Dl/100000/451/1745/2013 - Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne a uczestnictwo w programie MultiSport.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2014 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Dl/100000/451/1745/2013 Podstawa wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne a uczestnictwo w programie MultiSport.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2013 r. poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. 2013, poz. 1442 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uzna je za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) z dnia 16 grudnia 2013 r., doręczonym dnia 19 grudnia 2013 r. uzupełnionym dnia 24 stycznia 2014 r. dotyczącym wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne dofinansowanych przez pracodawcę pracownikom świadczeń w postaci możliwości przystąpienia do Programu MultiSport Plus.

UZASADNIENIE

Dnia 19 grudnia 2013 r., do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek złożony przez spółkę (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 stycznia 2014 r. doręczonym dnia 24 stycznia 2014 r.

Wnioskodawca wskazał, iż w celu promowania zdrowego stylu życia i motywowania pracowników zamierza wprowadzić do systemu wynagradzania dodatkowe świadczenie w postaci możliwości przystąpienia do Programu MultiSport Plus. Uczestnictwo w wymienionym Programie zagwarantuje pracownikom dostęp do różnego typu obiektów wielofunkcyjnych z obszaru sportu i rekreacji oraz korzystanie w sposób nielimitowany z oferowanych tam usług.

Przystąpienie do Programu możliwe jest jedynie za pośrednictwem wnioskodawcy i pozwala na zakup określonych usług po cenach niższych od tych, do których uiszczenia zobowiązani byliby pracownicy w przypadku bezpośredniego, niezwiązanego z zatrudnieniem zakupu usług o charakterze sportowo-rekreacyjnym we wskazanych obiektach.

Udział w Programie MultiSport Plus będzie dobrowolny i dostępny dla pracowników zatrudnionych w oparciu o umowę o pracę zawartą na czas określony jak również nieokreślony. Przystąpienie lub rezygnacja będzie następowała na podstawie pisemnego wniosku pracownika. Szczegółowe zasady przyznawania pozapłacowego świadczenia jakim będzie możliwość uczestniczenia w Programie, zakres dofinansowania przez wnioskodawcę, wzór deklaracji przystąpienia/wystąpienia z Programu zostaną formalnie uregulowane w Regulaminie Wynagradzania o bo wiązuj a cym u wnioskodawcy.

W ramach umowy zawartej z (...) wnioskodawca będzie, co miesiąc otrzymywał fakturę za usługi realizowane w ramach Programu MultiSport Plus. Miesięczny koszt uczestnictwa w Programie będzie finansowany w równych częściach przez wnioskodawcę i pracownika. Rozliczenie z wnioskodawcą będzie następowało poprzez potrącenie z miesięcznego wynagrodzenia za pracę na podstawie pisemnej zgody złożonej przez pracownika.

Jednocześnie wnioskodawca zakłada, iż w zależności od wyników finansowych spółki udział pracownika w miesięcznym koszcie uczestnictwa w Programie może ulec zmianie z zastrzeżeniem, że minimalny udział pracownika będzie się kształtował na poziomie procent.

Dofinansowanie nie będzie następowało z Zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych, gdyż wnioskodawca nie planuje brać pod uwagę kryterium socjalnego, o którym mowa w art. 8 ustawy z 4 marca 1994 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych.

Przekazane pracownikowi dodatkowe świadczenie pozapłacowe - dofinansowanie udziału w Programie MultiSport Plus spowoduje niewątpliwie powstanie korzyści po stronie osoby zatrudnionej i będzie stanowiło jej przychód ze stosunku pracy.

W tym stanie faktycznym wnioskodawca powziął wątpliwości, czy wartość dofinansowania uczestnictwa w Programie tj. różnica między kosztem uczestnictwa wynikającym z faktury wystawionej przez spółkę, a odpłatnością ponoszoną przez pracowników będzie stanowić podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Wnioskodawca stoi na stanowisku, iż w sytuacji gdy umożliwi pracownikom udział w Programie MultiSport Plus, a przez to zagwarantuje im możliwość korzystania z obiektów o charakterze sportowo - rekreacyjnym, szczegółowe zasady uczestnictwa w Programie zostaną określone w Regulaminie Wynagradzania, oraz koszt uczestnictwa będzie finansowany poprzez partycypację pracodawcy i pracownika, część miesięcznej opłaty finansowana przez pracodawcę będzie stanowiła przychód pracownika, natomiast nie powinna być uwzględniana w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Uzasadnienia swojego stanowiska wnioskodawca upatruje w treści art. 18 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz w art. 2 ust. 1 pkt 26 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. W sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Ponadto, powyższe dofinansowanie nie będzie stanowiło również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie bowiem z art. 81 ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. u świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych należy przyjąć taką samą podstawę przy obliczaniu składek na ubezpieczenie zdrowotne jak przy obliczaniu podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

W piśmie z dnia 22 stycznia 2014 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku przedsiębiorca wskazał, iż jego intencją jest uzyskanie interpretacji wyłącznie w zakresie potwierdzenia, iż wartość dofinansowania uczestnictwa w Programie MultiSport stanowiąca przychód pracownika ze stosunku pracy będzie wyłączona z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne w rozumieniu ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych.

Jednocześnie wnioskodawca podkreśla, iż wartość dofinansowania uczestnictwa w Programie MultiSport stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy zgodnie z art. 12 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Wnioskodawca oświadczył przy tym, iż kwestia ta nie budzi j ego wątpliwości i nie jest przedmiotem wniosku.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretację w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Art. 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 672, z późn. zm.), w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

Zgodnie 2 treścią art. 18 ust. 1 i 2 oraz art. 20 ust. 1 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne osób będących m.in. pracownikami (art. 6 ust. 1 wskazanej ustawy) stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.) z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniem:

* przychodów wymienionych w § 2 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, późn. zm.),

* wynagrodzeń za czas niezdolności do pracy wskutek choroby lub odosobnienia w związku z chorobą zakaźną oraz zasiłków z ubezpieczeń społecznych.

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Zgodnie z § 2 ust. 1 pkt 26 wyżej cytowanego rozporządzenia, z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wyłączone są korzyści materialne wynikające z układów zbiorowych pracy, regulaminów wynagradzania lub przepisów o wynagradzaniu, a polegające na uprawnieniu do zakupu po cenach niższych, niż detaliczne niektórych artykułów, przedmiotów lub usług.

Jeżeli korzyści te uzyskiwane są przez pracownika w ramach stosunku pracy w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, a pracownicy ponoszą za nie częściową odpłatność i stosowny zapis o takim uprawnieniu znajduje się w przepisach płacowych, to korzystają one z wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne na podstawie powołanego wyżej przepisu.

Wobec zdarzenia przyszłego opisanego w treści wniosku, z którego wynika, iż wartość dofinansowania przez pracodawcę pracownikom uczestnictwa w Programie MultiSport Plus w części finansowanej przez przedsiębiorcę stanowi przychód pracowników z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy oraz, że zapis o ww. korzyściach zostanie umieszczony w stosownym regulaminie wynagradzania, a pracownicy będą ponosili częściową odpłatność za tą usługę, stanowisko wnioskodawcy, iż świadczenie powyższe należy wyłączyć z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne uznać należy za prawidłowe.

Świadczenie to nie będzie stanowiło również podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Zgodnie z art. 81 ust. 1. ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.), do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

Na marginesie należy wskazać, iż jednoznaczny sposób ujęcia w art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych przez ustawodawcę zakresu przedmiotowego wniosków o wydanie pisemnej interpretacji, uniemożliwia Zakładowi wydanie interpretacji w sprawach dotyczących m.in. rozstrzygnięcia czy dany składnik wynagrodzenia stanowi przychód ze stosunku pracy. Jak stanowi art. 10a ust. 4 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, zasady i tryb udzielania interpretacji przepisów prawa podatkowego reguluje ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm.).

Dlatego też, Zakład wydając interpretację w przedmiotowej sprawie poprzestaje na oświadczeniu wnioskodawcy, iż świadczenia, o których stanowi wniosek stanowią przychód pracownika ze stosunku pracy, traktując takie oświadczenie jako element zdarzenia przyszłego.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydala decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl