DPA.024/60/96 - Pola eksploatacji.
Pismo z dnia 1 marca 1996 r. Min.Kultury i Sztuki DPA.024/60/96 Pola eksploatacji.
"(...) 1) przy zawieraniu umów dotyczących praw autorskich lub praw pokrewnych przyjmuje się, iż są one umowami o dzieło, gdyż w tego typu sytuacjach chodzi o stworzenie przez przyjmującego zamówienie konkretnego dzieła, a więc umowy takie są umowami rezultatu, a nie starannego działania,
2) umowy dotyczące przejścia autorskich praw majątkowych mogą postanawiać o przeniesieniu takich praw, a jeżeli wyraźnego postanowienia o przeniesieniu w nich nie ma, oznacza to, iż umowy takie mają charakter umów licencyjnych, uprawniających tylko do korzystania z danego utworu. W pierwszym przypadku, tzn. przeniesienia praw, musi być w umowie dokładnie określone, jakich pól eksploatacji przeniesienie dotyczy, a więc np. jeśli zamawiający chce uzyskać prawo reprodukowania utworu, musi zastrzec w umowie, że przeniesienie będzie dotyczyło zwielokrotniania go określoną techniką (art. 50 pkt 2 pr. aut.),
3) autor filmu ma prawo do wynagrodzenia za korzystanie z utworu na każdym odrębnym polu eksploatacji, jeśli umowa nic innego nie stanowi. Twórca może od umowy odstąpić ze względu na swoje istotne interesy twórcze, żądając w braku innych postanowień umowy od drugiej strony zwrotu wszystkiego, co ta z tytułu umowy otrzymała. Ma też prawo przeprowadzenia przed przystąpieniem do rozpowszechniania utworu nadzoru autorskiego."