DP/P1/423-0041/05/AP - Obowiązek spółki jako płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłat z tytułu odsetek od kredytu udzielonego przez bank kontrolowany przez Rząd Królestwa Niderlandów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 czerwca 2005 r. Pomorski Urząd Skarbowy w Gdańsku DP/P1/423-0041/05/AP Obowiązek spółki jako płatnika do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób prawnych od wypłat z tytułu odsetek od kredytu udzielonego przez bank kontrolowany przez Rząd Królestwa Niderlandów.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn. Dz. U. z 2005 r., Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.), w sprawie opodatkowania zryczałtowanym podatkiem dochodowym przychodów uzyskanych z tytułu odsetek od kredytu udzielonego przez bank rezydenta Królestwa Niderlandów

stwierdza, że

stanowisko przedstawione w tym wniosku jest prawidłowe w odniesieniu do opisanego stanu faktycznego.

UZASADNIENIE

Spółka w 1999 r. zawarła umowę o kredyt inwestycyjny z bankiem holenderskim. W umowie zawarto postanowienie, iż wszelkie opłaty i podatki, w tym podatek od dochodów kapitałowych, zostaną zapłacone przez Spółkę. Obowiązująca w dniu podpisania umowy kredytowej Umowa z dnia 20 września 1979 r. między Rządem Polskiej Rzeczypospolitej Ludowej a Rządem Królestwa Holandii o uniknięciu podwójnego opodatkowania i zapobieżeniu uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku, nie przewidywała opodatkowania odsetek w państwie źródła.

W 2004 r. Spółka otrzymała pisemną informację, że portfel kredytowy banku holenderskiego został przejęty przez instytucję finansową Netherlandse Financierings - Maatschappij voor Ontwikkelingslanden N.V., w obrocie międzynarodowym występującą pod nazwą FMO Finance for Development.

W związku z wejściem w życie Konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. między Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu, po stronie Spółki powstał obowiązek pobierania i wpłacania podatku od wypłaconych odsetek od kredytu. Spółka po otrzymaniu certyfikatu rezydencji powyższy obowiązek realizowała składając deklaracje i wpłacając podatek. Ponieważ umowa kredytowa obowiązek podatkowy przerzucała na Spółkę, całość podatków została zapłacona ze środków Spółki (kwota ta nie została zaliczona do kosztów uzyskania przychodów).

W styczniu 2005 r. Spółka powzięła informację, iż udziałowcem FMO jest w 51 % rząd holenderski.

Podatnik stoi na stanowisku, iż mając na uwadze treść art. 11 ust. 3 lit. a) Konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. odsetki wypłacone na rzecz FMO z tytułu zaciągniętego kredytu podlegają opodatkowaniu tylko w Holandii, tekst jedn. w państwie, w którym siedzibę ma odbiorca odsetek, z uwagi na fakt, iż odsetki wypłacane są instytucji finansowej promującej eksport, kontrolowanej przez rząd holenderski.

Na tle zaprezentowanego we wniosku stanu faktycznego Naczelnik Pomorskiego Urzędu Skarbowego w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Zgodnie z treścią art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r., Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) podatnicy, jeżeli nie mają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej siedziby lub zarządu, podlegają obowiązkowi podatkowemu tylko od dochodów, które osiągają na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zasady opodatkowania przychodów z odsetek podatników nie mających siedziby lub zarządu w Polsce uregulowane zostały w art. 21 ust. 1 pkt 1 i ust. 2 wymienionej ustawy, w którym ustawodawca postanowił, iż podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów (...) z odsetek (...) ustala się w wysokości 20 % przychodów.

Przepisy ust. 1 stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczypospolita Polska (art. 21 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.).

Z kolei w myśl art. 26 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych osoby prawne i jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz będące przedsiębiorcami osoby fizyczne, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz w art. 22, są obowiązane, jako płatnicy, pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, w dniu dokonania wypłaty, zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat. Jednakże zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania miejsca siedziby podatnika do celów podatkowych, uzyskanym od niego zaświadczeniem (certyfikat rezydencji), wydanym przez właściwy organ administracji podatkowej.

Umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, których stroną jest Rzeczypospolita Polska w odniesieniu do poszczególnych tytułów przychodów (dochodów) zawierają postanowienia o odstąpieniu od poboru podatku w Polsce albo zastosowaniu stawki podatkowej innej od przewidzianej w polskiej ustawie podatkowej.

Wszelkie spory dotyczące jurysdykcji podatkowej i zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu pomiędzy Polską i Holandią reguluje Konwencja podpisana w Warszawie w dniu 13 lutego 2002 r. pomiędzy Rzeczpospolitą Polską a Królestwem Niderlandów w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu (Dz. U. z 2003 r. Nr 216, poz. 2120). Konwencja ta - podobnie jak i inne umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania - wskazuje, jakiego rodzaju należności uzyskane przez nierezydenta podatkowego jednego z umawiających się państw w drugim państwie mogą podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym w tym drugim państwie (państwie źródła dochodów), a jakie mogą podlegać opodatkowaniu tylko w pierwszym z tych państw, tekst jedn. w państwie rezydencji podatkowej podmiotu uzyskującego dochód.

Opodatkowanie odsetek reguluje art. 11 Konwencji oraz postanowienia nr VIII Protokołu stanowiącego integralną część tej Konwencji.

Zgodnie z definicją zawartą w art. 11 ust. 5 wymienionej Konwencji użyte w tym artykule określenie "odsetki" oznacza dochód z wszelkiego rodzaju wierzytelności, zarówno zabezpieczonych, jak i niezabezpieczonych hipoteką, lecz niedających prawa do uczestniczenia w zyskach dłużnika, a w szczególności dochody z państwowych papierów wartościowych oraz dochody z obligacji lub skryptów dłużnych, włącznie z premiami i nagrodami związanymi z takimi papierami wartościowymi, obligacjami lub skryptami dłużnymi. Opłat karnych z tytułu opóźnionej zapłaty nie uważa się za odsetki w rozumieniu tego artykułu.

Zasadą jest, iż odsetki podlegają opodatkowaniu u źródła, czyli że pobór podatku następuje u podmiotu wypłacającego tego rodzaju świadczenia, w momencie ich wypłaty. Jednakże w umowach międzynarodowych zazwyczaj zawarta jest norma zapobiegania podwójnemu opodatkowaniu, polegająca na przyznaniu prawa do opodatkowania tego rodzaju zysków państwu, w którym ich odbiorca (beneficjent) ma miejsce zamieszkania lub siedzibę, przy jednoczesnym zezwoleniu na ich ograniczone opodatkowanie przez państwo źródła.

Zatem odsetki mogą być opodatkowane w państwie źródła, lecz wysokość pobranego podatku w państwie źródła jest ograniczona wysokością stawki procentowej ustalonej w danej umowie o unikaniu podwójnego opodatkowania.

W rozpatrywanej sprawie - co do zasady - odsetki powstające i wypłacane przez spółkę mającą siedzibę w Umawiającym się Państwie osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie (art. 11 ust. 1 Konwencji). Jednakże odsetki takie mogą być opodatkowane także w Umawiającym się Państwie, w którym powstają, tekst jedn. w którym spółka wypłacająca odsetki ma swoją siedzibę, zgodnie z ustawodawstwem tego Państwa.

I tak, zgodnie z art. 11 ust. 2 Konwencji zawartej pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a Królestwem Niderlandów jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 5 procent kwoty brutto tych odsetek.

Powyższe oznacza, iż odsetki są opodatkowane zarówno w państwie zamieszkania lub siedziby odbiorcy odsetek, jak i w państwie źródła, jednak wysokość podatku pobranego w państwie źródła została w Konwencji ograniczona. Zatem strona wypłacająca odsetki zobowiązana jest do poboru podatku u źródła od całej kwoty wypłaconych odsetek w maksymalnej wysokości nie przekraczającej 5 % kwoty brutto wypłacanych odsetek.

Jednakże w art. 11 ust. 3 Konwencji z dnia 13 lutego 2002 r. wprowadzono wyjątek od powyższej zasady przyjmując, iż odsetki mogą być opodatkowane wyłącznie w państwie odbiorcy odsetek, jeśli jest on osobą do nich uprawnioną i odsetki takie są wypłacane:

a.

z tytułu jakiegokolwiek rodzaju pożyczki udzielonej, zabezpieczonej lub gwarantowanej przez instytucję publiczną promującą eksport, której właścicielem jest Umawiające się Państwo lub która jest przez nie kontrolowana;

b.

w związku ze sprzedażą na kredyt wyposażenia przemysłowego, handlowego lub naukowego;

c.

w związku z jakąkolwiek pożyczką udzieloną przez bank;

d.

w związku z obligacjami, skryptami dłużnymi lub innymi podobnymi obligacjami emitowanymi przez Rząd Umawiającego się Państwa, jego jednostkę terytorialną lub organ lokalny;

e.

drugiemu Umawiającemu się Państwu lub jego jednostce terytorialnej albo jego organowi lokalnemu.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika wynika, iż kredyt inwestycyjny został udzielony przez bank holenderski, który następnie został przejęty przez instytucję finansową, która jest kontrolowana przez rząd holenderski. Mając powyższe na względzie wg Organu podatkowego z dniem wejścia w życie Konwencji do umowy pożyczki z 1999 r. zastosowanie miał przepis art. 11 ust. 3 lit. c) Konwencji.

Z chwilą jednak przejęcia banku holenderskiego (pożyczkodawcy) przez FMO Finance for Development, tekst jedn. instytucję finansową - wg Spółki - promującą eksport, kontrolowaną przez Rząd Królestwa Niderlandów, do wypłaconych przez Spółkę odsetek zastosowanie ma dyspozycja art. 11 ust. 3 lit. a) Konwencji.

W tym miejscu nadmienia się, iż zgodnie z oświadczeniem Rady Ministrów z dnia 30 lipca 2003 r. (Dz. U. Nr 216, poz. 2121) Konwencja weszła w życie w dniu 18 marca 2003 r., jednakże jej postanowienia zaczęły obowiązywać od dnia 1 stycznia 2004 r. Zatem w świetle powyższego należy stwierdzić, iż Spółka dokonując po dniu 1 stycznia 2004 r. wypłaty należnych odsetek od umowy kredytowej zawartej w 1999 r. z bankiem holenderskim, nie była obowiązana pobierać zryczałtowanego podatku dochodowego.

Reasumując Spółka jako płatnik nie jest zobowiązana do poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od wypłat z tytułu odsetek od kredytu udzielonego przez bank rezydenta Królestwa Niderlandów.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl