Dotowanie szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych.

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 13 października 2009 r. Min.Edukacji Narodowej i Sportu Dotowanie szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych.

Odpowiedź podsekretarza stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej - z upoważnienia ministra - na zapytanie nr 4866 w sprawie dotowania szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych Szanowny Panie Marszałku! Odpowiadając na zapytanie pana posła Artura Gierady w sprawie dotowania szkół niepublicznych o uprawnieniach szkół publicznych (SPS-024-4866/09), uprzejmie informuję, co następuje: Zadania oświatowe związane z prowadzeniem (dotowaniem) przez jednostki samorządu terytorialnego szkół i placówek oświatowych finansowane są z dochodów jednostek samorządu terytorialnego. Jednym z dochodów samorządów terytorialnych jest część oświatowa subwencji ogólnej. Zgodnie z art. 27 ustawy z dnia 13 listopada 2003 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz. U. z 2008 r. Nr 88, poz. 539, z późn. zm.) wysokość części oświatowej subwencji ogólnej dla wszystkich jednostek samorządu terytorialnego ustala corocznie ustawa budżetowa. Część oświatową subwencji ogólnej - po odliczeniu rezerwy ustawowej 0,6% (art. 28 ust. 2) - dzieli się między jednostki samorządu terytorialnego (art. 28 ust. 5) według zasad określanych corocznie w rozporządzeniu ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania (art. 28 ust. 6). Subwencja oświatowa ustalana jest na dany rok kalendarzowy i przekazywana jest do jednostek samorządu terytorialnego z budżetu państwa. Zgodnie z przepisem art. 90 ust. 3 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) dotacje dla niepublicznych szkół dla dorosłych o uprawnieniach szkół publicznych przysługują na każdego ucznia w wysokości nie niższej niż 50% ustalonych w budżecie odpowiednio danej gminy lub powiatu wydatków bieżących ponoszonych w szkołach publicznych tego samego typu i rodzaju w przeliczeniu na jednego ucznia, pod warunkiem że osoba prowadząca niepubliczną szkołę poda organowi właściwemu do udzielania dotacji planowaną liczbę uczniów w terminie do dnia 30 września roku poprzedzającego rok udzielania dotacji. W przypadku braku na terenie gminy lub powiatu szkoły publicznej danego typu i rodzaju podstawą do ustalenia wysokości dotacji są wydatki bieżące ponoszone przez najbliższą gminę lub powiat na prowadzenie szkoły publicznej danego typu i rodzaju. Odnosząc się do pytań sformułowanych przez pana posła Artura Gieradę, uprzejmie informuję:

1. Ustawa o systemie oświaty nie stanowi odrębnej definicji określenia wydatków bieżących, którym się posługuje. Dlatego też dokonując interpretacji tego określenia, należy przyjąć, że zakres tego pojęcia określają przepisy ogólne, tj. przepisy ustawy z dnia 30 czerwca 2005 r. o finansach publicznych (Dz. U. Nr 249, poz. 2104, z późn. zm.). Zgodnie z art. 184 ust. 1 pkt 2 lit. a tej ustawy uchwała budżetowa jednostki samorządu terytorialnego określa wydatki bieżące, w tym w szczególności wynagrodzenia i pochodne od wynagrodzeń, dotacje i inne. Do wydatków tych ustawa nie zalicza natomiast wydatków majątkowych. Załącznik nr 4 do rozporządzenia ministra finansów z dnia 14 czerwca 2006 r. w sprawie szczegółowej klasyfikacji dochodów, wydatków i rozchodów oraz środków pochodzących ze źródeł zagranicznych (Dz. U. Nr 107, poz. 726, z późn. zm.) określa rodzaje wydatków bieżących jednostek budżetowych. W związku z powyższym dla potrzeb ustalania wysokości i rozliczania wykorzystania dotacji podmiotowych należy kierować się definicją wydatków bieżących określoną w ww. przepisach. Zróżnicowana wysokość kwoty dotacji ustalanych dla szkół niepublicznych dla dorosłych o uprawnieniach szkół publicznych przez poszczególne jednostki samorządu terytorialnego wynika z różnego sposobu ustalania kosztów dla szkół publicznych tego samego typu i rodzaju prowadzonych przez te jednostki samorządu terytorialnego. Szkoły dla dorosłych funkcjonują zarówno w odrębnych budynkach, jak i w budynkach innych szkół lub korzystają z pomieszczeń użyczonych na czas odbywania się zajęć lekcyjnych. Sytuacja związana z bazą lokalową ma istotny wpływ na wysokość kosztów ponoszonych przez poszczególne szkoły, wpływ taki posiada także liczba uczniów w szkole, na których rozliczane są te koszty. Ponadto należy zaznaczyć, że w art. 90 ust. 3 ustawy o systemie oświaty określony został minimalny poziom dotacji. Część jednostek samorządu terytorialnego może określić wysokość dotacji na wyższym poziomie, co może dodatkowo pogłębić różnice w stawkach dotacji przypadających na jednego ucznia określanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Algorytm podziału części oświatowej subwencji ogólnej nie dzieli środków na poszczególne szkoły czy też kategorie wydatków. W przypadku szkół, które nie realizują obowiązku szkolnego lub obowiązku nauki, porównywanie kwot dotacji z kwotami części oświatowej subwencji ogólnej i rozpatrywanie różnic pomiędzy tymi kwotami jako podstawy do roszczeń wobec samorządów terytorialnych jest w opinii Ministerstwa Edukacji Narodowej bezpodstawne i nie ma uzasadnienia w obowiązujących przepisach. środki części oświatowej subwencji ogólnej są dochodem jednostek samorządu terytorialnego. Wypada również zaznaczyć, że w przypadku subwencji ogólnej - w tym części oświatowej subwencji ogólnej - o jej przeznaczeniu decyduje, zgodnie z art. 7 ust. 3 ww. ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego.

2. Biorąc pod uwagę zgłaszane przez organy prowadzące szkoły niepubliczne dla dorosłych o uprawnieniach szkół publicznych postulaty w tym zakresie, ministerstwo rozważa możliwość wprowadzenia zmian w obowiązujących przepisach - przy kolejnej nowelizacji ustawy o systemie oświaty - mających na celu odniesienie kwot dotacji dla takich szkół do środków w części oświatowej subwencji ogólnej otrzymywanych przez jednostki samorządu terytorialnego. Przedstawiając powyższe, jednocześnie uprzejmie informuję, że Ministerstwo Edukacji Narodowej nie nadzoruje działalności ekonomicznej samorządów terytorialnych - nadzór taki sprawują regionalne izby obrachunkowe - i nie ma wpływu na decyzje podejmowane w tym zakresie przez organy stanowiące poszczególnych jednostek samorządu terytorialnego. Ministerstwo Edukacji Narodowej nie posiada też kompetencji, by w sposób wiążący dla innych podmiotów rozstrzygać wątpliwości, jakie pojawiają się w związku ze stosowaniem przepisów określających zarówno zasady i tryb udzielania, jak i rozliczania dotacji przysługujących szkołom i placówkom oświatowym prowadzonym przez osoby fizyczne i osoby prawne inne niż jednostki samorządu terytorialnego.

Opublikowano: www.sejm.gov.pl