DP-171-471(2)/09/MT - Dodatki specjalne dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 5 listopada 2009 r. Prezes Rady Ministrów DP-171-471(2)/09/MT Dodatki specjalne dla pracowników samorządowych zatrudnionych na podstawie wyboru i powołania.

(...) Zgodnie z art. 36 ust. 5 ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych (Dz. U. Nr 223, poz. 1458) dodatek specjalny pracodawca samorządowy może przyznać pracownikom samorządowym niezależnie od podstawy zatrudnienia, a zatem także tym, z którymi stosunek pracy nawiązano na podstawie wyboru i powołania tj. wicestarosta, członkowie zarządu powiatu, skarbnik powiatu. Dodatek ten może być przyznany z tytułu okresowego zwiększenia obowiązków służbowych lub powierzenia dodatkowych zadań. Jest to dodatek o charakterze fakultatywnym; o jego przyznaniu decyduje wola pracodawcy.

Również w kwestii wysokości tego dodatku pracodawcy została pozostawiona swoboda działania, co jest istotne ze względu na różną kondycję finansową jednostek samorządu terytorialnego. A zatem pracodawca samorządowy w stosunku do pracowników zatrudnionych na podstawie powołania i wyboru ma możliwość indywidualnego przyznania dodatku w indywidualnie określonej wysokości w zależności np. od stopnia trudności powierzonych dodatkowych zadań lub intensywności zwiększonych obowiązków. Wydaje się, iż przyznanie dodatku może nastąpić w indywidualnym akcie, w którym przyznaje się ten dodatek specjalny na podstawie art. 36 ust. 5 ww. ustawy, określa w związku z jakimi czynnościami został przyznany, jego wysokość oraz okres na który dodatek został przyznany.

W tym miejscu należy podkreślić, iż zasadniczym celem ustawy z dnia 21 listopada 2008 r. o pracownikach samorządowych było dostosowanie metod organizowania pracy samorządu terytorialnego do zróżnicowanych potrzeb występujących na poszczególnych szczeblach tego samorządu. Stąd wypracowana koncepcja zarządzania kadrami proponująca pozostawienie większości kwestii uregulowanych dotychczas na poziomie ustawy (ustawa z dnia 22 marca 1990 o pracownikach samorządowych) i rozporządzeń (rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w jednostkach organizacyjnych jednostek samorządu terytorialnego oraz rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 sierpnia 2005 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych zatrudnionych w urzędach gmin, starostwach powiatowych i urzędach marszałkowskich) np. związanych z określaniem wynagrodzenia zasadniczego pracowników samorządowych czy też dodatków do wynagrodzenia, do samodzielnych decyzji pracodawcy samorządowego.

Przedstawione powyżej stanowisko bardzo proszę traktować wyłącznie, jako opinię Departamentu Prawnego Kancelarii Prezesa Rady Ministrów.

W obecnym porządku prawnym brak jest bowiem organu upoważnionego do dokonywania wiążacej wykładni przepisów prawa.

Opublikowano: www.poznan.rio.gov.pl