DI/100000/451/1537/2013 - Uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości wypłacanych pracownikom jednorazowych odszkodowań z tytułu utraty prawa do ulgowej odpłatności za zużytą energię elektryczną.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 5 grudnia 2013 r. Centrala Zakładu Ubezpieczeń Społecznych DI/100000/451/1537/2013 Uwzględnienie w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości wypłacanych pracownikom jednorazowych odszkodowań z tytułu utraty prawa do ulgowej odpłatności za zużytą energię elektryczną.

Na podstawie art. 10 ust. 1 i ust. 5 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej (Dz. U. z 2013 r., poz. 672 z późn. zm.) w związku z art. 83d ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz. U. z 2009 r. Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku uznaje za nieprawidłowe stanowisko zawarte we wniosku z dnia 5 listopada 2013 r. doręczonym dnia 8 listopada 2013 r. przedsiębiorcy Spółka z o.o. z siedzibą w (...) dotyczącym dopuszczalności wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne wartości wypłacanych pracownikom jednorazowych odszkodowań z tytułu utraty prawa do ulgowej odpłatności za zużytą energię elektryczną.

UZASADNIENIE

Dnia 8 listopada 2013 r. do Oddział Zakładu Ubezpieczeń Społecznych w Gdańsku wpłynął wniosek przedsiębiorcy (...) Spółka z o.o. z siedzibą w (...) o wydanie pisemnej interpretacji w trybie art. 10 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 19 listopada 2013 r., doręczonym w dniu 25 listopada 2013 r.

Wnioskodawca wskazał, iż zatrudnia 16 pracowników na podstawie art. 23' Kodeksu pracy. Z porozumienia zawartego z (...) SA w (...) wynika, że (...) obecny pracodawca ma obowiązek wypłaty wszystkich składników płacowych oraz deputatów wynikających z Zakładowego Układu Zbiorowego Pracy obowiązującego w Realizując prawo do ulgowej odpłatności za zużytą energię elektryczną za okres od (...) r. do (...) r., obaj pracodawcy zawarli porozumienie z każdym pracownikiem, iż wnioskodawca wypłaci jednorazowe odszkodowanie z tytułu utraty prawa do ww. świadczenia.

Wątpliwości przedsiębiorcy budzi to, czy wartość odszkodowania wypłacanego pracownikom spółki powinna zostać uwzględniona w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

We własnym stanowisku w sprawie przedsiębiorca podkreśla, iż jeśli dotychczasowy przychód z tytułu korzystania przez pracowników z ulgowej odpłatności za zużytą energię elektryczną według taryfy pracowniczej nie stanowił podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne oraz składki zdrowotnej, to poprzez analogię wypłacone odszkodowanie nie powinno również stanowić podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne i składki zdrowotnej.

W piśmie z dnia 19 listopada 2013 r., doręczonym w dniu 25 listopada 2013 r. stanowiącym uzupełnienie wniosku o wydanie pisemnej interpretacji przedsiębiorca wskazał, iż wartość odszkodowania wypłacanego pracownikom spółki w związku z likwidacją prawa do ulgowej odpłatności za zużytą energię elektryczną stanowi przychód pracownika ze stosunku pracy w rozumieniu art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.).

Mając na uwadze treść wniosku oraz obowiązujące przepisy Zakład Ubezpieczeń Społecznych Oddział w Gdańsku stwierdza, co następuje:

Stanowisko wyrażone przez przedsiębiorcę we wniosku o wydanie pisemnej interpretacji uznać należy za nieprawidłowe.

Przepis art. 10 ust. 1 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej stanowi, że przedsiębiorca może złożyć do właściwego organu administracji publicznej lub państwowej jednostki organizacyjnej wniosek o wydanie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów, z których wynika obowiązek świadczenia przez przedsiębiorcę daniny publicznej oraz składek na ubezpieczenia społeczne lub zdrowotne, w jego indywidualnej sprawie.

Zgodnie natomiast z art. 83d ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych Zakład wydaje interpretacje indywidualne, o których mowa w art. 10 ustawy z dnia 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej, w zakresie obowiązku podlegania ubezpieczeniom społecznym, zasad obliczania składek na ubezpieczenia społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych i Fundusz Emerytur Pomostowych oraz podstawy wymiaru tych składek.

W myśl zaś art. 18 ust. 1 w związku z art. 20 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r., o systemie ubezpieczeń społecznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2009 r" Nr 205, poz. 1585 z późn. zm.), podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2012 r. poz. 361 z późn. zm.). Za przychody ze stosunku pracy uważa się: wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenia zasadnicze, wynagrodzenia za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za niewykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne pracowników nie stanowią natomiast przychody wymienione w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (Dz. U. Nr 161, poz. 1106, późn. zm.).

Należy mieć jednak na uwadze, iż wyłączenie z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne, określonych kategorii przychodów zawarte w ww. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi wyjątek od ogólnej zasady, iż podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne stanowi przychód, dlatego też przepisy te muszą być interpretowane ściśle. Nie do zaakceptowania byłoby więc takie rozumienie przepisów ww.

Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społeczne, które prowadziłoby do wyłączenia z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne przychodów innych niż ujęte w katalogu wyłączeń przewidzianych w jego § 2 ust. 1.

W związku z faktem, iż w katalogu tym, mającym charakter enumeratywny, brak jest przepisu wytaczającego z podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wartości odszkodowań wypłacanych pracownikom z tytułu likwidacji prawa do ulgowej odpłatności za zużytą energię elektryczną przyjąć należy, iż istnieje konieczność uwzględnieniu wartości tych odszkodowań (przybierających postać rekompensaty) w podstawie wymiaru składek na ubezpieczenia społeczne.

W odniesieniu do ubezpieczenia zdrowotnego wskazać należy, iż zgodnie z art. 81 ust. 1 ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych (Dz. U. z 2008 r. Nr 164, poz. 1027 z późn. zm.) do ustalenia podstawy wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne dla pracowników stosuje się przepisy określające podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe tych osób.

Podstawę wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne pomniejsza się natomiast zgodnie z ust. art. 81 ust. 6 wskazanej wyżej ustawy, o kwoty składek na ubezpieczenia emerytalne, rentowe i chorobowe finansowanych przez ubezpieczonych niebędących płatnikami składek, potrąconych przez płatników ze środków ubezpieczonego, zgodnie z przepisami o systemie ubezpieczeń społecznych. Z powyższego wynika, iż wartość wypłaconych pracownikowi rekompensat należy również uwzględnić w podstawie wymiaru składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Mając na uwadze powyższe orzeczono jak w sentencji.

POUCZENIE

Decyzja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie jej wydania.

Stosownie do art. 10a ust. 2 i ust. 3 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej niniejsza decyzja nie jest wiążąca dla przedsiębiorcy, natomiast jest wiążąca dla Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Od niniejszej decyzji przysługuje, zgodnie z art. 83 ust, 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych, w związku z art. 10 ust. 5 ustawy o swobodzie działalności gospodarczej, odwołanie do właściwego Wydziału Pracy i Ubezpieczeń Społecznych Sądu Okręgowego w (...). Odwołanie wnosi się na piśmie za pośrednictwem jednostki organizacyjnej ZUS, która wydała decyzję lub do protokołu sporządzonego przez tę jednostkę, w terminie miesiąca od dnia doręczenia decyzji.

Opublikowano: www.zus.gov.pl