DP/WPA.024/308/01 - Szkolne programy nauczania.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 listopada 2001 r. Min.Kultury DP/WPA.024/308/01 Szkolne programy nauczania.

"(...) rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie warunków i trybu dopuszczenia do użytku szkolnego programów nauczania (Dz. U. Nr 14, poz. 130 z późn. zm.) nie precyzuje sposobu sporządzania przez rzeczoznawców Ministerstwa Edukacji Narodowej opinii o programach nauczania, określając w § 4 jedynie rodzaje tychże opinii. Dlatego też, biorąc pod uwagę swobodę twórczą, jaką ustawodawca dał powyższym rzeczoznawcom w sporządzaniu przedmiotowych opinii, nie można wykluczyć, że mogą one stanowić utwory w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 80, poz. 904 z późn. zm.), oczywiście pod warunkiem spełniania przez nie ustanowionych w powyższym przepisie przesłanek twórczego i indywidualnego charakteru, co wymaga indywidualnej oceny każdej opinii z punktu widzenia możliwości uznania ją za przedmiot prawa autorskiego.

Samo ustalenie, iż dana opinia jest utworem nie jest jednak wystarczające dla zastosowania 50%-towych kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie z art. 22 ust. 9 pkt 3 ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych niezbędne jest bowiem przeniesienie majątkowych praw autorskich do twórczej opinii lub udzielenie licencji na korzystanie z niej na określonych polach eksploatacji, co w rozpatrywanym przypadku jest o tyle problematyczne, iż zgodnie z § 4 powyższego rozporządzenia opinia rzeczoznawcy zamawiana jest w celu załączenia jej do odpowiedniego wniosku o dopuszczenie do użytku szkolnego konkretnego programu nauczania, czyli w celach stricte dokumentacyjnych, co nie wymaga dokonywania określonych dyspozycji cywilnoprawnych w zakresie prawa autorskiego."

Opublikowano: LEX nr 2863