DP3/443-105/05/KH/86231 - Rozliczenia w ramach konsorcjum - zagadnienia VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2005 r. Małopolski Urząd Skarbowy w Krakowie DP3/443-105/05/KH/86231 Rozliczenia w ramach konsorcjum - zagadnienia VAT.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie, działając na podstawie art. 14a § 1 oraz § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Strony znak: Dz /4300/05 z dnia 24 października 2005 r. doręczonego do tut. Urzędu w dniu 24 października 2005 r. w sprawie udzielenia interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług stwierdza że przedstawione we wniosku stanowisko jest prawidłowe.

UZASADNIENIE.

Podatnik jako lider konsorcjum zawarł w dniu 27 października 2005 r. ze Spółką X jako Zamawiającym Inwestorem umowę na wykonanie zadania inwestycyjnego. Konsorcjum, którego liderem jest Wnioskodawca utworzone zostało wcześniej przez tegoż Podatnika i spółkę Y, którzy współpracować będą przy realizacji przedmiotowego zadania inwestycyjnego. Są oni uczestnikami (stronami) konsorcjum zewnętrznego. Umowa ta reguluje między innymi warunki rozliczeń między stronami a Inwestorem. W myśl obu wymienionych umów Wnioskodawca wystawia faktury dla Inwestora za prace wykonane przez konsorcjum.

Przedmiot zapytania sprowadza się do rozstrzygnięcia jak powinno wyglądać rozliczenie pomiędzy uczestnikami konsorcjum przy realizacji zadania inwestycyjnego.

Zdaniem Podatnika rozliczenie pomiędzy uczestnikami konsorcjum winno nastąpić na podstawie faktur wystawionych przez spółkę Y jako drugiego uczestnika konsorcjum dla lidera konsorcjum, natomiast lider konsorcjum (Wnioskodawca) winien rozliczyć całość zadania wobec Zamawiającego.

Naczelnik tut. Urzędu potwierdza stanowisko zamieszczone we wniosku. Z treści zapytania wynika, że Wnioskodawca pełni w opisanym przypadku funkcję generalnego wykonawcy danego zadania inwestycyjnego a zatem, jeżeli tak przewiduje umowa wiążąca go z Inwestorem (Zamawiającym) wartość całego zadania inwestycyjnego winna być zawarta w wystawionej fakturze na rzecz Zleceniodawcy. Wykazana tam kwota stanowi obrót (przychód) Wnioskodawcy dla celów opodatkowania. Wnioskodawca może z kolei pełnić rolę zamawiającego wobec podmiotów, które współpracują przy realizacji danego zadania inwestycyjnego. Otrzymane od tych podmiotów faktury uprawniają Spółkę przy spełnieniu warunków zawartych w przepisach podatkowych do np. obniżenia należnego podatku VAT o podatek naliczony.

Opisany sposób rozliczenia nie narusza przepisów z zakresu wystawiania faktur VAT zawartych w rozporządzeniu MF z dnia 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 95, poz. 798).

Biorąc pod uwagę powyższe orzeczono jak na wstępie.

Powyższa interpretacja:

-

dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę, traci swoją moc z chwilą zmiany przepisów jej dotyczących,

-

nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla Wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej.

W dniu wydania postanowienia nie toczyło się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym w zakresie wniosku.

POUCZENIE:

Na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Krakowie za pośrednictwem Naczelnika Małopolskiego Urzędu Skarbowego w Krakowie w terminie 7 dni od daty doręczenia niniejszego postanowienia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl