatki poniesione w związku z opłacaniem własnej składki członkowskiej na rzecz samorządu aptekarskiego.

Mając na uwadze przedstawiony wyżej stan faktyczny i prawny należy stwierdzić, iż stanowisko wnioskodawcy jest prawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl