DKP.II.3130.2.42.2014 - Opłata skarbowa od pełnomocnictwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 kwietnia 2014 r. Urząd Miasta w Tychach DKP.II.3130.2.42.2014 Opłata skarbowa od pełnomocnictwa.

INDYWIDUALNA INTERPRETACJA PRAWA PODATKOWEGO

Prezydent Miasta Tychy działając na podstawie art. 14c i 14j § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 749 z późn. zm.) w związku z art. 12 § 1 ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1282 z późn. zm.)

postanawia

stanowisko wskazane we wniosku o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego złożonym przez (...) w dniu 7 stycznia 2014 r. zgodnie z którym opłatę skarbową w kwocie 17,00 zł należy uiścić jednorazowo, bez względu na liczbę pełnomocników ujawnionych w dokumencie składanym organowi administracji publicznej lub sądowi uznać za nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

Wnioskodawca pismem z dnia 30 grudnia 2013 r. (data wpływu 7 stycznia 2014 r.) wystąpił o wydanie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego w zakresie ustawy o opłacie skarbowej. Wnioskodawca to spółka, która w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej reprezentuje swoich klientów w postępowaniach zarówno przed sądami, jak i urzędami administracji państwowej. W związku z rozszerzeniem składu osobowego kancelarii, spółka przyjęła praktykę iż w dokumentach pełnomocnictw wystawianych przez klientów jest wymienionych więcej nazwisk. Udzielenie takiego pełnomocnictwa, a następnie jego przedkładanie przed sądami i innymi organami, zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o opłacie skarbowej skutkuje obowiązkiem zapłaty opłaty skarbowej.

W świetle powyższego wnioskodawca wniósł o wydanie interpretacji w zakresie: czy w przypadku udzielenia w jednym dokumencie pełnomocnictwa kilku pełnomocnikom, z których w danej sprawie (postępowaniu) w danym momencie działa tylko jeden z nich, należna jest opłata skarbowa w wysokości 17,00 zł, czy też w wysokości iloczynu tej kwoty i ilości pełnomocnictw udzielonych w jednym dokumencie ? Wnioskodawca zauważa, że powyższe pytanie sprowadza się zatem do rozważenia kwestii: czy opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym (niezależnie od ilości stosunków pełnomocnictw w nim zawartych) czy opłacie skarbowej podlega każdy stosunek pełnomocnictwa.

Zdaniem wnioskodawcy obowiązek opłaty skarbowej powstaje z tytułu złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz odpisu, wypisu lub kopii i ilości pełnomocników faktycznie występujących w danej sprawie, a nie z tytułu udzielenia pełnomocnictwa lub prokury, a zatem opłatę 17,00 zł należy uiścić każdorazowo w przypadku złożenia dokumentu, w którym ustanowiono kilka stosunków pełnomocnictwa, natomiast należy ją uiścić niezależnie od ilości pełnomocnictw wynikających z tego dokumentu. Powyższe stanowisko znajduje uzasadnienie w dosłownym i literalnym brzmieniu art. 1 ust. 1 pkt 2 oraz art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o opłacie skarbowej, które brzmią: "opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym" oraz "obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - z chwilą złożenia dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie lub podmiocie, o którym mowa w art. 1 ust. 2".

Zdaniem Wnioskodawcy oznacza to, że ustawodawca w sposób jasny i precyzyjny wskazał, iż opłacie podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa, a nie udzielenie stosunku pełnomocnictwa. Wiąże się to z potwierdzeniem założenia, iż danina ma mieć charakter odpłatny, czyli stanowić formę ekwiwalentnego świadczenia za działania organów, którym złożono określony dokument stwierdzający udzielenie pełnomocnictwa lub prokury. Wnioskodawca zwraca uwagę, iż istota udzielanych przez klientów wnioskodawcy pełnomocnictw ogólnych, nie sprawia iż w danej sprawie działają aktywnie i reprezentują Mocodawcę wszyscy, lecz każdorazowo (w danym momencie) danego klienta reprezentuje konkretny pełnomocnik. Kolejny pełnomocnik reprezentuje klienta niejako w zastępstwie pierwszego, który z jakichś powodów (nieobecność, szczególne przepisy prawa) nie może tego robić.

Po dokonaniu analizy obowiązujących w przedmiotowym zakresie przepisów prawa, w szczególności ustawy o opłacie skarbowej tutejszy organ podatkowy uznał stanowisko Wnioskodawcy za nieprawidłowe.

Zgodnie z dyspozycją art. 1 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 16 listopada o opłacie skarbowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 1282 z późn. zm.) - opłacie skarbowej podlega złożenie dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii - w sprawie z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym, zatem przepis ten określa przedmiot tej opłaty.

Obowiązek zapłaty opłaty skarbowej od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - powstaje z chwilą złożenia dokumentu w organie administracji publicznej, sądzie lub podmiocie, o którym mowa w art. 1 ust. 2 ustawy. A zatem art. 6 ust. 1 pkt 4 ustawy o opłacie skarbowej.

Zgodnie z art. 4 ustawy o opłacie skarbowej wykaz przedmiotów opłaty skarbowej, stawki tej opłaty oraz zwolnienia określa załącznik do ustawy. W części IV załącznika ustawodawca określa, że od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury oraz jego odpisu, wypisu lub kopii - od każdego stosunku pełnomocnictwa (prokury) opłata skarbowa wynosi 17,00 zł, tym samym w obecnym stanie prawnym wysokość opłaty skarbowej od konkretnego dokumentu uzależniona jest od liczby stosunków pełnomocnictwa wynikających z tego dokumentu i stanowi iloczyn kwoty 17,00 zł i ilości pełnomocnictw udzielonych w jednym dokumencie.

Należy zatem z całą mocą stwierdzić, że dopiero spójna analiza całej ustawy o opłacie skarbowej wraz z załącznikiem określającym stawki tej opłaty pozwala na poprawną interpretację przepisów.

Odnosząc się do kolejnego argumentu Wnioskodawcy, iż istota udzielanych przez klientów wnioskodawcy pełnomocnictw ogólnych, nie sprawia iż w danej sprawie działają aktywnie i reprezentują Mocodawcę wszyscy pracownicy, a kolejny pełnomocnik reprezentuje klienta niejako w zastępstwie pierwszego gdy pierwszy z jakichś powodów nie może tego robić, należy wskazać, że ustawodawca przewidując takie sytuacje dał możliwość udzielenia dalszego pełnomocnictwa procesowego adwokatowi lub radcy prawnemu tzw. pełnomocnictwa substytucyjnego - art. 25 ust. 3 ustawy z dnia 26 maja 1982 r. prawo o adwokaturze (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 146, poz. 1188) czy art. 21 ustawy z dnia 6 lipca 1982 r. o radcach prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 10, poz. 65).

Dlatego nie sposób wywieść z powyżej prezentowanej przez Wnioskodawcę tezy, że uzasadnione jest uiszczanie jednej opłaty skarbowej w wysokości 17,00 zł. Przeciwnie, fakt, iż pełnomocnictwo daje pełnomocnikom prawo do zamiennego występowania w danej sprawie uzasadnia pobieranie opłaty skarbowej od każdego stosunku pełnomocnictwa wynikającego ze złożonego dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa.

Reasumując obowiązek zapłaty opłaty skarbowej powstaje każdorazowo z chwilą złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa do każdej sprawy z zakresu administracji publicznej lub w postępowaniu sądowym w kwocie 17,00 zł za każdy stosunek pełnomocnictwa ustanowiony tym dokumentem. Wyjątkiem będą pełnomocnictwa łączne, w których mocodawca ustanowił kilka osób, zobowiązując je do łącznego działania, wówczas opłata skarbowa pobierana jest jak za jeden stosunek pełnomocnictwa.

Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji.

POUCZENIE

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach ul. Wyszyńskiego 2, 44-100 Gliwice. Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 270 z późn. zm.) skargę do Wojewódzkiego Sadu Administracyjnego wnosi się po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu do usunięcia naruszenia prawa. Skarga powinna zostać wniesiona w dwóch egzemplarzach w terminie 30 dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie 60 dni od dnia wniesienia tego wezwania. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi na adres: Prezydent Miasta Tychy, al. Niepodległości 60, 43-100 Tychy.

Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych właściwych dla Wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Niniejsza interpretacja Indywidualna wraz z wnioskiem o wydanie interpretacji, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, zostanie niezwłocznie zamieszczona w Biuletynie Informacji Publicznej.

Opublikowano: www.bip.umtychy.pl