DLI-415-IX/115-12/06 - Opodatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego dokonanego przed upływem 5 lat.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 października 2006 r. Izba Skarbowa w Bydgoszczy DLI-415-IX/115-12/06 Opodatkowanie przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego dokonanego przed upływem 5 lat.

POSTANOWIENIE

Na podstawie: art. 14 § 1, art. 14a § 3 oraz art. 14a § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy, po rozpatrzeniu wniosku z dnia 26 czerwca 2006 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, uznaje Pani stanowisko za prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 26 czerwca 2006 r. złożyła Pani w tut. Urzędzie wniosek o udzielenie przez Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy pisemnej interpretacji, co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w sprawie opodatkowania przychodu z odpłatnego zbycia nieruchomości dokonanego przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło jej nabycie.

Według stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu, w dniu 27 czerwca 2001 roku na podstawie umowy sporządzonej w formie aktu notarialnego Rep. A Nr 3139/2001 w lokalu Kancelarii Notarialnej Notariusz (...) w Bydgoszczy przy ul. (...) pozostając w związku małżeńskim z p. (...) stali się Państwo właścicielami nie zabudowanej nieruchomości rolnej położonej w miejscowości (...) dla której Sąd rejonowy w Nakle nad Notecią prowadzi księgę wieczystą KW nr 13 452, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działka nr 162 o powierzchni wynoszącej 2.52.00 ha, która została następnie włączona przez Państwa do utworzonego przez nich gospodarstwa rolnego w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.).

W dniu 2 marca 2006 r., na podstawie umowy o przeniesienie własności zawartej w formie Aktu notarialnego Rep. A Nr 664/2006 w lokalu Kancelarii Notarialnej Notariusz,.. w Bydgoszczy, przy ul.,.., dokonali Państwo odpłatnego zbycia rzeczonej nieruchomości.

W ocenie Pani, przychód uzyskany ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości nie podlega opodatkowaniu 10% zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdyż wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzących w skład gospodarstwa rolnego, które w związku z tą sprzedażą nie utraciły charakteru rolnego.

Odnosząc się do stanowiska zawartego w złożonym piśmie stwierdzam, co następuje.

Zgodnie z przepisami art. 10 ust. 1 pkt 8 lit a - c ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) źródłem przychodu jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej, prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie.

Jednocześnie na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 tejże ustawy, wolne od podatku dochodowego są przychody uzyskane z tytułu sprzedaży całości lub części nieruchomości wchodzącej w skład gospodarstwa rolnego; zwolnienie nie dotyczy przychodu uzyskanego ze sprzedaży gruntów, które w związku z tą sprzedażą utraciły charakter rolny lub leśny.

Jeżeli zatem został zachowany warunek wymieniony w ustawie tj. nieruchomość nie utraciła charakteru rolnego, przychód uzyskany ze sprzedaży jest zwolniony z opodatkowania podatkiem dochodowym. Zauważyć należy, iż ilekroć w ustawie o podatku dochodowym od osób fizycznych mowa o gospodarstwie rolnym oznacza to gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ww. ustawy z dnia 15 listopada 1984 r. o podatku rolnym (tekst jedn.: Dz. U. z 1993 r. Nr 94, poz. 431 z późn. zm.).

Powołując się na definicję zawartą w wymienionej ustawie, za gospodarstwo rolne uważa się obszar gruntów, sklasyfikowanych w ewidencji gruntów i budynków jako użytki rolne lub jako grunty zadrzewione i zakrzewione na użytkach rolnych, z wyjątkiem gruntów zajętych na prowadzenie działalności gospodarczej innej niż działalność rolnicza, o łącznej powierzchni przekraczającej 1 ha lub 1 ha przeliczeniowy, stanowiący własność lub znajdujący się w posiadaniu osoby fizycznej, osoby prawnej albo jednostki organizacyjnej.

Z powyższego wynika, że przy ocenie, czy dana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu ustawy o podatku rolnym, należy brać pod uwagę dwie przesłanki:

*

łączna powierzchnia nieruchomości musi mieć powyżej 1 ha,

*

grunty wchodzące w skład nieruchomości muszą być zakwalifikowane jako użytki rolne.

W momencie sprzedaży gruntów z przeznaczeniem ich na inne cele, następuje utrata charakteru rolnego lub leśnego, a uzyskany w ten sposób przychód podlegać będzie opodatkowaniu. Cel nabycia nieruchomości winien wynikać z aktu notarialnego. Jeżeli ów cel zostanie następnie potwierdzony np., decyzją o wyłączeniu gruntów z produkcji rolnej, to tym bardziej będzie to świadczyło o tym, iż w momencie sprzedaży grunt stracił pierwotny charakter.

Z przedstawionych dokumentów wynika, iż byli Państwo właścicielami nieruchomości określonej jako rola, która w dniu sprzedaży zgodnie z oświadczeniem zawartym w akcie notarialnym, nie zmieniła swojego charakteru prawnego, a zatem spełniała warunki zakwalifikowania jej jako grunty rolne. Nadmienić jednakże należy, iż w umowie o przeniesienie własności nieruchomości nie został określony przyszły sposób użytkowania gruntów. Zaznaczono tylko, iż "(...) przenoszą Państwo na rzecz kupujących wszelkie prawa i obowiązki związane z wydaną przez Wójta Gminy Sicienko dnia 8 grudnia 2005 roku decyzją nr 100/05, znak: 7331-1/100/05 ustalającą warunki zabudowy dla zmian zagospodarowania terenu, polegającej na budowie budynku mieszkalnego, parterowego z poddaszem użytkowym oraz budynku garażowo - gospodarczego z przyłączami na terenie rzeczonej nieruchomości (...)". Z powyższego zapisu nie można wprost wywieść wniosku o tym czy owa nieruchomość utraciła charakter rolny czy też nie, bowiem fakt nabycia gospodarstwa rolnego nie wyklucza możliwości wybudowania na jego terenie budynku mieszkalnego, jako składnika tego gospodarstwa. W orzeczeniu z dnia 11 grudnia 1996 r. NSA w Warszawie stwierdził, że utrata charakteru rolnego lub leśnego gruntów w rozumieniu art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych następuje przez wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej lub leśnej, polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania, łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia (wyrok sygn. akt III SA 1025/95, OSP 1997, nr 10, poz. 198).

Fakt, że omawiana nieruchomość stanowi gospodarstwo rolne w rozumieniu przepisów ustawy o podatku rolnym potwierdza zastosowanie przez notariusza zwolnienia omawianej sprzedaży od podatku od czynności cywilnoprawnych na podstawie art. 9 pkt 2 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o podatku od czynności cywilnoprawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. Nr 41, poz. 399).

Jeżeli zatem po sprzedaży nie nastąpi wyłączenie gruntów z produkcji rolnej lub leśnej polegające na faktycznym przekształceniu sposobu ich użytkowania łączącym się ze zmianą ich dotychczasowego przeznaczenia na inne cele niż rolnicze, to wówczas znajdzie zastosowanie zwolnienie od podatku dochodowego na mocy art. 21 ust. 1 pkt 28 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Mając powyższe na uwadze postanowiono, jak w sentencji.

Niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe oraz organy kontroli skarbowej w odniesieniu do pytania zawartego we wniosku, przytoczonego stanu faktycznego oraz stanu prawnego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Niniejsza interpretacja wiąże wskazane powyżej organy do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy za pośrednictwem Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl