DP.005/VII/24/2007 - Definicja pojęcia "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz remontowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 25 września 2007 r. Urząd Skarbowy w Radzyniu Podlaskim DP.005/VII/24/2007 Definicja pojęcia "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych. Zaliczanie do kosztów uzyskania przychodów odpisów na fundusz remontowy.

POSTANOWIENIE

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Spółdzielni Mieszkaniowej z dnia 28 czerwca 2007 r. - uzupełnionym pismem z dnia 12 września 2007 r. o interpretację w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych dotyczącą opodatkowania dochodów uzyskanych z gospodarki mieszkaniowej stwierdza iż przedstawione we wniosku stanowisko:

nie jest prawidłowe zarówno w części dotyczącej:

*

zdefiniowania pojęcia "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.),jak i

*

w zakresie zaliczania do kosztów uzyskania przychodów na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 9 lit a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) odpisów na fundusz remontowy od wszystkich lokali mieszkalnych i niemieszkalnych naliczanego na podstawie art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych z dnia 15 grudnia 2000 r. z późn. zm.

UZASADNIENIE

Dnia 28 czerwca 2007 r. (uzupełnione pismem z dnia 13 września 2007 r.) do tut. organu wpłynęło pismo Spółdzielni Mieszkaniowej w, którym jednostka wystąpiła o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w sprawie:

*

dotyczącej zdefiniowania pojęcia "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisach ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) oraz

*

uznania za koszt uzyskania przychodu na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 9 lit a odpisów na fundusz remontowy od lokali (użytkowych własnościowych, garaży wolno stojących przydzielonych na warunkach własnościowego prawa do lokalu i pawilonów handlowo- usługowych przeznaczonych głównie na wynajem) naliczanego zgodnie a art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych.

W ocenie wnioskodawcy, działającego w oparciu o przepisy ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych (Dz. U. z 2003 r. Nr 119, poz. 1116 z późn. zm.) z uwagi na fakt, iż obecnie obowiązujące przepisy nie zawierają ustawowej definicji zasobów mieszkaniowych - spółdzielnia przyjęła pojęcie zasobów mieszkaniowych w brzmieniu wynikającym z Uchwały 95 Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1973 roku w sprawie amortyzacji środków trwałych (M.P nr 25 poz. 151), w ślad za pismem okólnym nr 17 z dnia 27 sierpnia 1975 r. ogłoszonym w Informacjach i komunikatach nr 11 z 1975 r. przez Zarząd Centralnego Związku Budownictwa Mieszkaniowego.

Zgodnie z § 8 wyżej powołane uchwały Rady Ministrów przez zasoby mieszkaniowe rozumie się stanowiące własność spółdzielni:

1.

Budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz uzupełniające je budynki niemieszkalne (z wyposażeniem technicznym) jak:

o garaże wolno stojące i parkingi wielopoziomowe,

o budynki handlowo- usługowe,

o budynki osiedlowych warsztatów i zakładów konserwacyjnych,

o budynki administracji osiedlowych,

o kotłownie i hydrofornie wolno stojące,

o budynki dla osiedlowej działalności społeczno- wychowawczej

2.

Urządzenie i uzbrojenie terenów, na których znajdują sie budynki wymienione w pkt 1 itd.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim odnosząc się do przestawionego stanu faktycznego oraz pytania Spółdzielni informuje:

Przez zasoby mieszkaniowe o, których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy należy rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności takimi jak: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże,

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związanych z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, w szczególności: budynków (pomieszczeń) administracji osiedlowej, kotłowni i hydroforni wolno stojących, osiedlowych warsztatów (zakładów) konserwacyjno -remontowych,

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki, w szczególności: zbiorniki-doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej, ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telefoniczne, budowle inżynieryjne, budowle komunikacyjne (np: drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie budynków mieszkalnych (np: latarnie oświetleniowe, ogrodzenia).

Związane z wyżej wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami opłaty (czynsze) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Zgodnie z obowiązującym od dnia 1 stycznia 2007 r. art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 z późn. zm.) - wprowadzonym ustawą z dnia 16 listopada 2006 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 217, poz. 1589) - wolne od podatku dochodowego od osób prawnych są dochody spółdzielni, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym podlegać będzie jedynie dochód osiągnięty:- z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Opodatkowaniu podlegać będą zatem dochody z działalności gospodarczej, która nie jest podstawową działalnością prowadzoną przez podatników, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 44 ustawy o podatku dochodowym od osób prawych.

Działalnością taką jest np. wynajmowanie lokali użytkowych, powierzchni reklamowych na budynkach, miejsc na dachach pod anteny satelitarne oraz telefonii komórkowej.

Mając na uwadze, że zasoby mieszkaniowe to nie tylko lokale mieszkalne, ale również pomieszczenia pozostałe i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego, lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiające im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie, stwierdzić należy, że nie każdy lokal użytkowy stanowić będzie "zasób mieszkaniowy".

W opinii tutejszego organu wymienione przez wnioskodawcę w piśmie lokale użytkowe własnościowe oraz lokale handlowo-usługowe przeznaczone głównie na wynajem, nie należą do żadnej z ww. trzech grup budynków, pomieszczeń i urządzeń, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań przez mieszkańców, a także ułatwiających im dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniających sprawne jego funkcjonowanie oraz administrowanie.

Nadmienić należy, że garaże mieszczą się w pojęciu "zasoby mieszkaniowe" o ile służą mieszkańcom lokali mieszkalnych w celu zaspokojenia ich potrzeb mieszkalnych i wykorzystane są zgodnie z przeznaczeniem, dla którego zostały wybudowane. Jeżeli garaże są wynajmowane osobom trzecim na cele użytkowe (np. prowadzenie działalności gospodarczej) nie są one traktowane jak zasoby mieszkaniowe.

Nawiązując do pojęcia zasobów mieszkaniowych Spółdzielnia pyta: czy naliczany zgodnie z art. 6 ust. 3 ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych fundusz na remonty wszystkich lokali mieszkalnych i niemieszkalnych będzie stanowił koszt uzyskania przychodów?

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, iż Spółdzielnia zgodnie z art. 6 ust. 3 ww. ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, tworzy fundusz remontowy zasobów mieszkaniowych (od lokali mieszkalnych, lokali użytkowych własnościowych, garaży i lokali użytkowych stanowiących mienie spółdzielni). Odpis na fundusz remontowy Spółdzielnia nalicza na podstawie zatwierdzonych stawek przez Radę Nadzorczą jako organ ustawodawczy uprawniony do podejmowania tego typu decyzji.

Zdaniem Spółdzielni jej postępowanie jest zgodne z ustawą o spółdzielniach mieszkaniowych (zwłaszcza z art. 6 ust. 1 i 3) oraz art. 16c pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, gdyż od wszystkich lokali i budynków zaliczanych do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych (czyli mieszkalnych i niemieszkalnych) nie należy naliczać amortyzacji lecz tworzyć w ciężar kosztów odpis na fundusz remontów.

W kwestii uznania za koszt uzyskania przychodu odpisów na fundusz remontowy od lokali niemieszkalnych stanowisko tut. organu jest następujące:

W art. 16c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przedstawione zostało szerokie rozumienie pojęcia zasobów mieszkaniowych - budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno - wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe, zwane środkami trwałymi.

W myśl art. 15 ust. 1 cytowanej ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 9 lit. a ww. ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na różnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika; kosztem uzyskania przychodów są jednak podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy.

W przedmiotowej sprawie tą odrębną ustawą są przepisy ustawy o spółdzielniach mieszkaniowych, które w art. 6 ust. 3 nakładają na spółdzielnie mieszkaniowe obowiązek utworzenia funduszu na remonty zasobów mieszkaniowych.

Stosownie do art. 16c pkt 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, amortyzacji nie podlegają budynki, lokale, budowle i urządzenia zaliczane do spółdzielczych zasobów mieszkaniowych lub służących działalności społeczno-wychowawczej prowadzonej przez spółdzielnie mieszkaniowe.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że wymienione przez wnioskodawcę lokale niemieszkalne nie są zasobami mieszkaniowymi i w tej części odpis na fundusz remontowy nie stanowi kosztów uzyskania przychodów związanych z tymi zasobami, lecz powinien być to koszt związany na przykład z najmem (dzierżawą) zgodnie z art. 1 ust. 2 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o spółdzielniach mieszkaniowych, z którego wynika, że celem spółdzielni mieszkaniowej jest zaspokajanie potrzeb mieszkaniowych i innych potrzeb (między innymi budowanie lub nabywanie budynków w celu wynajmowania lub sprzedaży znajdujących się w tych budynkach lokali mieszkalnych lub lokali o innym przeznaczeniu).

W świetle powyższego, tutejszy organ podatkowy uznaje stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 28 czerwca 2007 r. - za nieprawidłowe, stąd też postanowił jak w sentencji.

W myśl art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta. Natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy. Jednocześnie tut. organ informuje, że przedmiotowa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Interpretacja co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego jest wiążąca do czasu zmiany przepisów prawa, które były przedmiotem interpretacji.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania postanowienia.

Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia na podstawie art. 14b § 1 i 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14a § 4 ustawy Ordynacja podatkowa służy prawo wniesienia zażalenia do dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Radzyniu Podlaskim w terminie 7 dni od daty jego doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl