Dl/100000/43/984/2015 - Obowiązek opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych na rzecz osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy, które wykonują jednocześnie pracę w szczególnych warunkach na podstawie umowy zlecenia.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 października 2015 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych Dl/100000/43/984/2015 Obowiązek opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych na rzecz osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy, które wykonują jednocześnie pracę w szczególnych warunkach na podstawie umowy zlecenia.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r., o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 584 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2015 r. poz. 121), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) z dnia 14 sierpnia 2015 r., doręczonym dnia 24 sierpnia 2015 r. uzupełnionym dnia 28 września 2015 r. w części dotyczącej braku obowiązku opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy, które jednocześnie wykonują w ramach umowy zlecenia pracę w szczególnych warunkach.

UZASADNIENIE

Dnia 24 sierpnia 2015 r. do (...) Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w (...) wpłynął wniosek złożony przez (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 23 września 2015 r. doręczonym dnia 28 września 2015 r.

Wnioskodawca wskazał, iż zatrudnia osoby zatrudnione na umowę o pracę w pełnym wymiarze godzin i równocześnie na drugiej umowie w niepełnym wymiarze godzin oraz na umowy cywilnoprawne w ramach umów zleceń. Zawody, które pracownicy oraz zleceniobiorcy wykonują są to stanowiska kierowcy autobusu i motorniczowie, które to zaliczone są do prac w warunkach szczególnych. Składki na Fundusz Emerytur Pomostowych wnioskodawca opłaca w wysokości (...) od przychodu pracowników pracujących na umowach o pracę w warunkach szczególnych.

Wątpliwości wnioskodawcy dotyczą zleceniobiorców, którzy podpisali z firmą umowę zlecenia i wykonują usługi jako kierowca autobusu lub jako motorniczy.

Wnioskodawca wniósł o wyjaśnienie czy powinna być opłacana składka na FEP i od jakich przychodów w sytuacji gdy pracownik zatrudniony jest na pełen etat oraz wykonuje jednocześnie umowę zlecenia jako kierowca. Wnioskodawca wskazał, że obecnie składki na Fundusz potrąca od umowy (bez względu na jej wymiar) o pracę za pracowników którzy wykonują ją w warunkach szczególnych.

W piśmie z dnia 23 września 2015 r. stanowiącym uzupełnienie do wniosku przedsiębiorca wskazał swoje stanowisko, że nie należy odprowadzać składki na FEP od przychodów w ramach umów cywilnoprawnych wykonywanych przez zleceniobiorcę w ramach usług, których charakter można zakwalifikować jako "pracę w szczególnych warunkach". Jednocześnie pracownik/zleceniobiorca jest zatrudniony u pracodawcy/zleceniodawcy w ramach umowy o pracę na stanowisku nie zaliczonym do prac w szczególnych warunkach.

Wnioskodawca dodatkowo wskazał, iż pojęcie pracownika zgodnie z definicją z art. 2 pkt 3 ustawy pomostowej, rozumie się osoby fizyczne, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1, 2a i ust. 6 pkt 2 ustawy o ubezpieczeniach społecznych. Są to wiec zatrudnieni w stosunku pracy albo wykonujący działalność twórczą lub artystyczną, podlegający ubezpieczeniu emerytalnemu z tytułu pracy w szczególnych warunkach bądź o szczególnym charakterze. W związku z powyższym zdaniem wnioskodawcy nie ma podstaw, aby za pracownika w rozumieniu ustawy u emeryturach pomostowych uznać osoby wykonujące prace na podstawie umowy zlecenia, do którego zgodnie z Kodeksem Cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Stanowisko wyrażone przez wnioskodawcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej uznać należy za prawidłowe.

Nadmienić w tym miejscu należy, iż w drodze niniejszej decyzji Zakład dokonuje jedynie oceny stanowiska przedsiębiorcy w zakresie przedstawionej przez niego interpretacji przepisów, z których wynika obowiązek opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych. Mocą niniejszej decyzji Zakład nie przyznaje natomiast jakiegokolwiek prawa ani nie stwierdza jakiegokolwiek obowiązku ubezpieczeniowego,

Artykuł 10 ust. 1 Ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej, lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne, lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie, zaś w ust. 2, że wniosek o wydanie interpretacji może dotyczyć zaistniałego stanu faktycznego lub zdarzeń przyszłych.

Natomiast w myśl art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

W myśl art. 35 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 19 grudnia 2008 r. o emeryturach pomostowych (Dz. U. z 2015 r. poz. 965), składki na Fundusz Emerytur Pomostowych opłaca się za pracownika, który spełnia łącznie następujące warunki: urodził się po dniu 31 grudnia 1948 r. oraz wykonuje prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, o których mowa w art. 3 ust. 1 i 3. Obowiązek opłacania składek na Fundusz za pracownika, o którym mowa w ust. 1, powstaje z dniem rozpoczęcia wykonywania przez niego pracy w szczególnych warunkach lub i szczególnym charakterze, a ustaje z dniem, zaprzestania wykonywania tych prac.

Pod pojęciem pracownik, zgodnie z definicją zawartą w art. 2 pkt 3 powołanej ustawy, rozumie się osoby fizyczne, o których mowa w tut. 6 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 1, 2a i ust. 6 pkt 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, a więc osoby zatrudnione w ramach stosunku pracy, osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, do której zgodnie z Kodeksem cywilnym stosuje się przepisy dotyczące zlecenia, albo umowy o dzieło, jeżeli umowę taką zawarła z pracodawcą, z którym pozostaje w stosunku pracy, lub jeżeli w ramach takiej umowy wykonuje pracę na rzecz pracodawcy, z którym pozostaje w stosunku pracy, jak również osoby wykonujące działalność twórczą albo artystyczną tancerzy zawodowych, podlegające ubezpieczeniu emerytalnemu z tytułu pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Podkreślenia wymaga fakt, iż ustawa o emeryturach pomostowych wskazuje na generalną zasadę, że obowiązek opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych dotyczy pracowników, wykonujących w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakter. Tym samym, nie można stosować tej zasady w odniesieniu do osób wykonujących umowę zlecenia w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze na rzecz w własnego pracodawcy w oderwaniu od umowy o pracę, która nie jest wykonywana w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Ww. ustawa nie wymienia umowy zlecenia jako samoistnego tytułu do obowiązkowego opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Zatem, jeśli umowa o pracę jest świadczona w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, to z tytułu umowy zlecenia wykonywanej na rzecz własnego pracodawcy należy również opłacać składki na Fundusz Emerytur Pomostowych. Bez znaczenia w takim przypadku jest czy przedmiotem takiej umowy cywilnoprawnej jest wykonywalne prac określonych przez pracodawcę jako prace w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze.

Natomiast, jeśli umowa o pracę nie jest świadczona w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze, to umowa zlecenia wykonywana w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze na rzecz własnego pracodawcy nie będzie stanowiła samoistnego tytułu do opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych.

W konsekwencji w stosunku do osób zatrudnionych w ramach stosunku pracy, wykonujących dodatkowo umowę cywilnoprawną zawartą z własnym pracodawcą, gdzie praca w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze świadczona jest jedynie na podstawie umowy cywilnoprawnej, nie zachodzi obowiązek opłacania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych.

Z treści wniosku z dnia 14 sierpnia 2015 r. oraz pisma z dnia 23 września 2015 r. wynika, że wnioskodawca zawiera z pracownikami, nie wykonującymi (w ramach stosunku pracy) pracy w szczególnych warunkach, dodatkowo umowy zlecenia w ramach, której osoby te wykonują pracę, zakwalifikowane przez przedsiębiorcę do grupy prac w szczególnych warunkach, W związku z powyższym w takiej sytuacji brak jest podstaw do odprowadzania składek na Fundusz Emerytur Pomostowych za zleceniobiorców.

W konsekwencji, biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące przepisy prawa, uznać należy za prawidłowe stanowisko wnioskodawcy w sprawie braku obowiązku odprowadzania składek na Fundusz Emerytur' Pomostowych.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania. Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia. Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do Sądu Okręgowego Wydziału Ubezpieczeń Społecznych w (...).

Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl