DV-II-443-1-2/04 - Zwolnienie od podatku VAT prowadzonej działalności w zakresie obrotu wierzytelnościami

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 4 czerwca 2004 r. Drugi Urząd Skarbowy w Bydgoszczy DV-II-443-1-2/04 Zwolnienie od podatku VAT prowadzonej działalności w zakresie obrotu wierzytelnościami

Pytanie podatnika dotyczą prawa do zwolnienia od podatku VAT prowadzonej działalności w zakresie obrotu wierzytelnościami.

Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy odpowiadając na pytanie Jednostki zawarte w piśmie z dnia 6 kwietnia 2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu 9 kwietnia 2004 r.) w sprawie udzielenia pisemnej informacji w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, działając zgodnie z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.) uprzejmie wyjaśnia.

Stan faktyczny zawarty w złożonym piśmie przedstawia się następująco:

Dwuosobowa spółka cywilna prowadzi działalność, której przedmiotem jest zakup wierzytelności (windykowanych we własnym zakresie) i ich sprzedaż (w części). Z treści zapytania wynika, że przychodem wspólników są odsetki od ściągniętych wierzytelności oraz różnica powstająca przy zakupie wierzytelności tj. pomiędzy ceną nabycia a ich wartością nominalną.

Wątpliwości Jednostki dotyczą prawa do zwolnienia od podatku VAT prowadzonej działalności w zakresie obrotu wierzytelnościami.

Zdaniem Jednostki od dnia 1 maja 2004 r. czynności, o których mowa są w świetle przepisów nowej ustawy o ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nadal zwolnione od podatku od towarów i usług.

Odnosząc się do stanu faktycznego przedstawionego w piśmie Jednostki wyjaśniam co następuje.

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 8 ust. 1 cyt. ustawy przez usługi, o których mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, rozumie się m.in. każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej mniemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 powołanej ustawy.

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych-stosownie do art. 8 ust. 3 w/w ustawy.

W treści przedmiotowego pisma Jednostka powołała się na ogólne sformułowanie, iż prowadzi działalność polegającą na zakupie wierzytelności w imieniu własnym i na własny rachunek - zaklasyfikowaną w "Sekcji J w podkategorii 65.23.10 pod nazwą "usługi pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane.""

Na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 w/w ustawy usługi wymienione w załączniku nr 4 do tej ustawy są zwolnione od podatku VAT. Zgodnie z poz. 3 załącznika Nr 4 do cyt. ustawy zwolnione od podatku VAT są usługi pośrednictwa finansowego zaklasyfikowane wg PKW i U jako "Sekcja J ex (65-67)" - z wyłączeniem usług ściągania długów oraz faktoringu (pkt 5 poz. 3 tego załącznika).

Z powyższego zapisu wynika, że ustawodawca wyłączając ze zwolnienia od podatku VAT określone usługi pośrednictwa finansowego nie użył pojęcia "wierzytelności".

W związku z powyższym dla prawidłowego określenia czy wykonywane przez Jednostkę usługi, o których mowa objęte są przedmiotowym zwolnieniem zgodnie z zał. Nr 4 do w/w ustawy, niezbędne jest ustalenie czy zakres tych usług obejmuje również usługi ściągania długów oraz faktoring.

Obowiązujące klasyfikacje statystyczne dla celów podatkowych mogą nasuwać pewne wątpliwości w przedmiocie zaklasyfikowania usług o których mowa, lecz dokonanie prawidłowej klasyfikacji ciąży na podatniku.

Podatnik jest zobligowany określić jakie konkretnie czynności - w ramach świadczonych usług wykonuje.

Obowiązujące prawo uprawnia podatnika do korzystania z fachowej pomocy właściwych jednostek statystycznych, które wydają opinie w zakresie klasyfikacji usług.

Wobec powyższego, jeżeli Jednostka wykonuje czynności - jak podała w przedmiotowym piśmie zaklasyfikowane do usług pośrednictwa finansowego pozostałe, gdzie indziej niesklasyfikowane (Sekcja J ex 65-67), które nie obejmują usług ściągania długów i faktoringu oraz innych usług wymienionych w poz. 3 pkt 1-4 i pkt 6-9 załącznika Nr 4 cyt. ustawy - to usługi te są objęte zwolnieniem na podstawie poz. 3 załącznika Nr 4 do tej ustawy.

Natomiast w przypadku świadczenia przez Jednostkę usług pośrednictwa finansowego, które obejmują usługi ściąganie długów i faktoring lub inne usługi wyłączone ze zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w poz. 3 załącznika Nr 4 do w/w ustawy - to stosownie do art. 41 ust. 1 cyt. wyżej ustawy usługi te podlegają opodatkowaniu wg 22%-owej stawki podatku VAT.

Podstawą opodatkowania zgodnie z art. 29 ust. 1 w/w ustawy o podatku od towarów i usług jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-20, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Dla czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innych usług o podobnym charakterze podstawą opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi pomniejszona o kwotę podatku - stosownie do art. 30 ust. 1 i 4 powołanej ustawy.

Zasady dotyczące wystawiania przez podatników faktur określone zostały w art. 106 cyt. Ustawy. Na podstawie art. 106 ust. 1 powyższej ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15 tej ustawy są obowiązani wystawiać fakturę stwierdzającą w szczególności dokonanie sprzedaży, datę dokonania sprzedaży, cenę jednostkową bez podatku, podstawę opodatkowania, stawkę i kwotę podatku, kwotę należności oraz dane dotyczące podatnika i nabywcy, z zastrzeżeniem ust. 2, 4 i 5 tego przepisu oraz art. 119 ust. 10 i art. 120 ust. 16 cyt. ustawy.

Szczegółowe zasady wystawiania faktur, dane, które powinny zawierać oraz sposób i okres ich przechowywania zawarte zostały w Rozdziale 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług. (Dz. U. Nr 97, poz. 971)

Jednocześnie tut. organ informuje, że podatnicy przy spełnieniu określonych ustawowych warunków mogą korzystać ze zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w art. 113 w/w ustawy.

Podmioty wymienione w art. 15 w/w ustawy, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 tej ustawy lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3 cyt. ustawy mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne - stosownie do art. 96 ust. 3 powołanej ustawy.

Natomiast podmioty wymienione w art. 15 cyt. ustawy nie objęte zwolnieniem od podatku, o którym mowa w treści powyższego przepisu zobligowane są do wypełnienia obowiązków rejestracyjnych wynikających z przepisu art. 96 tej ustawy.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o stan faktyczny zawarty w piśmie, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu udzielenia odpowiedzi.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl