DP3/443-4/05/KH/50740 - Możliwość zastosowania stawki 0% dla WDT gdy podatnik nie posiada dokumentu przewozowego od przewoźnika, któremu usługę zlecił nabywca towaru.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 lipca 2005 r. Małopolski Urząd Skarbowy w Krakowie DP3/443-4/05/KH/50740 Możliwość zastosowania stawki 0% dla WDT gdy podatnik nie posiada dokumentu przewozowego od przewoźnika, któremu usługę zlecił nabywca towaru.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 8, poz. 60 ze zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony z dnia 06.06.2005r., data wpływu do tut. Urzędu 09.06.2005 r., w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza, że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca następująco opisuje stan faktyczny: Spółka w ramach wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów sprzedaje towary odbiorcom będącymi podatnikami podatku od wartości dodanej. Towary przewożone są przez przewoźnika, wyspecjalizowaną firmę posiadającą umowę z nabywcami towarów. Dlatego też zlecającym jest odbiorca towarów. Spółka w tej sytuacji nie ponosi kosztów transportu i przewoźnik nie wystawia dla Wnioskodawcy listu przewozowego. Zdarza się, że Podatnik korzysta z przesyłek kurierskich i wówczas jedynym dokumentem potwierdzającym wysłanie towaru jest dokument nadania. O aktualnym miejscu przesyłki Spółka dowiaduje się poprzez strony internetowe, może też uzyskać wydruk ze strony internetowej przewoźnika potwierdzającego doręczenie przesyłki.

Z uwagi na fakt, że Podatnik nie posiada dokumentu przewozowego otrzymanego od przewoźnika oraz potwierdzenia nabycia, a więc nie posiada dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) zwanej ustawą o PTU i jego zdaniem podstawą do uznania tejże dostawy jako wewnątrzwspólnotowej jest dokument potwierdzający dokonanie zapłaty i dlatego jeżeli przed sporządzeniem deklaracji VAT-7 nie otrzyma zapłaty, nalicza podatek wg stawki podstawowej, a następnie w momencie otrzymania zapłaty posiada podstawę do korygowania naliczonego wcześniej podatku.

Przedmiot zapytania sprowadza się do ustalenia, czy istnieje możliwość zastosowania stawki VAT 0% dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, dokonanej na rzecz nabywcy, jeżeli Wnioskodawca posiada następujące dokumenty potwierdzające dokonanie dostawy:

1. kopię faktury;

2. specyfikację towarów;

3. dokument nadania wraz z wydrukiem ze strony internetowej przewoźnika potwierdzającego doręczenie przesyłki;

4. korespondencję handlową (zamówienie nabywcy).

Zdaniem Podatnika od posiadania dokumentów wymienionych w art. 42 ust. 3 ustawy o PTU uzależnione jest prawo podatnika do zastosowania dla wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów preferencyjnej stawki podatku VAT w wysokości 0%, jednakże brak któregoś z nich nie pozbawia podatnika prawa do zastosowania stawki 0%, pod warunkiem że z pozostałych dokumentów jednoznacznie wynika, iż towary zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju. Spółka gromadzi wszelkie stosowne dokumenty potwierdzające wywóz i przyjęcie towarów przez nabywcę. Dowodem niepodważalnym jest także zdaniem Podatnika zapłata za dostarczone towary. Z uwagi na wydłużony termin płatności, który wynosi zazwyczaj 30 dni, Spółka nalicza należny podatek VAT, a następnie musi sporządzić korekty deklaracji VAT-7.

Ustosunkowując się do przedstawionej powyżej kwestii, stwierdza się co następuje: zgodnie z regulacją art. 5 ust. 1 ustawy o PTU opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają:

1) odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2) eksport towarów;

3) import towarów;

4) wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5) wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Regulacja art. 7 ust. 1 przywołanej ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Z zapisu art. 13 ust. 1 ustawy o PTU wynika, że przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Stosownie do przepisów art. 42 ust. 1 przywoływanej ustawy wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem między innymi: że podatnik przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, o którym mowa w art. 99, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju.

Dowodami zgodnie z art. 42 ust. 3 ustawy o PTU są wymienione w tym artykule dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

1) dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi);

2) kopia faktury;

3) specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku.

W przypadku gdy dokumenty, o których mowa w art. 42 ust. 3-5, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenie towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotowa, w szczególności:

1) korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2) dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3) dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny;

4) dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju o czym mówi artykuł 42 ust. 11 ustawy o PTU.

Istotne znaczenie dla udokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów mają dokumenty wymienione w art. 42 ust. 3 ustawy o PTU, natomiast dokumenty wymienione w art. 42 ust. 11 ww. ustawy pełnią funkcję uzupełniającą, w przypadku gdy dokumentacja podstawowa nie potwierdza jednoznacznie dostarczenia towarów do nabywcy.

Specyfika rozliczeń dostaw Wnioskodawcy powoduje, iż nie posiada on dokumentów przewozowych, gdyż zapewnienie transportu towarów nie leży w zakresie jego obowiązków. W opisanym przypadku należy zatem wykorzystać inne dowody wskazujące na dokonanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, w tym te wymienione w art. 42, ust. 11 ustawy o PTU. W stanie prawnym obowiązującym od 01.06.2005 r. ustawodawca dopuścił między innymi możliwość posłużenia się dowodem potwierdzającymi przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, o którym mowa w art. 42 ust. 11 pkt 4 ustawy o VAT (nie wskazując, iż winien to być oryginalny dokument). W ocenie Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego dowody, jakimi dysponuje Spółka, tj. dokument nadania wraz z wydrukiem ze strony internetowej przewoźnika potwierdzającego doręczenie przesyłki wraz z innymi dowodami (korespondencją handlową, specyfikacją towarów, kopią faktury) dają podstawę do uznania dokonania przez podatnika wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Wobec powyższego Naczelnik tutejszego Urzędu potwierdza stanowisko Podatnika orzekając jak w sentencji postanowienia.

Powyższa interpretacja:

- dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących;

- nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

Pouczenie:

Na powyższe postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl