DI/100000/451/225/2011 - Naliczanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od dodatkowych świadczeń w okresie niezdolności do pracy w skutek choroby jak i macierzyństwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/451/225/2011 Naliczanie składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od dodatkowych świadczeń w okresie niezdolności do pracy w skutek choroby jak i macierzyństwa.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 220, poz. 1447, z późn. zm.) w związku z art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 13 października. 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za prawidłowe stanowisko zawarte we wniosku przedsiębiorcy (...) z siedzibą w Gdańsku, złożonym w dniu 23 marca 2011 r., a dotyczącym naliczania składek na. ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od dodatkowych świadczeń w okresie niezdolności do pracy w skutek choroby jak i macierzyństwa, jak również obowiązku opłacania składek na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne od dodatkowych świadczeń w postaci rekompensaty za utracone auta służbowe także w czasie choroby i macierzyństwa.

UZASADNIENIE

Dnia 23 marca. 2011 r. do Oddziału Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek z dnia 21 marca 2011 r. (...) spółki z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Gdańsku o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wnioskodawca wskazał, iż jako pracodawca opłaca wszystkim swoim pracownikom pakiety medyczne, z zastrzeżeniem, że prawo do pakietu przysługuje pracownikom również w okresie niezdolności do pracy z tytułu choroby lub macierzyństwa. Ponadto wnioskodawca wypłaca niektórym pracownikom dodatkowe świadczenie (rekompensatę) za utracone auta służbowe, po zmianie przez pracodawcę zasad dotyczących użytkowania służbowych samochodów. Wartość pakietu medycznego w części nie obejmującej medycyny pracy i dodatkowe świadczenie za utracony samochód służbowy stanowią dla pracowników przychód w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, a tym samym podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Przedsiębiorca powziął wątpliwość, co do prawidłowości przyjętego przez siebie stanowiska, że wartości pakietu medycznego w części nie obejmującej medycyny pracy i dodatkowego świadczenia za utracony samochód służbowy otrzymywane przez pracowników (nie posiadających innego tytułu do obowiązkowych ubezpieczeń społecznych, niemających ustalonego prawa do emerytury lub renty), w okresie niezdolności do pracy z powodu choroby, przebywania na urlopie macierzyńskim, wychowawczym i pobierające z tego tytułu zasiłek chorobowy, macierzyński opiekuńczy i wychowawczy, stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenia zdrowotne.

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy, Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku zważył co następuje:

Artykuł 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Zgodnie z treścią art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2010 r. Nr 51, poz. 307 późn. zm.).

Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią natomiast przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106 z późn. zm.). gdzie w § 2 ust. 1 pkt 24 zawarte jest wyłączenie określonych należności jako nie wchodzących do podstawy wymiaru składki na ubezpieczenie społeczne, bowiem "składniki wynagrodzenia, do których pracownik ma prawo w okresie pobierania wynagrodzenia za czas niezdolności do pracy, zasiłku chorobowego, macierzyńskiego, opiekuńczego, świadczenia rehabilitacyjnego, w myśl postanowień układów zbiorowych pracy lub przepisów o wynagradzaniu, jeżeli są one wypłacane za okres pobierania tego wynagrodzenia lub zasiłku."

W świetle powyższego, w przypadku braku przepisów wewnątrzzakładowych (układ zbiorowy pracy, lub przepisy o wynagrodzeniu) regulujących wypłatę dodatkowych świadczeń ze stosunku pracy w okresie pobierania zasiłku z tytułu niezdolności do pracy i zasiłku opiekuńczego, powyższe należności ze stosunku pracy nie korzystają z wyłączenia zawartego § 2 ust. 1 pkt 24 Rozporządzenia. Stąd sfinansowanie w całości pracownikom przez pracodawcę pakiety medyczne i świadczenia za utracony samochód służbowy ze stosunku pracy w okresie pobierania zasiłku z tytułu niezdolności do pracy i zasiłku opiekuńczego stanowią podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie społeczne.

Mając zaś na., uwadze treść art. 81 ust. 1 Ustawy z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm..), który wprowadza zasadę, iż do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, to wartość pakietu medycznego (w części nie obejmującej medycyny pracy) i dodatkowego świadczenia za utracony samochód służbowy stanowi dla pracowników również podstawę wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jego zaistnienia.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust: 3 ustawy z dnia 2 lipca 2004 i. o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust. 2 ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Sadu Okręgowego - Sądu Pracy i Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku. Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl