DKP. I.3110-9-48/10 - Zwolnienie podmiotowe w podatku od nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 lutego 2010 r. Urząd Miasta w Tychach DKP. I.3110-9-48/10 Zwolnienie podmiotowe w podatku od nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Prezydent Miasta Tychy działając na podstawie art. 14j § 1 i § 3, w związku z art. 14b, art. 14c, art. 14k § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 późn. zm.), oraz art. 4 ust. 1 pkt 3, art. 6 ust. 2 ustawy z dnia 12 stycznia 1991 r. o podatkach i opłatach lokalnych (Dz. U. z 2006 r. Nr 121, poz. 844 z późn. zm.),

postanawia

stanowisko Spółdzielni przedstawione we wniosku z dnia 11 grudnia 2009 r. o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w zakresie zwolnienia z podatku od nieruchomości budynków wynajętych w całości przez przedszkole uznać za prawidłowe.

UZASADNIENIE

Spółdzielnia Mieszkaniowa wnioskiem z dnia 11 grudnia 2009 r. zwróciła się o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od nieruchomości w zakresie zwolnienia będących jej własnością budynków wynajmowanych w całości przez Przedszkole i Przedszkole. We wniosku tym przedstawiony został następujący stan faktyczny. Spółdzielnia prowadzi działalność polegającą na dostarczaniu i zarządzaniu lokalami mieszkalnymi, garażami i lokalami użytkowymi, a także działalność gospodarczą polegającą na wynajmie lokali użytkowych, miejsc reklamowych, dzierżawie gruntu, i in. Jej zdaniem, budynki zajęte pod ww. przedszkola winny być zwolnione z podatku od nieruchomości na podstawie § 2 ust. 5 uchwały Rady Miasta Tychy z dnia 29 października 2009 r. Nr 0150/XXXV/794/09. Przedmiotowe przedszkola są gminnymi jednostkami budżetowymi, prowadzą działalność polegającą wyłącznie na realizacji celów publicznych, a ich organem założycielskim jest Rada Miasta Tychy. Stosownie do treści przepisu art. 14b § 4, Spółdzielnia oświadczyła, iż elementy stanu faktycznego objęte wnioskiem o wydanie interpretacji w dniu złożenia wniosku nie są przedmiotem toczącego się postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, postępowania kontrolnego organu kontroli skarbowej, oraz że w tym zakresie sprawa nie została rozstrzygnięta, co do jej istoty w decyzji lub postanowieniu organu podatkowego lub organu kontroli skarbowej.

Prezydent Miasta Tychy po rozpatrzeniu przedmiotowego wniosku, w świetle obowiązującego stanu prawnego wyjaśnia, co następuje:

zgodnie z art. 7 ust. 3 powołanej wyżej ustawy o podatkach i opłatach lokalnych, rada gminy, w drodze uchwały, może wprowadzić inne zwolnienia przedmiotowe niż określone w ust. 1 oraz art. 10 ust. 1 ustawy z dnia 2 października 2003 r. o zmianie ustawy o specjalnych strefach ekonomicznych i niektórych ustaw. Zatem Rada Miasta Tychy działając w ramach swoich uprawnień nadanych niniejszą ustawą, podejmując uchwałę z dnia 29 października 2009 r. Nr 0150/XXXV/794/09 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości i zwolnień od tego podatku na 2010 rok obowiązujących na terenie gminy Tychy, w § 2 pkt 5 postanowiła zwolnić od podatku od nieruchomości budynki i grunty lub ich części zajęte na cele publiczne przez gminne jednostki budżetowe i instytucje kultury, dla których organem założycielskim jest miasto Tychy.

W świetle powyższego można stwierdzić, iż zostały spełnione przesłanki do zwolnienia z podatku od nieruchomości budynków oraz części gruntów wynajmowanych przez ww. Przedszkola, bowiem spełniają one kryteria zawarte w uchwale. Zwolnienie takie będzie odnosiło się do każdego innego budynku oraz części gruntu o ile będą one zajęte wyłącznie na cele publiczne przez przedszkola spełniające wyżej opisane kryteria.

POUCZENIE

Na niniejszą interpretację Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. Nr 153, poz. 1270 późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem Prezydenta Miasta Tychy, (art. 54 § 1 ww. ustawy).

Niniejsza interpretacja jest wiążąca dla organów podatkowych właściwych dla wnioskodawcy i może zostać zmieniona albo uchylona wyłącznie w drodze decyzji Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

Niniejsza interpretacja indywidualna wraz z wnioskiem o wydanie interpretacji, po usunięciu danych identyfikujących wnioskodawcę oraz inne podmioty wskazane w treści interpretacji, zostanie niezwłocznie zamieszczona w Biuletynie Informacji Podatkowej.

Opublikowano: www.bip.umtychy.pl