DP/P1/423-0120/1/05/AK - Wydatki na sponsorowanie finału konkursu plastycznego jako koszty uzyskania przychodów w ramach wydatków na reklamę publiczną (nielimitowaną)

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 grudnia 2005 r. Pomorski Urząd Skarbowy w Gdańsku DP/P1/423-0120/1/05/AK Wydatki na sponsorowanie finału konkursu plastycznego jako koszty uzyskania przychodów w ramach wydatków na reklamę publiczną (nielimitowaną)

Pytanie podatnika

Wątpliwości Podatnika budzi, czy wydatki na sponsorowanie finału konkursu plastycznego można uznać za koszty uzyskania przychodu w ramach wydatków na reklamę publiczną (nielimitowaną)?

Postanowienie

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie: koszty uzyskania przychodów - wydatki na sponsorowanie finału konkursu plastycznego stwierdza, że stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

Uzasadnienie

Podatnik zawarł z fundacją umowę o sponsoring finału konkursu plastycznego. Na mocy umowy Podatnik jako sponsor zobowiązał się do przekazania książek przeznaczonych na nagrody dla zwycięzców konkursu. W zamian za to fundacja zobowiązała się do: umieszczenia bandera promocyjnego Podatnika jako sponsora podczas finału konkursu organizowanego w jednym z teatrów, umieszczenia logotypu Podatnika jako sponsora konkursu plastycznego w książce poświęconej tematyce konkursu, na ulotce promującej w/w książkę, na zaproszeniu na finał konkursu, jak również na stronie internetowej fundacji.

Wątpliwości Podatnika budzi, czy wydatki na sponsorowanie finału konkursu plastycznego można uznać za koszty uzyskania przychodu w ramach wydatków na reklamę publiczną (nielimitowaną)?

Zdaniem Podatnika, ponieważ reklama prowadzona będzie w sposób publiczny (baner i logotypy dostępne będą dla nieokreślonej grupy odbiorców - uczestników i widzów finału konkursu, czytelników książki poświęconej uczelni, osób odwiedzających stronę internetową fundacji), nie będzie miał zastosowania limit zawarty w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

W świetle powołanego art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992 r. kosztami uzyskania przychodów są wszystkie poniesione wydatki, po wyłączeniu tych, których ustawodawca nie zezwala zakwalifikować jako koszty, o ile pozostają one w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą mającą na celu osiągnięcie przychodu. Są to, więc koszty tak bezpośrednio, jak i pośrednio związane z uzyskiwanym przychodem, w tym koszty dotyczące funkcjonowania całego przedsiębiorstwa podatnika.

Do kosztów pośrednio związanych z uzyskiwanymi przychodami zaliczają się koszty ponoszone na reprezentację i reklamę. Kosztów tych z reguły nie można przypisać konkretnym przychodom, mimo że mają one na celu kreowanie pozycji rynkowej firmy i oferowanych przez nią towarów czy usług.

Umowa sponsoringu jest umową dwustronnie zobowiązującą. Na osobę sponsora nakłada obowiązek poniesiona określonych nakładów (pieniężnych lub rzeczowych) na rzecz sponsorowanego. Z kolei sponsorowany w zamian zobligowany jest do reklamowania firmy sponsora lub przedmiotu wykonywanej przez niego działalności gospodarczej. Powyższe działania mają charakter usług reklamowych, zmierzających do podniesienia prestiżu sponsora, a w konsekwencji dążą do zwiększenia przychodu Podatnika.

W doktrynie i orzecznictwie przyjmuje się, iż reklama nosi znamiona publicznej, jeżeli dotyczy ogółu ludzi, dostępna jest dla wszystkich. Reklama publiczna to reklama skierowana do nieoznaczonego z góry adresata, anonimowego odbiorcy, powadzona w miejscu dostępnym dla wszystkich, dostęp do treści reklamy nie jest ograniczony. W słowniku języka polskiego PWN pod redakcją M. Szymczaka (PWN 1995 r.) przez pojęcie publiczny uważa się dotyczący ogółu ludzi, służący ogółowi, przeznaczony, dostępny dla wszystkich; związany z jakimś urzędem, z jakąś instytucją itp.; ogólny, powszechny, społeczny, nieprywatny.

W świetle powyższego w ocenie tut. Organu podatkowego uznać należy, iż w sytuacji, gdy Podatnik funduje nagrody rzeczowe dla zwycięzców konkursu plastycznego, którego finał, jest imprezą zamkniętą, to z uwagi na ograniczony (z założenia) krąg odbiorców reklamy, będzie miał zastosowanie limit, o którym mowa w art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy z dnia 15.02.1992 r. Natomiast jeżeli krąg osób, do których ma dotrzeć reklama nie będzie świadomie ograniczany, wstęp na finał konkursu jest dostępny potencjalnie dla wszystkich chętnych, to wówczas uznać można, iż wydatki na sponsorowanie finału konkursu plastycznego, będą wydatkami na reklamę publiczną, nie podlegającą limitowaniu.

Jak wynika z wniosku Podatnika baner i logotypy dostępne będą dla nieokreślonej grupy odbiorców - uczestników i widzów finału konkursu, czytelników książki poświęconej uczelni, osób odwiedzających stronę internetową fundacji, w tej sytuacji stanowisko Podatnika można uznać za prawidłowe.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl