DPP7.8222.85.2018.WAZ

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 września 2018 r. Szef Krajowej Administracji Skarbowej DPP7.8222.85.2018.WAZ

Zmiana interpretacji indywidualnej

Na podstawie art. 14e § 1 pkt 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.), w związku z art. 223 ust. 2 ustawy z dnia 16 listopada 2016 r. - Przepisy wprowadzające ustawę o Krajowej Administracji Skarbowej (Dz. U. poz. 1948, z późn. zm.), Szef Krajowej Administracji Skarbowej, w związku ze stwierdzeniem nieprawidłowości interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2015 r. Nr ILPB1/4511-1-1070/15-2/AMN, wydanej w imieniu Ministra Finansów przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu, zmienia z urzędu wyżej wymienioną interpretację stwierdzając, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 21 lipca 2015 r. (data wpływu 27 lipca 2015 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika, jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 lipca 2015 r. został złożony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie obowiązków płatnika.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz opis zdarzenia przyszłego:

Obsługujący Gminę Urząd Miasta dokonuje wypłaty nagród pieniężnych dla zawodników wyróżniających się w działalności sportowej oraz nagród dla osób fizycznych za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.

Nagrody pieniężne dla zawodników wyróżniających się w działalności sportowej są wypłacane na podstawie Uchwały Rady Miasta z dnia x października 2013 r. w sprawie określania warunków, trybu, rodzajów i wysokości nagród pieniężnych dla zawodników wyróżniających się w działalności sportowej; natomiast nagrody za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury na podstawie Uchwały Rady Miasta z dnia x października 2013 r. w sprawie określenia zasad, trybu oraz wysokości przyznawania nagród dla osób fizycznych i prawnych za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.

Zgodnie z zapisami Załącznika nr 1 do Uchwały Rady Miasta z dnia x października 2013 r. Prezydent Miasta może przyznać nagrody zawodnikom lub drużynom za osiągnięcie wysokich wyników sportowych.

Zawodnicy lub drużyny muszą reprezentować kluby działające na terenie Gminy. Nagroda za całokształt może być przyznana tej osobie raz. Nagrody mogą być przyznawane w kategoriach: młodzik, junior młodszy, junior, młodzieżowiec i senior. Nagrody oraz statuetki mogą być przyznawane za uzyskanie przez zawodnika lub drużynę od I do VI miejsca w klasyfikacji na: Igrzyskach Olimpijskich, Paraolimpiadzie, Mistrzostwach Świata, Mistrzostwach Europy, Pucharach Świata, Pucharach Europy, Uniwersjadzie, tj.:

1. I miejsce: 5000 zł,

2. II miejsce: 4300 zł,

3. III miejsce 3800 zł,

4. IV miejsce: 3200 zł,

5. V miejsce: 2800 zł,

6. VI miejsce: 2300 zł.

Nagrody oraz statuetki mogą być przyznawane również za uzyskanie przez zawodnika lub drużynę od I do III miejsca w klasyfikacji na: Mistrzostwach Polski, Pucharach Polski, Ogólnopolskiej Olimpiadzie Młodzieży, tj.:

1. I miejsce: 3500 zł,

2. II miejsce: 2800 zł,

3. III miejsce: 2300 zł.

Prezydent Miasta może przyznać nagrodę na wniosek:

* organów administracji publicznej,

* komisji Rady Miasta zajmującej się sprawami sportu,

* stowarzyszeń i klubów sportowych,

* szkół i uczelni wyższych,

* dyrektora Miejskiego Ośrodka Sportu i rekreacji.

W przypadku złożenia kilku wniosków na tę samą osobę Prezydent może przyznać tylko jedną nagrodę. Pod uwagę brany będzie wniosek najlepiej prezentujący dokonania kandydata.

Nagrody wypłacane są w ramach budżetu gminy określonego uchwałą Rady Miasta bez ogłaszania konkursu. Nagrody wręczane są na uroczystej gali zorganizowanej po zakończeniu roku, za który są przyznawane.

Przyznanie nagród dla osób fizycznych za osiągnięcia w dziadzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury następuje na podstawie regulaminu do Uchwały Rady Miasta z dnia x października 2013 r.

Prezydent Miasta może przyznać nagrody za osiągnięcia w dziadzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury na podstawie oceny działalności lub osiągnięć o istotnym znaczeniu dla Gminy w następujących kategoriach:

1.

twórczość artystyczna,

2.

animacja i upowszechnianie kultury,

3.

prowadzenia przedsiębiorczości związanej z kulturą artystyczną,

4.

popularyzacja kultury w mediach.

Nagrody przyznawane mogą być osobom fizycznym, a także innym podmiotom zamieszkującym x, posiadającym siedzibę w x lub prowadzącym pracownię w x. Nagrodę przyznaje się za szczególne osiągnięcia w danym roku lub za całokształt działalności. Nagroda za całokształt może być przyznana tej samej osobie fizycznej lub prawnej tylko raz. Prezydent Miasta x może przyznać nagrodę na wniosek:

* organów administracji publicznej, komisji Rady Miasta,

* dyrektorów instytucji kultury,

* stowarzyszeń twórczych i kulturalnych,

* szkół i uczelni wyższych.

W przypadku złożenia kilku wniosków na tę samą osobę, Prezydent może przyznać wyłącznie jedną nagrodę. Pod uwagę brany jest wniosek najlepiej prezentujący dokonania kandydata. Prezydent Miasta może zdecydować o nieprzyznaniu żadnej nagrody w danych roku.

Osobom oraz podmiotom może być przyznana nagroda główna w kwocie 5000 zł i wyróżnienia w kwocie 2500 zł oraz statuetki.

Nagrody wypłacane są w ramach budżetu gminy określonego uchwałą Rady Miasta bez ogłaszania konkursu i wręczane na uroczystej gali zorganizowanej po zakończeniu roku, za który są przyznane.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy przyznane przez obsługujący Gminę - Urząd Miasta nagrody Prezydenta Miasta za osiągnięcia w sferze kultury fizycznej i sportu oraz w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych?

2. Czy obsługujący Gminę - Urząd Miasta jako płatnik ma obowiązek sporządzenia i przekazania informacji PIT-8C zgodnie z art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych?

Zdaniem Wnioskodawcy, wypłata nagród pieniężnych dla zawodników wyróżniających się w działalności sportowej oraz nagród dla osób fizycznych za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury w świetle przepisów - ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361, z późn. zm.) stanowią przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9.

Na podstawie art. 20 pkt 1 za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i 17 oraz przychody nieznajdujące pokrycia w ujawnionych źródłach.

Z powołanego przepisu wynika jednoznacznie, że przedmiotowe nagrody mogą być zaliczane do przychodów z innych źródeł, jeżeli ich odbiorca nie uzyskuje od przyznającego nagrody innych przychodów określonych w art. 12-14 i 17 ustawy np. ze stosunku pracy, umów zleceń czy umów o dzieło, dla których obsługujący Gminę Urząd Miasta pełni funkcję płatnika.

W świetle powyższego przyznane nagrody Prezydenta Miasta za osiągnięcia w sferze kultury fizycznej oraz w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury stanowią dla nagrodzonych osób, których nie łączy z Urzędem Miasta stosunek pracy ani cywilnoprawny, przychód z innych źródeł, o którym mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9 cytowanej ustawy.

Przychód z wyżej wymienionych nagród nie został wymieniony w przepisach zwalniających od podatku dochodowego od osób fizycznych, o których mowa w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz w przepisach w sprawie zaniechania poboru podatku na podstawie ustawy - Ordynacja podatkowa i w związku z tym podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych.

Na podstawie art. 42a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłat należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c, oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację wg ustalonego wzoru (PIT-8C) o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego przekazać podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy wg miejsca zamieszkania podatnika, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, którym kieruje naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych.

W świetle powyższego obsługujący Gminę Urząd Miasta od przekazanych nagród osobom nagrodzonym nie ma obowiązku jako płatnik pobierania zaliczek na podatek dochodowy. Sporządza jedynie informację o przychodach z innych źródeł (PIT 8-C), którą przekazuje podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu właściwemu wg miejsca zamieszkania podatnika w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego.

Uznane za prawidłowe i stosowane przez obsługujący Gminę Urząd Miasta stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego (Postanowienie wydane w dniu x listopada 2005 r.) w sprawie opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych przyznanych nagród Prezydenta Miasta za osiągnięcia w sferze kultury fizycznej i sportu oraz w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony dóbr kultury oraz obowiązków płatnika co do konieczności opodatkowania, wystawienia informacji PIT-8C i poinformowania osób nagrodzonych o sposobie rozliczenia podatku dochodowego od osób fizycznych z tytułu otrzymanych nagród jest niespójne z wydanymi interpretacjami indywidualnymi np. Dyrektora Izby Skarbowej w Katowicach z dnia 14 kwietnia 2011 r. Sygnatura nr: IBPBII/1/415-87/11/HK, która wskazuje obowiązek pobrania od dokonanej wypłaty zaliczki na podatek dochodowy zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, w myśl którego osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują świadczeń z tytułu działalności, o której mowa w art. 13 pkt 2 i 4-9 oraz 18, osobom określonym w art. 3 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 4, zaliczki na podatek dochodowy, stosując do dokonywanego świadczenia, pomniejszonego o miesięczne koszty uzyskania przychodów w wysokości określonej w art. 22 ust. 9 oraz o potrącone przez płatnika w danym miesiącu składki, o których mowa w art. 26 ust. 1 pkt 2 lit. b najniższą stawkę podatkową określoną w skali, o której mowa w art. 27 ust. 1. Powstałe rozbieżności co do stanowiska w sprawie zastosowania prawidłowego opodatkowania skłaniają Wnioskodawcę do wystąpienia o indywidualną interpretację przepisów prawa.

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu w interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2015 r. Nr ILPB1/4511-1-1070/15-2/AMN uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Po zapoznaniu się z aktami sprawy Szef Krajowej Administracji Skarbowej stwierdza, że interpretacja indywidualna wydana przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu nie jest prawidłowa.

Zasady opodatkowania podatkiem dochodowym dochodów osób fizycznych określają przepisy ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1509, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą PIT".

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy PIT, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52, 52a i 52c ustawy PIT oraz dochodów, od których na podstawie przepisów ustawy - Ordynacja podatkowa zaniechano poboru podatku.

Moment powstania przychodu określa art. 11 ust. 1 ustawy PIT. Zgodnie z tym przepisem przychodami, z zastrzeżeniem art. 14-15, art. 17 ust. 1 pkt 6, 9 i 10 w zakresie realizacji praw wynikających z pochodnych instrumentów finansowych, art. 19, art. 25b i art. 30f, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

W art. 10 ust. 1 ustawy PIT określono źródła przychodów wyszczególniając m.in. inne źródła (pkt 9). Stosownie do art. 20 ust. 1 ustawy PIT, za przychody z innych źródeł, o których mowa w art. 10 ust. 1 pkt 9, uważa się w szczególności: kwoty wypłacone po śmierci członka otwartego funduszu emerytalnego wskazanej przez niego osobie lub członkowi jego najbliższej rodziny, w rozumieniu przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych, kwoty uzyskane z tytułu zwrotu z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego oraz wypłaty z indywidualnego konta zabezpieczenia emerytalnego, w tym także dokonane na rzecz osoby uprawnionej na wypadek śmierci oszczędzającego, zasiłki pieniężne z ubezpieczenia społecznego, alimenty, stypendia, dotacje (subwencje) inne niż wymienione w art. 14, dopłaty, nagrody i inne nieodpłatne świadczenia nienależące do przychodów określonych w art. 12-14 i art. 17 ustawy PIT.

Z wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wynika, że obsługujący Gminę Urząd Miasta dokonuje wypłaty nagród pieniężnych dla zawodników wyróżniających się w działalności sportowej oraz nagród dla osób fizycznych za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechniania i ochrony kultury.

Prezydent Miasta może przyznać nagrody zawodnikom lub drużynom za osiągnięcia wysokich wyników sportowych. Nagrody mogą być przyznawane w kategoriach: młodzik, junior młodszy, junior, młodzieżowiec i senior. Nagrody oraz statuetki mogą być przyznawane za uzyskanie przez zawodnika lub drużynę od I do VI miejsca w klasyfikacji na: Igrzyskach Olimpijskich, Paraolimpiadzie, Mistrzostwach Świata, Mistrzostwach Europy, Pucharach Świata, Pucharach Europy, Uniwersjadzie. Nagrody mogą być przyznawane również za uzyskanie przez zawodnika lub drużynę od I do III miejsca w klasyfikacji na: Mistrzostwach Polski, Pucharach Polski, Ogólnopolskiej Olimpiadzie Młodzieży. Nagrody wypłacane są w ramach budżetu gminy określonego uchwałą Rady Miasta bez ogłoszenia konkursu i wręczane na uroczystej gali zorganizowanej po zakończeniu roku, za który są przyznawane.

Natomiast za osiągnięcia w dziedzinie twórczości artystycznej, upowszechnienia i ochrony kultury na podstawie oceny działalności lub osiągnięć o istotnym znaczeniu dla Gminy, Prezydent Miasta może przyznać nagrody w kategoriach: twórczość artystyczna, animacja i upowszechnianie kultury, prowadzenia przedsiębiorczości związanej z kulturą artystyczną oraz popularyzacja kultury w mediach.

Nagrody wypłacane są w ramach budżetu gminy określonego uchwałą Rady Miasta bez ogłoszenia konkursu i wręczane na uroczystej gali zorganizowanej po zakończeniu roku, za który są przyznawane.

Mając powyższe na uwadze, w świetle przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego oraz przywołanych uprzednio przepisów prawa podatkowego należy uznać, że wartość nagród i wyróżnień uzyskanych przez zawodników i drużyn należy zakwalifikować do przychodów z innych źródeł, o których mowa w art. 20 ust. 1, w związku z art. 10 ust. 1 pkt 9 ustawy PIT. Zatem Wnioskodawca obowiązany jest wyłącznie do sporządzenia informacji, o której mowa w art. 42a ustawy PIT (tj. informacji PIT-8C).

Zgodnie bowiem z art. 42a ustawy PIT, osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą, osoby prawne i ich jednostki organizacyjne oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują wypłaty należności lub świadczeń, o których mowa w art. 20 ust. 1, z wyjątkiem dochodów (przychodów) wymienionych w art. 21, art. 52, art. 52a i art. 52c oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku, od których nie są obowiązane pobierać zaliczki na podatek lub zryczałtowanego podatku dochodowego, są obowiązane sporządzić informację według ustalonego wzoru o wysokości przychodów i w terminie do końca lutego następnego roku podatkowego, z zastrzeżeniem art. 45ba ust. 4, przesłać ją podatnikowi oraz urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy według miejsca zamieszkania podatnika wykonuje swoje zadania, a w przypadku podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2a, urzędowi skarbowemu, przy pomocy którego naczelnik urzędu skarbowego właściwy w sprawach opodatkowania osób zagranicznych wykonuje swoje zadania.

Wobec powyższego stwierdza się, że stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe. W konsekwencji należało z urzędu dokonać zmiany pisemnej interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu.

Zgodnie z art. 14e § 1 pkt 1 ustawy - Ordynacja podatkowa Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić wydaną interpretację indywidualną, jeżeli stwierdzi jej nieprawidłowość, uwzględniając w szczególności orzecznictwo sądów, Trybunału Konstytucyjnego lub Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej. Przepis ten nie zawiera ograniczeń czasowych, co oznacza, że jeśli stwierdzona zostanie nieprawidłowość wydanej interpretacji indywidualnej, Szef Krajowej Administracji Skarbowej może, z urzędu, zmienić ją w dowolnym czasie.

Zmieniona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania interpretacji indywidualnej z dnia 27 października 2015 r. Nr ILPB1/4511-1-1070/15-2/AMN.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w terminie 30 dni od dnia jej doręczenia (art. 3 § 2 pkt 4a, art. 13 § 1 i § 2 i art. 53 § 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach za pośrednictwem Szefa Krajowej Administracji Skarbowej, którego działanie jest przedmiotem skargi, na adres: Ministerstwo Finansów, ul. Świętokrzyska 12, 00-916 Warszawa (art. 47 i art. 54 § 1 ww. ustawy).

Zgodnie z art. 57a ww. ustawy skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl